Hoe maken jullie een track?

Ik vergelijk 't maken van een nummer voor mezelf weleens met een bestel-busje..

Je krijgt een opdracht om iets op te halen en te bezorgen.

Dat begint met een order-list, het idee (kan vanalles zijn) .. je moet wel weten wat je moet ophalen, en waar.. da's 1.

--hiertussen zit het verzinnen van een inummer, hoe iemand dat doet is puur persoonlijk en lastig uit te leggen bovendien--

Vervolgens ben je bij je ophaal-adres en ga je je spulletjes uitzoeken (samples/synthgeluiden/zanger(es)/drums/elke mogelijke bron)

Dan ga je je busje inladen, echter, je hebt beperkte ruimte.. en je moet rekening houden met het totaal gewicht (volume), en het gelijk verdelen van dat gewicht (balans in je mix), breekbare spullen (kijk uit met die dikke lead/niet teveel galm!), producten die niet lang houdbaar zijn (voorkom irritante herhaling en/of eentonigheid), en zo verder ..

Vervolgens ga je kijken, waar moet het spul heen ?? en hoe kom ik daar ??
Je bekijkt de kaart en je ziet een aantal grote steden waar je langs moet ; Couplet en Refrein of intro/opbouw/steady/opbouw/climax/einde , is maar net wat de stijl is. Tussen de grote steden is het landelijk (rust), er kunnen heuvels of bergen of dalen bij zitten, verzin je rit maar.

Bouw nog een paar keer verkeerd rijden erin, voor het verassingselement :P (crashes/fills/breaks/onverwachte wendingen!/ etc) en op het eindpunt lever je je spullen, goed en wel af (eindmix)

Hierop zijn 1000-en variaties mogelijk, het geeft me slechts een kader.

Verder, staar je niet altijd blind op de techniek van een geluid, of de harmonische samenstelling (is ook leuk), maar houdt het in het begin simpel en kijk naar de functie van een geluid die je aan het maken bent ; is het een FX-geluid, een arpeggio om ritme te ondersteunen, een akkoordje, een beat, een bas, een lead-solo.. eerst de ingredienten bij elkaar zoeken op basis van functie, daarna pas het tijdrovende finetunen.

Zo houdt je je idee een beetje warm, voordat je vervalt in het eindeloos shapen van geluiden, terwijl je idee al lang vervlogen is.

Waarom? een gare crappy XG midi-file van een bekend nummer kan je al doen swingen puur om wat er in het nummer gebeurd, ofwel, op basis van functie van de geluiden..hoe lame ze ook zijn.. en dan is het een goede compositie! (coverbands maken daar ook dankbaar gebruik van). Bij dance/techno/hc enzo ligt dat wat lastiger, daar ligt de nadruk toch wel vaak op een specifiek geluid, maar toch, daar kan je ook genoeg in categorien zetten.

wat een bizarre manier om het te benaderen :)

vind dit wel een leuke vraag eigenlijk, bij mij gaat het bijna altijd als volgt

een conceptje vind ik altijd prettig, waarmee je jezelf een beetje in perkt, bijvoorbeeld: een nummer met alleen maar synths, of 'iets met zus-ofzo' of de baslijn van een nummer gebruiken, etc.
dan een simpel metronoom-achtig drumbeatje, kick op tel 1 en 3, snare op 2 en 4, achtste hihat, of geen hihats zodat je zelf de groove kan bepalen :)

dan loopjes maken, liefst met verschillende lengtes, ook al zijn de patronen korter: als je zonder quantizen/midi inspeelt (juno 6 he :)) klinkt dit levendiger

drums opleuken
solo's en effect-geluiden etc. toevoegen

vervolgens effecten toevoegen, delay, reverb, compressie afregelen

en dan een eerste mix maken, liefst 'live' zodat je op gevoel een ruwe opzet kan maken. Mijn ervaring is dat de eerste ruwe mix meestal het beste is.

Daarna foutjes eruit halen, automatisering netjes maken

render to disk
klaar! :mega:

belangrijkste vraag vind ik, voor welke muziekstijl deze vraag bedoeld is.
Voor 303 pattern songs is mijn aanpak heel anders dan voor bijvoorbeeld een R&B song of een klassiek georienteerde trance song.

Daar komt bij dat de hele productietechniek om de track heen vaak die kenmerkende sound geeft aan die track. Dat is wel de meer afrondende fase van een track, maar minstens zo belangrijk.

