Verschil NordStage NordStageEX

woodybeck

Ingeburgerd
Ik sta op het punt een NordStage te scoren.
Maar ik heb nog een vraagje. Hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

Is er klankmatig een verschil tussen de NordStage (classic) en NordStage EX??

Ik weet dat de EX meer geheugen heeft, een andere knoppen-bak, en wat opschriftjes op de console, dat is wat ik kan vinden mbt. de verschillen.
Zijn dat alle verschillen ??

Ik persoonlijk vind deze 3 wijzigingen dan wel erg kostbaar.
M.a.w. kan ik niet beter een Classic scoren en honderden Euries in mijn zak houden ??

Of moet ik maar meteen gaan voor de EX ?

Ik sta op het punt een NordStage te scoren.
Maar ik heb nog een vraagje. Hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

Is er klankmatig een verschil tussen de NordStage (classic) en NordStage EX??

Ik weet dat de EX meer geheugen heeft, een andere knoppen-bak, en wat opschriftjes op de console, dat is wat ik kan vinden mbt. de verschillen.
Zijn dat alle verschillen ??

Ik persoonlijk vind deze 3 wijzigingen dan wel erg kostbaar.
M.a.w. kan ik niet beter een Classic scoren en honderden Euries in mijn zak houden ??

Of moet ik maar meteen gaan voor de EX ?

Een goeie raad? Ga lekker voor de Classic.
Buiten de cosmetische makeover is het echt geen toegevoegde waarde (IMO).

Van de 16 (ofzo) Grand Piano samples die beschikbaar zijn / waren op de Nord website, gebruik ik er maar 1 (Yamaha C7 XXL 1 uit OS 2.1, dus eigenlijk geeneen van de samples die nu online staan). De rest is ondermaats.

Verder zitten er bij mij met gemak nog 4 Rhodes' in, 1 Wurlitzer, Clavinet, en de Rain Upright, dus dat extra geheugen is niet nodig.

Als je nu nog andere samples kon inladen (van de Nord Sample Library :p), zou'k direct voor de Stage EX gaan :).

Dat dacht ik al.
De EX is dus geen grote evolutie zoals je dat ziet bij de Motif naar de XS. Want de XS is op geen enkel punt meer te vergelijken met de Classic. Gewoon over de hele breedte stappen hoger, behalve het uiterlijk dan.

Dan ga ik mezelf een plezier doen en 500 Euries in mijn zakken houden voor die 128MB extra RAM (MindYou, wat kost dat tegenwoordig, 10 Euro of zo) en een paar kleurtjes.

Maakt ook de schok minder groot als ze misschien afkomen met een "echte" opvolger van de NordStage EX.

Laatst gewijzigd:
Het is dus een classic geworden. Gaaf hoor. Goed onderhouden, rookvrije studio en altijd binnen gestaan.
En toch duizend Eurootjes beneden de huidige EX-prijs. Met een superdegelijke bag op de koop toe.

Maar....Loop meteen tegen een beperking aan die ik toch niet had verwacht. Je kunt alleen globaal transposen en niet een "transposed program" maken zoals op een Korg of Motif.
Jammer, maar ik zal de band moeten verzoeken effe te stoppen in een nummer waarin de toonsoort een toontje omhoog schuift naar F#. Daar kan ik dus niet in soleren. Ergonomisch klopt die toonsoort voor mij om de een of andere reden niet. Ik krijg er gekneusde vingers van.. En het groovet voor geen meter.

Dus stoppen, duik ik effe in mijn system en doorgaan....

Laatst gewijzigd:
Gefeliciteerd!
Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Heb zelf nl. net een XS aangeschaft en ben dus wel even benieuwd;)

grt,
ens

Als ik nu mijn advies terugbekijk had ik je toch beter de EX aangeraden, omdat Nord nu wél een onderscheid maakt tussen de Classic en de EX, ook al hadden ze altijd beweerd dat niet te doen.

Tenzij die String Resonance functionaliteit er ook komt voor de Classic reeks.

Als ik nu mijn advies terugbekijk had ik je toch beter de EX aangeraden, omdat Nord nu wél een onderscheid maakt tussen de Classic en de EX, ook al hadden ze altijd beweerd dat niet te doen.

