Raphie's nieuwe studio: bouwadvies gevraagd

Ja, foto's

Heb je ook airco . .ik lees daar niets over.
Met deze hitte en al die warme apps is het ook warm in mijn hok. Hoe ga jij dat oplossen ?

foto's staan al op de camera
maar zijn nog niet zo spannend
als we straks met de vloer gaanbeginnen wordt het leuker :)

Airco splitunit staat wel op het lijstje, maar is nog even boven budget
ik begin nu met 2x 1m * 60cm ramen die open kunnen voor de nodige tocht.
heb de zolder hiervoor als werkruimte en studio gehad ZONDER ramen toen werd het i.d.d. al snel 38gr

Je kan natuurlijk ook vrijstaand gaan wonen.
Hier mijn (voormalig vervallen garage) herriehok:

VET!

(Betonnen vloer trouwens? Want dan heb je alleen een dieplader met kraan nodig) :maffia:

VET!

(Betonnen vloer trouwens? Want dan heb je alleen een dieplader met kraan nodig) :maffia:

Ja mooi hokkie :)
Betonnen vloer idd. Dieplader met kraan volg ik niet, tenzij je jezelf (Kraan) nu uitnodigt :D

Vloer was trouwens wel een ramp. Vloer leek goed. Nieuw dak, nieuwe kozijnen, etc. Bleek de vloer (na het laten vallen van een sloophamer)rot te zijn. We hebben toen alles (zo`n 15 kuub) met de hand moeten uitgraven. Weer was toen zoals nu. Erg warm. Uiteindelijk was het een geluk bij een ongeluk. De palen waar het dak op rustte bleken door de rotte vloer ook rot. Anders was door het gewicht van het nieuwe dak, waarschijnlijk na een jaar de heleboel ingestort. Achteraf was het efficiënter geweest de boel plat te gooien en iets nieuws te bouwen. Het heeft ons een aardige vertraging opgeleverd waar we nu nog mee te kampen hebben. Maar, het eindresultaat (hopelijk met 2 maanden foto`s in de "crib-thread") mag er zeker zijn :)

Zo! de studio is nagenoeg af.
zal vandeweek ff foto's maken als alles klaar is

wat gebeurd is:
- 10cm GIBO muur
- hardhouten kozijn voor studiodeur
- 2 VELUX dakramen type C04
- spuitwerk
- zwevende vloer (van onder naar boven: betonnen verdiepingsvloer > laminaatfolie > laminaat met groene backing > rubberen isolatiestrips > houten balken 4cm, rachelwerk gevuld met rockwool platen > 2x 18mm OSB > laminaat folie > laminaat :{

> gigabit WDC's inbouw
> 5 contactdozen geaard inbouw

De studio is inmiddels naar de nieuwe ruimte verhuisd en is bijna volledig aangesloten
Wat het meest opvalt is de strakke laagweergave en de definitie in het sublaag. waar m'n vorige kamer zelf met een lowcut van 40hz al heel snel vol liep blijft het laag hier gewoon strak, drukvol en met ONTZETTEND veel definitie. hier kan geen Auralex pakket tegenop.

Zelfs zonder deur is de geluidsoverdracht naar de rest van de woning al stukken minder dan voorheen.

Morgen komt de studiodeur erin (hopen dat de muur het houdt) en worden de ramen afgetimmerd.
gisteren de Auralex uit de oude studio verwijderd en het is er wonderbaarlijk weer volledig onbeschadigd (behalve wat lijmsporen op de achterkant) vanaf gekomen, morgen even wat nieuwe tubes kit halen en dan kan ik m'n nieuwe studiomuur vernaggelen met Tubetach :dubbel:

De oude muur is nu half GIBO half pleister en zal ik vandeweek dus even helemaal af moeten steken zodat de stukadoor hem weer kan aansmeren.

Overall ben ik tot op heden supertevreden over het resultaat, de akoustiek is super en ik heb nu al m'n spullen in één kamer ipv een werkkamer en studio.

Tevens een SVS SB12 subwoofer besteld, zodat we zometeen een mooie lineaire weergave hebben tot 25hz. als zo alles klaar is komen de foto's

cool klinkt goed! Ben benieuwd naar de fotos :mexico:

De Studio is klaar!
- De ramen zijn afgetimmerd
- De deur is afgehangen (met slot en dievenklauwen)
- Deurkozijn met rubber gesealed
- De 12 Auralex panelen op 12 primaire en secundaire reflectiepunten opgehangen

Kan niet zeggen hoe blij ik ben, de ruimte klinkt echt zoooo veel beter als m'n vorige kamer. Nu nog ff wachten tot m'n subwoofer binnen is en dan foto's maken.

Het leukste komt nu nog, het "inluisteren" van de ruimte. Alles klinkt weer anders M/S heeft véél meer definitie en breedte, laagabsorbtie is véél beter.

vandeweek maar eens even met met REW om te kijken hoe de respons is.

ThnX allen, is i.d.d. aangenaam verblijven zal nog even kijken voor de tijdens foto's

... ziet er mooi uit,... stimulans om er tegenaan te gaan zou ik zo zeggen.

.. uit vorige berichten meende ik dat je wel wat vst's gebruikte,... lukt dat met één scherm ?

.. ik gebruik drie 22-inchen via een matrox-kaart, en kom juist toe met met schermruimte om men daw /mixer en enkel vst's overzichtelijk te kunnen bedienen.

Stoort het geluid van de pc, coolingfans, niet in de studio?

Bij het plannen van mijn studio, voorzie ik dat de pc buiten de studio zal staan, enkel de monitors, toetsenbord en muis binnen.

Er zullen wel vrij lange kabels nodig zijn, maar misschien ook niet, als ik de monitors tegen een wand kan ophangen bv. :mexico:

Thanks, m'n scherm is 30" ik draai 2560 * 1600 is dus redelijk wat screen estate (4Mlj pixels) t.o.v. bijv 3* 1420*800 = 3.4Mjl pixels

geen problemen met plugins dus. kan ook niet nog een 2e 30" scherm kwijt :)
Mijn PC is echt héél erg stil (heatpipes op mainboard, video en processor, grote 8" fan op 500 toeren achterin en ultrastrille Corsair voeding. ) die hoor je dus i.d.d. amper.

Ik had eerst een donkere studio maar merkte dat dat echt zo'n "hol" werdt. qua ergonomie is wit ook veel makkelijk, meer lichtreflectie beter kleine knopjes lezen etc..

complimenten Raphie :okdan:
Maar waarom heb je besloten om zo te gaan zitten richting de schuine wand? Waarom niet tegenover de deur ?

Back