nieuwe wanden in nieuwe studio, hoe te doen?

Kijk nu maar gewoon even naar die link die ik geplaatst had, http://schoondermark.com/lees.html#akoestiek en scroll dan even naar het onderdeel Doos in een doos. Hij is een pro en heeft het laten doen door een aannemer die hoofdzakelijk projecten doet met akoestiek (studio's, theaters etc.). En zijn ruimte heeft hij dus ook akoestisch laten inmeten, en daarop weer aangepast. Geen gelul dus, en geen meningen, maar theorie en feiten.

Stukje citaat van die site:

Het principe van een 'doos in een doos' betreft het gegeven dat in een bestaande ruimte een binnenconstructie gebouwd wordt die NERGENS de bestaande constructie raakt.
Meestal begin je met het opzetten van de muren. Die kunnen van gasbeton of (dubbele) gipsplaat zijn.

Dat is dus precies wat ik bedoel..........
Het word overigens geen 100% doosindoos constructie

Dat is dus precies wat ik bedoel..........
Het word overigens geen 100% doosindoos constructie

Het kan op beide manieren. Ligt er maar net aan wat je wil. Als je het geluid in je hok wil houden (geluidsisolatie) dan kun je beter voor massa (gipsblokken) + box in box gaan. Je zal dan wel meer basstraps in je ruimte moeten hangen.
Wil je dat de akoestiek op de eersdte plaats komt dan is het mooi megenomen als er wat lage frequenties "weglekken" uit je ruimte. Die hoef je dan niet meer te "trappen".

Ik denk dat ik inderdaad toch voor de combi ga, dus de nieuwe wand eerst een zeg maar standaard wand met gipsblokken en deur en daar dan weer een laag rockwool/platen constructie tegenaan met de 2e deur, zekere voor het onzekere, massa met demping samen dus.
Is denk ik voor de dubbele deurconstructie wat ik wil ook makkelijker, ga ik morgen met de aannnemer bespreken.
De andere wanden worden ook wool/plaat wanden en er komen ook traps te hangen.

Maar zo blijkt inderdaad weer dat de een zus zegt en de ander zo, dat is waar ik dus al een tijd tegenaan loop en dan allemaal van professionals op diverse fora (of ze zeggen dat ze pro dat zijn)

OK, wanden komt goed, iemand nog tips voor de deuren?
Heb een snelle blik bij de gamma geworpen vd week maar dat zijn eigenlijk allemaal holle deuren, lijkt me dat massief, ondanks de dubbele deur beter is? (misschien 1x massief aan studiokant en 1x hol aan buitenzijde?)
Alleen waar haal ik die? Want die zag ik dus niet bij de gamma helaas.

De ramen, 1x dik glas en 1 x iets dunner schijnt het beste te zijn wat ik zo hier en daar lees.
Bij voorkeur dan nog het ene raam (buiten) gewoon loodrecht en het raam binnen (de dikke?) dan iets onder een hoek, 2 graden ofzo.
Wat voor dikte van het dikke raam of maakt dat niet zo heel veel uit?

Voor alles geldt dat een verkeerde dikte een negatief effect kan hebben op je isolatie, en dan met name bij de lage frequenties. Kijk ook eens naar de eigenschappen van gelamineerd glas.

massa - veer - massa

Nooit meer dan 2 spouwen (veer) in een contructie maken.

Ik zou een stenen muur maken, met op 2,5 cm een mooi losstaand frame van ongeveer 7,5 cm dikte, daar stop je glas/steenwol in, hier schroef je 2 gipsplaten op. Zo heb je een spouw van 10 cm.

Deuren moeten ook zo zwaar mogelijk zijn en naadloos sluiten.

vergeet je ruimteverversing niet.

zoals een koelkast deur met van die rubbers! lekker luchtdicht ook :)

Ik heb dus dit een beetje in gedachte voor de nieuwe muur, is dit ok zo?
muurconstructie.jpg

Verse lucht komt ook goed, er komt zowieso een mooie spiltlevel airco (staat hier al klaar) in en kwam mooie oplossingen tegen die geluidsdicht zijn maar wel lucht doorlaten.
Ik ben overigens ook niet iemand die uren aan een in de studio zit, ik hou zeer regelmatig pauzes en ga dan ook echt de studio uit om frisse lucht te happen.

je zorgt er best voor dat de binnenwanden los van de buitenwanden worden gebouwd.. met een spauw. zo bekom je een betere isolatie ... trillingen kunnen niet verder doorgegeven worden.

Het is waarschijnlijk een schematische voorstelling maar het deurkozijn zo te plaatsen geef je de trillingen door. maw 2 losse deuren monteren en deze afwerken met gipsplaat op een akkoestische tape.

mvg

L

Ga niet naar de Gamma en praxis etc.. te duur, en duf personeel.
Ga naar de bouwmaat, daar werken ook mensen die weten wat ze verkopen, en ze zagen het ook nog netjes op maat. Deuren hebben ze ook.
Succes!

Ben zelf ook niet zo'n groot voorstander van de gamma etc voor dat soort zaken.
Het groffe werk (rockwool, gipsplaten, balken etc) haal ik inderdaad bij de bouwmaat OID of misschien kan de aannemer (uit de kennisenkring) zijn contacten aanspreken? ga ik zo horen.

