Stem ik goed als ik de frequentie verdubbel?

renepela

Ouwe rot
Ik heb een modulaire synth met daarin een drietal Oakley VCO's.
Ik wil deze VCO's stemmen, maar loop tegen wat problemen aan.
Het kost me heel veel moeite de VCO's op exact 1V per oktaaf te krijgen.
Om de boel wat makkelijker te maken heb ik een multimeter die ook frequentie kan meten.

Ik wil proberen exact op een oktaaf te stemmen. Ik laat de VCO een sinus toon produceren en de frequentie meten. Laten we zeggen dat deze 200 Hz is. Als ik vervolgens een oktaaf hoger aan sla zou de frequentie 400 Hz moeten zijn toch?

Als ik op deze manier stem, klinkt de boel toch wat eigenaardig. Met name in de hogere regionen klinkt het vreemd.
Kennelijk zit er een verschil tussen theorie en praktijk.
Ik meen me te herinneren dat piano's ook niet exact op basis van frequentieverdubbeling worden gestemd.

Kan iemand me vertellen wat de handigste manier is om met een frequentiemeter de boel keurig op 1V/o te krijgen?

Frequentieverdubbeling is inderdaad goed, maar als je een VCO stemt is op één octaaf stemmen wel wat krap. Een afwijking die je op dat octaaf niet merkt, merk je misschien drie octaven hoger wel. Vandaar misschien dat je merkt dat het bij hogere frequenties mis gaat.

Ook is het zo dat als je 200 stemt en daarna bijvoorbeeld de tracking verdraait zodat drie octaven hoger de 1600 goed is, op dat moment de 200 waarschijnlijk niet meer klopt. Je moet een paar keer "heen en weer" totdat ze alletwee goed zijn.

Ik stem VCO's altijd over een zo groot mogelijk bereik (vier of vijf octaven), dan valt alles ertussen automatisch op z'n plaats en waarschijnlijk preciezer dan wanneer je een los octaaf probeert te stemmen. Ik gebruik trouwens gewoon een gitaartuner.

Is je keyboard of cv/gate-interface wel goed gecallibeerd op 1V/oct?

Ik gebruik een midi/CV convertor en die heb ik perfect ingesteld. (de mididac van Oakley). Daar zit volgens mij het probleem niet.

Ik zal inderdaad eens een wat groter bereik proberen. iets van drie octaven of zo. Kijken of het dan wat beter gaat. Een frequentieverdubbeling (of ver viervoudiging etc.) is dus wel de manier waarop ik het zou moeten doen.
Ik ga vanavond weer verder stoeien. Dat afregelen is iets wat echt heel lastig is.

Gebruik je wel beide trimmers?

de 1e is om de exponetiele factor in te stellen, en er is een 2e om de hogere octaven te corigeren.
JE begint dus voor actaaf 1, 2, 3 dat dat goed loopt, en dan luisteren, of je 4 en 5 ect. ook goed kan krijgen.
(dan moet je de 1e trimmer meestal ook weer bijstellen)

eerst die midi cv nameten voor de zekerheid,
sla een noot een, meet de spanning, 1 octaaf hoger, mooet precies 1 volt meer zijn, is dat al niet goed, krijg je je osc nooit goed afgeregeld.

en lees ff de manual natuurlijk.

Ik heb zowel de handleiding van de VCO als van de mididac doorgelezen. Die mididac heb ik zo ingesteld dat de hoogste noot overeen komt met 10,58V of iets dergelijks.

Wat betreft de VCO weet ik dat er 3 trimmers belangrijk zijn. DEe1V octaaf trimmer, die HFT trimmer en uiteindelijk de tuning trimmer. Het probleem is ook dat de 1V/o trimmer en de tuning trimmer een relatie met elkaar hebben. Dus als ik de 1v/o aanpas, verandert ook de tuning. 't Is daarom zo lastig op het gehoor te doen, omdat je steeds ook je tuning moet corrigeren. (als je het doet d.m.v. een tweede signaal en dan zo zwevingloos mogelijk maken).

check echt eerst of je midi/cv goed uitstuurt, anders heeft het gen zin, je VCO te tunen. sla een c0 aan (midi) meet het voltage van de CV-uitgang
sla nu een C1 aan, en het getal moet precies 1 hoger zijn.
(bijv. co=0,12 c1=1,12 c2=2,12 ect, c3=3,12)

de tuningtrimmer vd VCO is puur de basis hoogte, dit stel je als laatste in!
(heeft eigenlijk niks met de zuiverheid vd noten te maken)

met de v/o trimmer regel je de curve, waarmee het CV signaal van 1/volt per octaaf wordt omgezet in een stroom, welke evenredig is aan de frequentie.
van liniair naar exponentieel dus.
vandaar dat je steeds opnieuw moet stemmen (met frontknoppen!) als je aan de v/o trimmer hebt gezeten.

lees pagina 23 en 24 goed door, en stel de HFT in op minimale invloed.

laagste C aanslaan, en dan aan de tuningtrimmer draaien, totdat je net een geluid hoort (getik, laagst hoorbare frequentie)
op je front moet de fine dan in het midden staan, en de coarse op 0. (links)
stem dan de VCO grof dmv tuningtrimmer gelijk aan een de C0 van een andere synth.

stuur je VCO aan met een lage C0, en tegelijk een andere synth, stem de VCO nu precies gelijk dmv knoppen op het front panel (dus NIET met de trimmer!!!)
stuur dan een C2 naar je VCO, en je andere synth.
stemt de VCO gelijk aan de andere synth, dmv de v/o trimmer.
Sla dan weer de C0 aan op beiden,en stem de VCO opnieuw met de frontpanel knoppen, en daarna sla je weer C2 aan op beiden, en stem de VCO met de trimmer gelijk aan je andere synth.
dit herhaal je een tijdje totdat het klopt.

als dit goed gaat, probeer je een C1, stem de VCO dmv v/o trimmer, en ga weer naar de C0 en stem VCO gelijk met andere synth dmv de fronttuning.
begin weer met de C0 en C2, klopt dit weer, zal je C1 ook kloppen,
doe het dan voor C3 ect ect.
als je tuning van C0 naar C4 (of3) goed loopt) ga je hogerop,
voor hogere octaven moet je de HTF afregelen zie manual,

maar bedenk, dat als je de eerste 3 zuiver hebt, de rest ook wel gaat lukken

als laatste regel je de tuningtrimmer af, zie manual

je hebt er wel de tijd voor nodig, maar dan blijft het ook goed.
en dus wel doen als je VCO al een tijd warm is, en je ruimte constant van temperatuur.

succes

anders moet je deze topic ff verplaatsen naar zelfbouw en onderhoud, misschien heeft iemand een minder omslachtige uitleg voor je : ) : )

Het tunen is uiteindelijk redelijk gelukt. Niet via de wiskundige manier waarbij ik puur de frequentie meet. Dan gaat het toch niet goed. Ik heb op het gehoor gestemd. Ik heb een VST synth als referentie genomen en daar de oscilatoren van de modular 1 voor 1 tegen aan gestemd. Gewoonweg door te luisteren naar de zweving.
Ik wilde het in eerste instantie te perfect doen met een frequentie meting, maar op het gehoor is het resultaat eigenlijk veel beter. In de hoge regionen hebben de oscilatoren nog een hele kleine zweving (minder dan 1 per 2 seconden of zo) en die krijg ik niet weg. Maar is niet heel belangrijk. 't Is tenslotte analoog en digitale perfectie zal (en wil) ik niet bereiken.

Back