Tenzij die String Resonance functionaliteit er ook komt voor de Classic reeks.

@mrt
Nou, die stringresonantie zit ik niet echt op te wachten. Heb dat effe beluisterd op de Clavia-site. Nou, daar lig ik nou niet meteen van wakker. Als dit nou het enige kunstje van de EX is t.o.v. de classic, voor mij totaal overbodig. Want ik heb ook altijd nog de S90ES voor mijn studiowerk. En ik heb die piano-sample altijd al vele malen mooier gevonden dan welke Stage_sample ook. (smaak natuurlijk)

Ik blijf de verschillen tussen de Classic en EX bizonder marginaal vinden. En heb daar zeker geen 1000 Euries voor over. Wat ik nodig heb on stage is 1 goede piano, 1 goede Rhodes en een Hammond, eventueel aangevuld met wat strings en dat alles verpakt in een transportabele unit. Van die stringresonantie zal in mijn band bar weinig overeind blijven trouwens.

Nee, denk dat je advies nog steeds staat, tenminste voor mij, en mijn eigen bevindingen bevestigen nog steeds je gelijk.

Pas als Clavia komt met een "echte" opvolger van de StageEX, waarin o.a. sampling en uitgebreidere program-parameters, dan ga ik eens denken over een nieuwe Stage.

Voor mij is dit voorlopig een (bijna) ideale plank...
Hij kan trouwens ook bizonder veel niet. Wat een gemiddelde Japanse plank moeiteloos kan, o.a. de genoemde transpose/pitch per program. Erg lastig. En zo zal ik nog meer quirks vinden, en als me dat teveel wordt, dan gaat hij gewoon naar de rubriek Aanbod...:D

...Wat ik nodig heb on stage is 1 goede piano, 1 goede Rhodes en een Hammond, eventueel aangevuld met wat strings en dat alles verpakt in een transportabele unit...

...Wat een gemiddelde Japanse plank moeiteloos kan, o.a. de genoemde transpose/pitch per program. Erg lastig. En zo zal ik nog meer quirks vinden, en als me dat teveel wordt, dan gaat hij gewoon naar de rubriek Aanbod...:D

Inderdaad, die dingen die je noemt zijn erg lastig...met name bij Rhodes, Piano en Hammond klanken. Ik vond sowiezo de transpose die er in de 70's op de originele instrumenten zaten veel beter klinken.

Nee, stomme opmerking natuurlijk. Maar je hebt ook een goede plank gekocht hoor! Ik zou btw voor onstage nog eens je Stage met daarin de Studio Grand XL naast je S-90es houden en vergelijken. Ben echt benieuwd of je nog steeds die Yamaha prefereerd boven die van de Nord.

Succes met je Nord, mooie bak...en super handig voor live

Ja, Thanx Manu.
Zit hier al de hele avond te grooven, en wauw, wat een expressief ding is het toch. En dan die feestelijke verlichting erbij. Je wordt er vrolijk van, dit in tegenstelling tot de S90ES die geschapen lijkt voor sombere stemmingen, en als je die niet hebt komt het vanzelf. Nee, grapje.
Ik vind die Stage een fijn instrument. De Studio Grand staat als een huis. Er valt nog wel wat te tweaken want de Rhodes is nog niet je dat, maar dat komt, en de syntsectie valt me zeer zeker niet tegen. En die Hammond, tja, zo close heb ik de B3 nog niet gehoord.
Gaaf, gaaf, erg gaaf. Ik geloof dat ik verliefd aan het worden ben op die rooie bak.:luv:

Leuke thread! Jullie hebben gelijk, de EX voegt (nog) niet zoveel meer toe voor de meerprijs, maar wellicht komt dat in de toekomst nog. Ikzelf had de Classic, maar mistte de extra opslagruimte, omdat ik veel verschillende stijlen speel, dus meer geluiden nodig heb on stage. Dus heb de EX gehaald:) Mooi ding om te zien. Nu nog een Nord Wave:p

Gaaf, gaaf, erg gaaf. Ik geloof dat ik verliefd aan het worden ben op die rooie bak.:luv:

Hahaha...tja, dat kan gebeuren he. Moet zeggen dat ik vrij veel gear heb, en nog meer heb gehad maar niet gear-geil ben (wel ben geweest, op een gezonde manier natuurlijk hahaha;)). Wel krijg ik bij het spelen op m'n Nords altijd een gevoel dat je iets terug krijgt van het instrument. Ze, hun sound(s) leven wat meer dan de meeste bakken die uit zijn van andere merken vind ik.