Rockwool (223 voor basstraps) heb ik laatst bij groothandel gehaald in Schiedam, is ook stuk goedkoper dan bij bouwmarkt.
Gipsplaten heb ik er ook flink wat van nodig, 2 wanden van 6 meter x 2 = 12 meter en dan 2 laags = 24 meter.
Achterwand nog eens iets van 2,5 meter (deur eraf) dus ook 5 meter en dan nog de achterwand gedeeltelijk (raam eraf) zal ook nog een meter of 5 zijn.
Totaal dus iets van 35meter en dan heb ik het plafond nog niet meegerekend, daar gaat denk ik ook plaat tegenaan, misschien alleen andere platen.
Dan nog de gipsblokkenwand 2 stuks en 3 deuren in totaal.

Alles bij elkaar flinke klus maar dat komt wel goed allemaal :)

Succes met je DIY kamer. :)

Aha, dus Rockwool 223 die is het beste qua geluids-isolatie?
Zit zelf te denken aan een voorzet wand in mn kamer te bouwen voor de buren. Daar zou rockwool 223 dus goed van pas kunnen komen?

Rockwool is warmte isolatie geen geluidisolatie !

Door de structuur werkt het als geluidsabsorptie.

Je kunt het goed toepassen om het geluid in je spouw te absorberen
dit levert dan een extra 3 dB in je isolatie op. Hierbij maakt het absoluut niet uit wat je erin stopt, als het maar niet al te stevig is (zoals isofix, wat wel te gebruiken is als ontkoppelaar, maar slecht werkt als spouwabsorbtie). Een spouw hoeft ook niet helemaal opgevuld te zijn. spouw = lucht en wol = veer

massa - veer - massa

Oke ik krijg binnenkort een appartementje, met 1 kamer die ik als studio in wil richten.

Deze kamer is 3.00 bij 3.25 niet heel groot dus, maar in deze kamer zou ik ook zo'n "box in box" constructie willen maken.

Nu heb ik hier een paar vraagjes over:

1. Werkt deze constructie als je 10 cm van de officiele muren gaat zitten?
(anders zou de ruitme te klein worden)

2. Wat te doen met een raam? Heb hier gelezen dat dubbel glas met verschillende diktes het beste is, maar bedoel meer de afwerking.

Als je op de bijlage kijkt zie je wel wat ik bedoel, het lijkt me namelijk niet dat het de bedoeling is dat je het rockwool daar ziet zitten, maar als je dat gaat verbinden maak je toch een verbinding met de harde muren wat dus het geluid weer doorgeeft, wat is hier een goede oplossing voor? Hetzelfde geld voor de dubbele deur.

3. Stopcontacten zitten nu op de harde muur, kan je die gewoon doortrekken naar de nieuwe muur?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Attachments

• Studio opzet 2.bmp
    580,8 KB · Bekeken: 198
Ben zelf ook niet zo'n groot voorstander van de gamma etc voor dat soort zaken.
Het groffe werk (rockwool, gipsplaten, balken etc) haal ik inderdaad bij de bouwmaat OID of misschien kan de aannemer (uit de kennisenkring) zijn contacten aanspreken? ga ik zo horen.

hee ik zie dat bouwmaat ook hier in Alphen zit. Is die echt veel goedkoper dan Praxis/Gamma/Karwei?

Ben zelf een bouwmaat ganger en is idd vele malen beter dan gamma je hebt alleen wel een KVKnr nodig voor je pas!

Zie veel mensen hier praten over glas met verschillende diktes: dubbelglas is altijd ongelijk qua dikte > dik buiten/dun binnen...

Ik zou zelf gaan voor:

(contact)muur

spouw(isolatie)

metalstud wand op speciale "akoestiek"strips met van achter naar voor:
gipsplaat
spouw (isolatie)
18 mm underlayment/multiplex
gipsplaat

op deze wijze kan je ook overal op je wand goed dingen bevestigen :okdan:

Oke ik krijg binnenkort een appartementje, met 1 kamer die ik als studio in wil richten.

Deze kamer is 3.00 bij 3.25 niet heel groot dus, maar in deze kamer zou ik ook zo'n "box in box" constructie willen maken.

Nu heb ik hier een paar vraagjes over:

1. Werkt deze constructie als je 10 cm van de officiele muren gaat zitten?
(anders zou de ruitme te klein worden)

2. Wat te doen met een raam? Heb hier gelezen dat dubbel glas met verschillende diktes het beste is, maar bedoel meer de afwerking.

Als je op de bijlage kijkt zie je wel wat ik bedoel, het lijkt me namelijk niet dat het de bedoeling is dat je het rockwool daar ziet zitten, maar als je dat gaat verbinden maak je toch een verbinding met de harde muren wat dus het geluid weer doorgeeft, wat is hier een goede oplossing voor? Hetzelfde geld voor de dubbele deur.

3. Stopcontacten zitten nu op de harde muur, kan je die gewoon doortrekken naar de nieuwe muur?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Niemand hier wat antwoorden op?

in ieder gaval, maak een leuke foto reportage ervan en post die op het forum! :mega:

Back