Clavia NE3.. wat-ie niet kan

Sander02

Gepokt en gemazeld
Zit met een vraagstuk over de NE3..

Er zijn nu een aantal leden die netals ik begin dit jaar bezitter zijn van de NE3.

Ik heb jaren gespeeld met de NE2, en daarvoor de NE1 en die deden gewoon precies waarvoor ze zijn gemaakt, en wat ik verwachtte.. of misschien moet ik zeggen, die voldeden aan de verwachting die Clavia schepte.. Ik heb mezelf iig niet kunnen betrappen op klagen, over iets wat de NE1/2 niet kon.

Nu met de NE3, betrap ik me er toch op, dat ik er niet overheen kan komen wat ze hebben gedaan. excuses alvast voor de ietwat geirriteerde toon hehe

Mijn stelling, ik meen dat ze voor een half-bakken sample implementatie, concessies hebben gedaan, die ze beter niet hadden kunnen doen. Hieronder een aantal van die -imo- concessies die ze beter niet hadden kunnen doen :

- de amount knop zomaar weg
- wel alle samples van de Nord wave kunnen spelen, en de wave-editor kunnen gebruiken, maar dan weer niet de "alt-sample start" functionaliteit
- de aanslaggevoeligheid instelling, zomaar weg
- door gebrek aan "amount knop" moet ik tussen de 3 standen heen-en-weer switchen, en daarbij ook de "shift" knop gebruiken.. de manier van switchen is dus dramatisch, ik heb maar 2 handen Clavia, hallo !!! hoe de f*ck moet ik dat doen dan :frons:
- memory is in partities opgedeeld, ik kan dus weer niet alles inladen hoe ik het wil
- de envelopes zijn alvast uitgedacht voor me, goh wat aardig, maar laat dat gewoon aan de gebruiker !

Als ik aan het spelen ben, met optredens, dan zit ik constant te klikken en te doen.. ik wordt er krankejorum van!

Ik begin me er steeds meer aan te ergeren, zodanig dat ik er op termijn mss vanaf wil. En dat vind ik wel zo ontzettend jammer.
Ik had gehoopt dat ik een sampler (SW/HW) achterwege kon laten, en dat de NE3 dit zou kunnen doen ; het hoefde van mij niet superuitgebreid zoals een s5000, maar een beetje expressie dmv alt-start / meerdere samples onder een toets had wonderen gedaan.

Het is allemaal net niet, en dat verwachtte ik gewoon niet van Clavia.
Ok, de piano's klinken beter, de orgel is verbeterd en er zijn er wat toegevoegd.. ze hebben hun best gedaan, laten we wel wezen.

Wellicht weet jij dat Wout, gaat die "Alt-sample start" functionaliteit er nog komen, of is dat technisch (fysisch) onmogelijk??
Is dit bewust als (hele foute) teaser weggelaten, om iemand naar de Nord Wave te trekken, of kan het echt niet?

Mijn vraag is, wat zijn de ervaringen van de andere NE3 bezitters? (ben ik een azijnzeikert, of vinden jullie dit ook? :P )
Heb mijn punten ook doorgemailed aan clavia, ik verwacht geen antwoord, maar toch ik ben het kwijt.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je geen azijnpisser bent maar gewoon niet het apparaat in huis hebt gehaald wat moet doen wat jij wilt. De NE3 doet exact wat je ervan mag verwachten en wat ze zeggen dat hij behoort te doen.

Je moet ook uitgaan van het concept Nord Electro; een bak maken die super goed electro-mechanische instrumenten van vroeger in huis heeft, als extra de grands erbij, user swappable samples, hand-on effect sectie alsof je gewoon weer net als vroeger een bijv een Rhodes had met daarboven op wat gitaar effect-pedaaltjes.
Daar is nu als extra bijgekomen een het idee van een sample-player (voor je strings, synthsoundjes mellotron enz...)...die ls extra functionaliteit heeft dat je ook wat customizen. Je krijgt dus heel veel extra boven op je Nord Electro concept.

