Geluidsoverlast nieuwe studio (subwoofer)

ik heb mijn achtertuin opnieuw bestraat en had toevallig wat grote tegels van 50x50x5cm over en heb het nu als volgt gedaan:

Subwoofer
| | | | | | |
Grote tegel
| | | | | | |
Sorbothane (was een tip van Raphie in een andere thread)
| | | | | | |
Grote tegel
| | | | | | |
Tapijt
| | | | | | |
Vloer

Ik moet zeggen dat het al een slok op een borrel scheelt, werkt prima dat spul!

Als ik de sub goed hard heb staan voel ik in de bovenste tegel duidelijk alle trillingen en bij de onderste tegel helemaal niets!

Je moet je sub bass zo laag maken dat het geen geluid meer is maar een aardbeving, dan kan die niet meer klagen over het geluidsoverlast, moet je hem alleen wel weten te overtuigen dat zijn huis precies op zon scheur in de aardkorst zit.
Ik heb zelf voor toen de tijd 2000 euro zelf een kamer in kamer constructie gebouwt, dit werkt goed, zolang de deuren goed dicht zitten, probleem is alleen dat mijn ventilatie erg beperkt is geworden.

Wat MSK zegt... Je zal een massa-veer moeten maken. Ik heb mijn sub ontkoppelt met agglomerschuim, dat is ingedrukt voor ruim 30% door een zelf gegoten blok beton van 35+ kg. De resonantie frequentie ligt nu ergens bij 11 hz dacht ik. Dat hoor je dus niet meer, voelen soms wel ja...

ik heb al bijna 2 jaar lang ontzettend #^$&Q# gedoe met mijn onder buur.
ze kan niet tegen de gehorigheid van de huizen en is mij daarom dan maar gaan terroriseren met
schelden, bonken, dreigen enharde muziek draaien...woningbouwvereniging, politiie erbij..niks helpt...

laatst belde de politie weer bij haar aan na mijn melding van te harde muziek. er is toen gevraagd of ze de bas lager wilt zetten. en sinds vorige week hoor, maar voel ik het des te meer:

juist alleen nog bas! het dreunt door mijn lijf en mijn kop. zeer laag en intens. nu al twee dagen koppijn. ik heb een opname gemaakt en dit is het resultaat:

er komt nu juist alleen nog bas van buurman/vrouw (het is iets daar tussen). al het hoog is weg en ik zie een enorme piek op 60 Herz...

wie weet wat dit is?
gewoon alle hoog weg en bas en volume lekker hard? een bas EQ op een hifi-installatie heeft denk ik niet een piek op 60 Herz. misschien een loundess aan?

lijkt me eerder een subwoofer maar die piekt toch niet op 60 Herz?

zie ook plaatje van meting....

Attachments

• K-Bass.jpg
    K-Bass.jpg
    127,1 KB · Bekeken: 125
staande golf in haar kamer die wordt versterkt
waarschijnlijk heeft ze haar installatie ergens anders neergezet en nu zit jij met de gebakken peren

kan het ook zijn, maar dan zie je niet zo'n grote berg in de frequenties lijkt me:

voor de politiewaarschuwing hoorde ik redelijk normaal een lineare weergave van de muziek en
kon ritme, akoorden en melodie goed onderscheiden.

nu hoor ik plots echt alleen maar de bas. je ziet op de grafiek dat het loopt van nog lager dan 25 Hz dan een berg met top op 60 Hz ern dan daalt het weer tot 400 Hz af..al het hoog is na 400 Hz bijna verdwenen.
lijkt alsof de buur het laag enorm heeft opengedraaid met een subwoofer erbij!