Elke keer weer vanuit een verschillende inspiratiebron: thema, geluid, akkoord of melodie. Gemeenschappelijk is dat ik bestaande, losse verzinsels bij elkaar voeg en er soms ter plekke wat nieuws bij bedenk. Het kan jaren duren voordat ik iets gebruik. Intussen gaat er veel verloren dat ik vergeet voordat ik het opneem. Verder is muziek maken gewoon werken en het doen is belangrijker dan erover te praten hoe je het moet doen. Want er is geen goede of slechte muziek; alleen geïnspireerde en ongeïnspireerde.

je kan er lang of kort over lullen :) Maar je moet gewoon die record knop indrukken jatog...

Als he tgoed is heb je een setup die als een verlengde van jezelf werkt en dan kan je, als je wilt, vollop tracks maken....Al die filosofieen en wiskundige berekeningen (op voorhand) hebben bij mij nog nooit gezorgt voor een track.

ligt ook helemaal aan de soort muziek. Orchestrale 128 parts muziekpartijen, ja dat ga je zo niet lukken. Maar gewoon rechtoe rechtaan techno, is gewoon effe wat drums proggen, basslijntje inpingelen, en wat seqquencers/arps aanrotten. beetje mixen on the fly en klaar hehe

^^ haha

Je begint gewoon in plaats van hier alles op het forum te vragen. Enige oplossing. Het zou ook helpen als je even je gewenste genre toevoegt.

Je track vertelt een verhaal. Als je niet weet hoe je verhaal gaat of waar het over gaat is het nogal logisch dat je nergens uitkomt; je weet dan niet hoe je verder moet.

Koop eens een boek over compositie/songwriting, of ga gewoon bestuderen hoe popliedjes in elkaar zitten. Prima voorbeeld van verhalen vertellen en een geheel in patronen verdelen; andere genres vertellen misschien een abstract verhaal, zoals het verstrijken van de nacht of het opgaan van de zon in plaats van iets zoals "jongen ziet meisje, vind 'r leuk, ze hebben even ruzie en dan leggen ze het weer bij".

Voor pop, rock, en in die zin zelfs trance geldt: als het niet klinkt als je het op de piano speelt, vergeet het dan maar. House, techno, gabber, etc. hoeft zich daar niet altijd iets van aan te trekken.

Deze vind ik goed en dat zegt iets waar je veel me kunt lijkt me. Puur gevoel!

Ik maak trouwens eerst de drums en als er geen inspiratie voor meer meer is qua overige sounds (synths ed.), begin ik direct met een nieuwe. Sla ze op als wave en beluister beats later en mocht er ineens een piekende inspiratie zijn, ga ik er mee verder.

Soms begin ik gewoon, soms heb ik al een idee voor een melodie, of een beat... maar vaak begin ik eigenlijk gewoon en dan ga ik aan een lange loop bouwen, vallen er stukken af, komen er stukken bij.

Veelal komt de beat het eerste, maar soms heb ik opeens zin om een melodie lijn te doen en dan doe ik die. Ik laat mezelf daar geheel vrij in.

Ik werk voornamelijk met hardware, maar als ik eens een keer met FL aan de slag ga, werkt het eigenlijk hetzelfde.

Ik werk het arrangement dan ook uit op dezelfde manier als die Tarekith figuur... maar ik merk wel dat ik het vervelend vind dat je nooit door de loop heenbreekt op die manier... geen echte wendingen creëert. Daar ben ik nu dus vooral mee aan het experimenteren...

Bijvoorbeeld als ik een lange loop en arrangement heb waar ik wel blij mee ben, dan pak ik bijv. een lead en die ga ik dan solo'en, over de hele track, losstaand van loops, om een meer organisch gevoel te krijgen...

Ik ben vooral ook wel benieuwd hoe de andere mensen hier omgaan met dat aspect van arrangeren... Voor mij heeft het er zeker mee te maken dat ik meer programmeer dan dat ik kan spelen (iets wat ik beetje bij beetje aan het leren ben...).

Puur door het chronische gebrek aan tijd: veel jammen, daarbij niet teveel bij nadenken en dat tracken.

Er breekt vast nog eens een periode aan dat ik wat meer tijd heb om alle tracks en jam-passages eens te bewerken in een DAW. Verder leg ik voor mezelf momenteel de meetlat niet te hoog; Na een lange dag geploeter en hard werken is het gewoon heerlijk een uurtje bezig te zijn met mn synths of gitaar. De recorder doet verder zn werk wel..