Wat het vooral niet moet zijn is een workstation, synth of 'gewone' sample-playback back ala Roland, Korg, Yamaha enz...

Ik denk dat je geen azijnpisser bent maar gewoon niet het apparaat in huis hebt gehaald wat moet doen wat jij wilt. De NE3 doet exact wat je ervan mag verwachten en wat ze zeggen dat hij behoort te doen.

Je moet ook uitgaan van het concept Nord Electro; een bak maken die super goed electro-mechanische instrumenten van vroeger in huis heeft, als extra de grands erbij, user swappable samples, hand-on effect sectie alsof je gewoon weer net als vroeger een bijv een Rhodes had met daarboven op wat gitaar effect-pedaaltjes.
Daar is nu als extra bijgekomen een het idee van een sample-player (voor je strings, synthsoundjes mellotron enz...)...die ls extra functionaliteit heeft dat je ook wat customizen. Je krijgt dus heel veel extra boven op je Nord Electro concept.

Wat het vooral niet moet zijn is een workstation, synth of 'gewone' sample-playback back ala Roland, Korg, Yamaha enz...

Bijna helemaal mee eens...

Die amountknop, da's wel jammer (juist voor de effecten op de EP's) en daarin geef ik de OP wel gelijk. Is voor mij de belangrijkste reden om mijn NE2 nog niet door een NE3 te vervangen.

... Wellicht weet jij dat Wout, gaat die "Alt-sample start" functionaliteit er nog komen, of is dat technisch (fysisch) onmogelijk??
Daar is totaal niet over gesproken, de laatste tijd. Had ik deze informatie voor afgelopen vrijdag gekregen, dan had ik dat op zeker besproken...
Is dit bewust als (hele foute) teaser weggelaten, om iemand naar de Nord Wave te trekken,
Zo is Clavia niet!
of kan het echt niet?
Geen idee! Misschien gewoon niet zo gedacht, denk ik.
... Heb mijn punten ook doorgemailed aan clavia, ik verwacht geen antwoord, maar toch ik ben het kwijt.
Wees gerust: ze lezen die mail op zeker. Dat doen ze met dit forum niet; bij Electro-music.com op zeker wel...
Als je in alle redelijkheid geschreven hebt, dan hebben ze die informatie echt opgepikt. Of het technisch mogelijk is weet ik niet, want ik heb niet zo veel inzicht in de NordWave en de NordElectro3. Wat ik wel weet is dat Clavia een paar jonge programmeurs/developers heeft aangetrokken en dat er geen grote projecten in de zeer nabije toekomst te verwachten vallen, dus die kerels moeten toch ook wat gaan doen :) Aanpassingen van de NE3 is een uitstekend project voor zulke nieuwelingen! Maar ik ben daar niet de baas! (Toen ik de opmerking maakte dat ik niet hun marketing manager was, klopte Hans Nordelius me op mijn schouder en zei: "Thank God you're not! :D

Wout

Kunnen die nieuwelingen niet beter wat nieuwe modules ontwikkelen voor de G2 Modular? :D

Bedankt Wout voor je snelle antwoord, en de rest ook bedankt.

Wavetable voor de G2.. zou idd enorm vet zijn :P

Als het zo is dat nieuwe developpers daar aan zouden kunnen werken, zou helemaal super zijn. Ik denk nl. dat de NE3 wel degelijk in staat is die functie te kunnen gebruiken in de sample-manager.

Had ik deze informatie voor afgelopen vrijdag gekregen, dan had ik dat op zeker besproken...
Wanneer ga je weer ? :D

...Wanneer ga je weer ? :D
Heus waar, ze lezen je mails :) Ik geef je de volgende raad:

1. bemoei je niet met de bedrijfsvoering. Ik denk dan aan de stijl die je vaak op het net leest: "Denken jullie nu echt dat ik nog jullie producten wil kopen?" Daar denken ze echt niet aan;
2. geef aan waarom je bepaalde zaken gerealiseerd wilt zien. Wat maakt het mogelijk?
3. gebruik een gepaste dosis humor. Niet te overdreven, maar wel aanwezig. Daar zijn ze heel gevoelig voor.