Staande golven kunnen zo 40db versterken
En het frequency gebied is het typsiche huiskamer probleem
Misschien heeft ze er ook wel een sub bijgezet wie weet, maar dit is gewoon overdracht van resonantie frequency

Staande golven kunnen zo 40db versterken
En het frequency gebied is het typsiche huiskamer probleem
Misschien heeft ze er ook wel een sub bijgezet wie weet, maar dit is gewoon overdracht van resonantie frequency

maar stel dat 60 Hz in de kamer een staande golf met versterking oplevert..waarom zijn de frequenties rond de 60 Hz ook sterker? dan zou je toch veelvouden van 60 verwachten? niet
de direct aangrenzende frequenties...dit ziet er voor mij meer uit als een bas-boost.

en met staande golven verklaar je niet waarom het hoog vanaf 400 Hz enorm zacht is geworden..

Jawel want die frequenties dempen veel meer door wand plafond e.d.

ja, dat weet ik.. maar beter lezen wat ik eerder al schreef:

voor de politiewaarschuwing ('aub bassen zachter mevrouw') hoorde ik redelijk normaal een lineare weergave van de muziek en
kon ritme, akoorden en melodie goed onderscheiden.

nu hoor ik plots echt alleen maar de bas.

Misschien het makkelijkste om haar gewoon even te vragen wat er veranderd is en haar in jouw kamer te laten horen wat je jij hoort?

De opstelling is hoogst waarschijnlijk veranderd of er is een sub bijgekomen en een v/d 2 kietelt nu een roomnode.

bij 60 Hz kom ik op een minimale afstand tussen muren van 5,72 meter...dat is in dit huis niet terug te vinden en ook niet het dubbele...

dus een staande golf is dan niet mogelijk....of moet je ook de halve golfvormen rekenen?
dan zou het worden: 8,58 (denk ik?) meter..heb ik ook niet in huis..

tja...op een of andere manier geef je mij het gevoel dat je hier niet al te veel van af weet.

verder heb ik geen erg leuk contact met dat wezen onder me dus vragen wat er aan de hand is gaat in geen 100 jaar gebeuren.
haar installatie is niet verplaatst, maar de politie heeft haar gewezen op de bassen. ik verdenk haar erop de bassen nu juist harder te hebben gezet als pesterij...

en uit mijn meting zou ik dat eerder opmaken....er is een hele berg bas bij gekomen...hoog is zachter omdat ze het totaal volume zachter moest zetten vanwege de bassen..

als die Ethan bij mijn onder buur woont, dan zou hij mij zeker kunnen helpen!

ok, je weet het blijkbaar zo goed, maar ik krijg geen verklaring voor die bas-boost.
,leg me dan eens uit:
als er op een bepaalde frequentie een versterkende staande golf optreed in een kamer...hoe reageren de omliggende frequenties dan? is het zo bijvoorbeeld:
dat als bij 60 Hz: volledige staande golf opstreed
er bij 61 Hz een iets lichtere versterking optreed..
bij 62 Hz nog lichter
en zovoort?
en zo ook bij 59 Hz een iets lichtere versterking
en bij 58 nog lichter ? enzvoort....

dan kan je namelijk die bass-boost wel verklaren met staande golven...anders niet..

maar ik dacht dat eerder veelvouden (de harmonischen )van de die 60 Hz versterkt werden...

wat een staande golf is weet ik wel....en al dat leesvoer heb ik niet nodig want dat gaat er verder niet over. en ik heb toch jouw parate kennis hier op het forum tot mijn beschikking?

nogmaals dan maar:

als er op een bepaalde frequentie een versterkende staande golf optreed in een kamer...hoe reageren de omliggende frequenties dan? is het zo bijvoorbeeld:
dat als bij 60 Hz: volledige staande golf opstreed
er bij 61 Hz een iets lichtere versterking optreed..
bij 62 Hz nog lichter
en zovoort?
en zo ook bij 59 Hz een iets lichtere versterking
en bij 58 nog lichter ? enzvoort....

dan kan je namelijk die bass-boost wel verklaren met staande golven...anders niet..

maar ik dacht dat eerder veelvouden (de harmonischen )van de die 60 Hz versterkt werden...

(Raphie is nu keihard aan het zoeken op internet naar het antwoord............!)

Back