Er zijn de laatste jaren erg mooie spullen uitgebracht alleen ook alleen niet zo veel, en je moet goed zoeken. Nord hoort daar voor mij toch bijna iedere keer weer bij. Zowel de Lead 1 & 3 (vooral de eerste), Modular (eerste concept en keys geniaal, 2e meer power maar net iets te veel controle...ik vond de 'beperkingen' van het werken/spelen met de Modular 'classic' of G1 erg inspirerend juist, you had to work that bitch en ik had daardoor echt het idee dat je op een oude bak aan het spelen was).
De Electro was een te gek concept, vooral qua draagbaarheid/mogelijkheden/sounds...de doorontwikkeling naar de Stage-serie. En nu de WAVE die ik eigenlijk bij elke sessie/snabbel wel inzet tegenwoordig. De C2 ook waanzinnige bak. Niet genoeg meer dan de C1 maar neem toch de C2 vaker mee. Leslie blijft ook lekker thuis en die komt alleen maar mee als ik echt met m'n ouwe bak speel. Is niet nodig, voegt zeker niets toe en doet zelf een beetje af aan de sound in het geheel (en scheelt je een paar jaar van je leven, de roadies hun leven en rug that is hahaha)

Mooi verhaal, Manu.
Gisteren de 1e repetitie met de band, en de jongens vielen in aanbidding ter aarde toen ik binnenstapte met de Stage nog in zijn zakkie.... :halleluja
Man, ik heb duidelijk aan gewicht gewonnen nu ik met die rooie rakker binnen kom.

Maar de Stage moet intussen zijn plek nog veroveren, want ik was nou niet meteen helemaal opgewonden van de sound. Maar ik begrijp ook wel dat je niet zomaar met een andere plank het gat wat de ouwe achterlaat opvult. De Rhodes-sounds zijn veel te "vet", dus daar heb ik de hele dag mee gestoeid en ze zijn nu stukken beter. Laag eruit, midden erbij. Beetje A-Pan sausje erover en hup, smaakt meteen stukken beter.

De StudioGrand staat, hoef ik niks aan te doen en de Hancock-nummers klinken ineens meer eehhh.... Hancock, zal ik maar zeggen. Misschien nog wat laag eruit, want in de band wordt die bas gauw smoezelig.
Of, en dat is ook nog iets om over na te denken, misschien moet ik iets anders gaan spelen. De sound is zoveel rijker dan van de ouwe Motif-classic dat ik misschien ook mijn speelstijl eens onder de loep moet nemen.

Met de Externe sectie stuur ik een Triton aan, en dat werkt nu ook. Ik heb een enorme hekel aan blazertjes uit een synt, maar soms hebben we die gewoon nodig. Wij werken soms ook met echte blazers, maar die zijn niet bij elke gig aanwezig.

Nee, komt goed. Deze rooie jongen werkt zich omhoog in de hierarchie der planken en het zal niet lang duren voordat hij een toppositie heeft bereikt.....:smeris:

Of, en dat is ook nog iets om over na te denken, misschien moet ik iets anders gaan spelen. De sound is zoveel rijker dan van de ouwe Motif-classic dat ik misschien ook mijn speelstijl eens onder de loep moet nemen.

Dat is altijd goed. Die Nord reageert ander, natuurgetrouwer aan de originele qua dynamiek...anders dan de meeste romplers. Je hebt veel meer dynamiek onder je vinger die gecontrolleerd moet worden, met name in de zachtere regionen. Veel mensen die de Stage ook gaan uitproberen vinden 't ook niets aangezien ze meestal te hard spelen. Waar er bij de meeste apparaten bij hardere velocity waardes allemaal dingen gebeuren in de sound/multisamples gebeurd er bij de Nord al vrij veel vanaf de lagere waardes. Daar moet je dus rekening mee houden in je spel en uitversterking/levels in je setup. Zelfde verhaal met een piano of vleugel.