Het moet me echt van het hart...
Als er één synthfabrikant is die niet uit de hoogte doet, dan is het Clavia.
Maar dan moet je ook aardig zijn voor hun.

Wout

Bedankt voor de tip !

Heb inmiddels antwoord gehad :)

Hi The sample playback capabilities on the Electro 3 is limited, and we just did not include all the details that are available on the Nord Wave. Have a spin with an Electro 3, I think you are not going to miss the amount knobs all that much.

Tsja, daar moet ik het dan maar mee doen. Heb nog 1 mail teruggestuurd dat ik de amount knop wel mis, vanaf dag1, en gevraagd of die sample-functie ooit of nooit komt. Of het nu een programmeer-technische beperking is, of een hardware-matige dat weet ik nu nog niet helaas. (ik gok en hoop uiteraard een programmeer-technische) Ben benieuwd.

Overigens dat ze uit de hoogte doen, heb ik nooit ervaren, ben een trouwe en tevreden gebruiker van hun spullen (micro/modular/G2x/G2-engine/NE1/NE2/NE3). Heb nog steeds enorm spijt dat ik m'n g2x toentertijd heb ingeruild om een k2600 te scoren.. ooit komt-ie er weer als de situatie het toelaat.

Nou als je eenmaal de live-in functie van je Kurzweil hebt ondekt gaat die ook nooit meer de deur uit hoor!;-)

zou je zeggen Manu :D maar ik kon niet wennen aan de feel van het toetsendeck, veel te zwaar/log. En die menu-structuur kwam me m'n keel uit op een gegeven moment (5 sub-menu's voor alleen een galm, kom op zeg). Moet je eens proberen een 32-layer drumkit te editten.. doet verder niets af aan die bak, ieder z'n ding, de mogelijkheden zijn idd eindeloos en de klank fantastisch.

Maar.. zijn er verder geen mensen met een NE3 die er iets over willen zeggen? Of die mijn mening delen mbt gebruikersgemak in 'the heat of the moment' want daar gaat het me ook om.

Kreeg laatst weer opmerkingen uit het publiek, dat ik zo weinig het publiek in keek tijdens een optreden.

Waarom? omdat ik zit te kl*ten met de manier van werken door ontbreken van de amount knoppen, en de door clavia aangedragen "oplossing" daarvoor.

Daarbij, als je ook maar een centimeter er naast zit met je vinger (niet ondenkbaar bij optredens / slechte of overbelichting) dan zet je het effect per ongeluk uit of schiet-ie naar het volgende effect (van phaser naar flanger bijv.) .. dan kan je dus die knop 8x indrukken of de shift knop erbij pakken.. of voor elke nuance een preset maken en proberen die nummers te onthouden, want namen in het display hebben ze nog nooit van gehoord *zucht* enz enz enz het is allemaal zo onhandig

Had ik al gezegd dat de ledjes rood gekleurd zijn, en dat dat de 1e kleur is die verdwijnt bij slechte verlichting? ofwel, ik zie geen pest bij de meeste optredens.. ook erg handig

kortom, door dat gehannes heb ik nog maar weinig tijd over om er voor het publiek een beetje leuk bij te zitten en m'n spel begint er ook onder te lijden :( :( mensen, dit kan toch niet de bedoeling zijn??

En ik ben overigens niet iemand die snel opgeeft, integendeel, heb met veeel moeilijkere bakken gewerkt, en deze NE3 heb ik vanaf dag1 zeer intensief gebruikt om tot deze klachten te komen.

Ik ga er nog maar een mail aan wijden naar Clavia, bedoeld of onbedoeld, dit is zacht uitgedrukt niet prettig werken meer zo.
Voor dat geld mag je hier echt wel kritisch over zijn naar mijn mening.