Maar als ik wat meer tijd had, dan, dan...:D

Ik begin meestal met een eenvoudige beat, daarna chords of bassline of eigenlijk het eerste wat ik tegenkom. Dan laat ik de boel in een loop van 4 of 8 of 16 maten lopen en voeg ik er steeds meer shit aan toe (melodieën, pads, vocals etc) zodat ik zeg maar het drukste punt van de track als loop 'af' heb.

Als ik daar tevreden over ben begin ik aan het arrangement, eerst in groffe schets en daarna in steeds meer detail. Die groffe schets maak ik tegenwoordig in Live gewoon (tja) live. Dat werkt wel handig en verplicht je meer op gevoel te werken en niet teveel met je verstand.

Vroegah toen ik nog blowde was ik een stuk productiever overigens maar dat is weer een ander onderwerp :P

10 zet je spullen aan
20 klooi een avondje aan
30 vraag vrienden wat ze er van vinden
40 klooi beetje verder
50 kom op nieuw idee en vergeet het oude
60 kijk op je horloge en realiseer je dat het al 4 uur 's ochtends is
70 zet spullen uit
80 ga slapen
90 goto 10

Eigenlijk komt het er op neer dat ik begin met een bepaald soundje, loopje of baslijntje dat ik wel aardig vind klinken.
Daarna probeer ik die ene pattern uit te trekken tot een track met een duidelijke opbouw, hoogtepunt enzovoorts
Vervolgens voeg ik wat soundjes toe om het geheel wat lekkerder te laten klinken
Als alles naar mijn zin is begin ik met het tweaken om zo de puntjes op de i te zetten
Dat doe ik net zo lang totdat het niet meer naar mijn zin is.

Mja misschien moet ik die laatste stap maar es laten zitten een volgende keer.

BTW: Moet 'tandglazuur' niet 'tandsteen' zijn? Mijn tandglazuur zou ik graag behouden eigenlijk.. tandsteen daarentegen ben ik wel graag kwijt :P

Nee, het tandsteen is bij de eerste tonen al weg, als het harder wordt gaat je glazuur van zelf. Pijnlijke frequenties keihard je oren in.

Op me myspace staat een filmpje van mij genaamd: "How i make my music"
RSB myspace

Naja, normaal doe ik het wel met 2 handen ipv met 1 hand :)
En er zijn wel wat meer dingetjes veranderd hierzo, maar dat even terzijde...

10 zet je spullen aan
20 klooi een avondje aan
30 vraag vrienden wat ze er van vinden
40 klooi beetje verder
50 kom op nieuw idee en vergeet het oude
60 kijk op je horloge en realiseer je dat het al 4 uur 's ochtends is
70 zet spullen uit
80 ga slapen
90 goto 10

Sheesh... Da's gwbasic! :) Of commodore basic of whatever. Oldschool for life :D

Voor mij verschilt het nogal. Ik heb gemerkt dat een ding voor mij het belangrijkste is: ALTIJD, maar dan ook ALTIJD, binnen een paar seconden in staat zijn om te beginnen. De eerste paar seconden na de inspiratie zijn het belangrijkst. Melodietje/beatje in je hoofd gesprongen? Hoppa, audio recording aan en neurien/beatboxen, opnemen die hap en in een mapje 'c:\LeukeIdeetjes' zetten. Zit je in de trein? Memorecordertje/mp3 speler/telefoon aan, inzingen die hap. Niet schamen. Dan later uitwerken.

Hoe vaak ik al niet een prachtig idee in mijn hoofd had, maar dan na tien minuten pielen om dat in een keer goed te krijgen opeens bij een of ander bekend nummer of ouwe meuk associatie terecht zijn gekomen, en dan het dingetje in mijn hoofd voor eeuwig kwijt zijn!

Dus, niet meteen de diepte in. Als ik dan aan de slag ga, begin ik vaak met het akkoordenschema, liefst in de vorm van een arpeggio. Een superstandaard beat eronder van boem-tss-tak-tss-boem-tss-tak-tss om de snelheid en de groove te bepalen. Dan kijken waar ik verder het eerst op kom, en dat een beetje lekker de ruimte geven. Jammen op de toetsen? Zingen? FX? Een exotisch arpeggio pielen? Breakbeats verzinnen? Instruments uitproberen? MEestal leidt het begin me in een van die richtingen.

Back