Ik kan me weer vinden in alles wat Manu zegt.

De G2 die gaat thuisblijven in mijn geval en de Wave mee op het podium, kan me niet indenken dat ik dan nog een board nodig heb. Momenteel helaas andere financiële prioriteiten, dus nog even 'behelpen' met de G2.

De nieuwe piano's doen het helaas niet echt voor mij, ik ben nog blijven hangen bij een ouwe Yammie C7 in de 2.1-versie. Klinkt wat neuzig (dus beetje mid cutten als je bv. piano & zang doet) maar wat een dynamiek zeg...

Die Malmsjo ga ik straks eens proberen, want die klinkt dan weer wat dynamischer dan de Rain Upright. Ik zoek nog zo'n Coldplay-piano-sound ;)...

Het enige jammere is dat ik geen vleugel én buffet erin kan steken want dan blijft er nog maar plaats voor één / hopelijk twee Rhodes'... en dat wordt een moeilijke keuze.

Ik ben trouwens zeer benieuwd waar Nord nog mee gaat afkomen, want die 'grote veranderingen in Augustus' zoals op de website werd aangekondigd, daar is niet veel van in huis gekomen toch?

De Stage heeft zijn vuurdoop gehad. 1e Gig. En ik kan alleen maar zeggen: ideaal.
Heb veel complimenten gehoord over de kwaliteit van de piano en vooral het orgel. Dusse hij blijft en ik ben verkocht.
Betekent meteen dat ik 2 planken te koop ga zetten, de S90ES en een MotifClassic.
Ik zou die S90ES wel willen houden, maar ik weet dat ik hem niet meer ga gebruiken voor gigs en dus zal ik er sowieso niet vaak meer op spelen.

Ik blijf het grappig vinden van die piano-sound. Hij is/ze zijn echt te gek alleen je zal het met me eens zijn dat je ff moet wennen en iets anders denken bij het bespelen, net ff andere benadering.
Mooi dat je toch blij bent en hij nog aan het stijgen is bij ja hahaha

Agree, Manu. De pianos zijn echt top. Zitten lekker in de mix.
Ik had toch beter 2 jaar geleden al die Stage aangeschaft ipv de S90ES. Ach, niet zozeer om de piano, geen kwaad woord over de S90ES, hele mooie bak.
Tja, soms komt een mens tot inkeer, he. Moet ook zeggen dat de proefrit bij Feedback me toen totaal niet beviel. Het ding was smoezelig en volgens mij had iemand er een kop koffie overheen gegooid, want de toetsen plakten !!!
Kwam bij dat mijn Jazz-piano-teacher een ware Yamaha-adept is en meteen het keybed van de Stage afkeurde.

Ok jongens, ik trek alle beschimpingen aan het adres van de Stage bij deze in. Ik heb waarlijk spijt over mijn dwaling en beloof vanaf nu nooit meer valselijke aantijgingen te doen aan het adres van deze mooie rooie en/of haar eigenaren....:halleluja

Kwam bij dat mijn Jazz-piano-teacher een ware Yamaha-adept is en meteen het keybed van de Stage afkeurde.

Zijn vaak ook altijd de docenten/docenten die over dat soort dingen gaan zeiken nooit de ik-ben-muzikant-en-zit-middenin-de-praktijk-nogsteeds/docenten.
Er zit weldegelijk verschil in verschillende toetsenborden hoe ze voelen maar zet 2 Yamaha C7's naast elkaar en de feel en sound kan ook anders zijn.
Als goede speler met ervaring pas je je zo aan, ff 2-3 minuutjes aftasten en aanvoelen en dan je mond houden en spelen en je kan de volledige dynamiek eruit trekken hoor no prob! Op de een moet je harder werken dan op de ander but that comes with the job.
Grappige is dat Nord zowel qua sound als qua toetsenbord dichter bij een Yamaha vleugel zitten dan Yamaha met zijn Motif XS8'n in mijn ogen en heb toch behoorlijk wat vleugels onder m'n vingers gehad.

Back