Laatst gewijzigd:
Tja, zo te zien is er niet veel goed he!
Wat moet je dan voor zinnigs inbrengen op deze posts? Ja je hebt gelijk? Of...ik vind?

Die eerste gaat het niet worden (ja, je hebt gelijk)...ik vind dat je niet moet zeuren, goed moet nadenken over wat je nou wilt (wat voor sounds, wat voor toetsenbord en wat voor userinterface) en dan een stuk gear/synth uitkiezen en vervolgens je eigen sounds editten en je apparaat leren kennen! En god op je blote knieen danken dat je in deze tijd leeft dat je kan kiezen tussen al die zooi!

Succes met je brief, die jongens daar lezen alles en nemen alles serieus maar zullen denk ik hartelijk lachen om je brief.

En ik, zoals je ziet heb echt niets belangrijks te melden op je posts. En ja ik spreek wel uit ervaring, en heb ook de apparaten waar jij het over hebt hier.

en nemen alles serieus maar zullen denk ik hartelijk lachen om je brief.
Vind er zelf eigenlijk niks te lachen aan, voor mij is 't een serieus ding.. weet niet of jij weleens op treedt.

Ben het met je eens, dat het een luxe-probleem is, ben verder wel positief ingesteld hoor :)

In de review/aankondigings-thread van deze bak op het forum, heb ik aangegeven wat ik super vind aan de bak en daar sta ik nog steeds 100% achter..

Geluid is top, mogelijkheden zijn top, gebruikersgemak in de fysieke zin van de bediening (niet complexiteit) is belabberd naar mijn mening, en ja, ik ben inderdaad op zoek naar erkenning hierin (niet zo zeer mijn gelijk)

Maargoed, waarschijnlijk heb je gelijk en bereik ik er verder niks mee.. tenzij een groot aantal gebruikers dit ook ervaren, dan zou Clavia er bij evt. opvolgende versie(s) rekening mee kunnen houden.

Want op de Nord Stage, is het eigenlijk hetzelfde verhaal.. wil je effecten tweaken tijdens het spelen, moet je eerst de focus naar dat effect zetten (handeling 1), dan de source kiezen (2), dan het effect (3), dan de rate (4) en dan de amount (5) .. dat zijn er nogal wat naar mijn mening, in 'the heat of the moment' heb je daar gewoon beperkt tijd en aandacht voor.

Nu zijn er veel meer bakken van diverse merken, waarbij die opties nog veel onbereikbaarder zijn, maar wat het is > i.t.t. de NE2 was dit veel eenvoudiger.. en kon ik me 50% meer richten op het spel / publiek dan nu.. Dat is mijn punt, waarom zijn ze daar vanaf gestapt.. thats it, meer niet.

Laatst gewijzigd:
Eerlijk? :)

Had een Nord Stage EX i.c.m. een Nord Wave gekocht :)...

Want op de Nord Stage, is het eigenlijk hetzelfde verhaal.. wil je effecten tweaken tijdens het spelen, moet je eerst de focus naar dat effect zetten (handeling 1), dan de source kiezen (2), dan het effect (3), dan de rate (4) en dan de amount (5) .. dat zijn er nogal wat naar mijn mening, in 'the heat of the moment' heb je daar gewoon beperkt tijd en aandacht voor.

Ik heb zelf die ervaring helemaal niet.

Op de Nord Stage maak je slim presets aan, natuurlijk, je hebt multitimbraliteit... De knoppen om effecten te bedienen weet ik trouwens met mijn ogen dicht staan, ondertussen.

Wil je 'in the heat of the moment' onmiddellijk een effect inschakelen, gebruik dan
- voorgeprogrammeerde instellingen, zodat je enkel on/off moet kiezen
- een effectenpedaal :eureka:

Wat je daar noemt is trouwens geen gebrek bij de Nord Stage :)... Wat dat betreft is de Stage nog het beste compromis tussen gebruiksvriendelijk, hands-on en flexibel dat er op de markt is.

Voorbeeld:

Je kiest om in een nummer met een Rhodes MK V te spelen.

Het is perfect mogelijk 5 verschillende effecten (bv. chorus, autopan, wah, phaser, delay, afgezien van ampsim / overdrive) vooraf in te stellen in één preset met

- rate en amount op een bepaalde waarde gezet
- rate en amount gekoppeld aan controlpedal, aftertouch en modwheel via morph voor elk effect...

Hoezo 5 handelingen?

Ik ben al jaren werkzaam als prof sessie-& studio toetsenist en treed dus 'weleens' op ja...je kiest voor een apparaat en de visie achter zo'n bak. Als je kijkt of gaat inlezen in wat de visie en gedachte gang is geweest achter de Electro en Stage dan doen ze exact dat, niet minder maar ook niet meer.
Ga uit van een oude setup zoals vroeger, of waar ik ook regelmatig mee speel; vintagge keys, a/b switches, losse effecten soms zowel multi effecten als stompboxjes enz...dat is wat hun uitgangspunt geweest bij de Electro; dus geen layers, die mogelijkheid om extra samples in te laden is een plus omdat ie dan iets flexibeler wordt maar is nooit de bedoeling geweest om te concurreren met andere merken die heel bewust uitgebreide romplers maken met uitgebreide multi-effectsystemen met verschillende routings enz...de hands-on controle van de NE1/2/3 staat voor de losse (meest gebruikte) pedaaltjes van vroeger niet voor de meest flexibele effectsectie die je je maar kan wensen. Dan zit je goed bij bijv je KDFX van Kurzweil maar oh oo wat zijn die menu's toch vervelend he die komen met de mogelijkheden!:S

Geen display? Niet nodig...je uitgangspunt is EEN goede Rhodes sound, EEN goede Wurli enz en die presets zijn een extraatje zodat je niet continue loopt te draaien op je basis-sound te krijgen.

Als jij niet genoeg aandacht kan geven beheers je je synth nog niet goed genoeg, niet goed genoeg voorbereid of is het niet de bak die je zoekt. Of laat je EP's door een aparte output mono sturen en dan naar losse effectenbak naar keuze...die flexibiliteit heb je (zoals vroeger)

Ik heb zelf die ervaring helemaal niet.

Op de Nord Stage maak je slim presets aan, natuurlijk, je hebt multitimbraliteit... De knoppen om effecten te bedienen weet ik trouwens met mijn ogen dicht staan, ondertussen.

Wil je 'in the heat of the moment' onmiddellijk een effect inschakelen, gebruik dan
- voorgeprogrammeerde instellingen, zodat je enkel on/off moet kiezen
- een effectenpedaal :eureka:

Wat je daar noemt is trouwens geen gebrek bij de Nord Stage :)... Wat dat betreft is de Stage nog het beste compromis tussen gebruiksvriendelijk, hands-on en flexibel dat er op de markt is.

MRT wij begrijpen elkaar echt he?:biertje:

Kom je overal tegen met zinnige opmerkingen, te gek

Mensen leren hun gear niet vaak genoeg kennen. Die Stage heeft me al zo vaak uit probleemsituaties gered waar ik heel snel sounds nodig had voor een plotselinge invalklus en inderdaad met je bak kennen en slim presets maken ben je er met een halfuurtje programmeren. Je kunt alles meeprogrammeren inderdaad; welke sectie geselcteerd moet worden, welke laag van je layer, effecten voor ingestel zodat je inderdaad alleen maar aan hoeft te zetten, aparte outputs enzzzzz.......super bak en mijn meest flexibele (lees: niet de beste voor mensen hier over gaan vallen...erg is niets iets beters dan andere dingen in mijn setup(s) daar selecteer ik gear op. Alles heeft zijn eigen plek

Back