Clavia NE3.. wat-ie niet kan

Het lijkt erop, alsof je wil zeggen dat ik mijn gear niet goed ken ??

Evengoed bedankt voor de tips, maar ik beheers die bak prima tot op de grens waarvan ik vind dat de onhandigheid in de manier van bedienen een storende factor wordt tijdens het spelen.. ik denk dat je dat niet goed hebt begrepen uit m'n posts.

De tip van de losse pedaaltjes, is een praktische tip waar ik wel wat mee kan.. (alleen jammer dat me dat weer extra €'s gaat kosten, terwijl je net een NE3 van 1799,- heb gekocht maar dat 'terzijde')

Switchen tussen presets vind ik onzin, dan is sowieso je geluid even weg, en andere instellingen zoals de galm die je tijdens het spelen wellicht al getweaked hebt, zullen dan ineens weer anders staan bij switchen naar de volgende preset .. als je dat handig vind, prima, maar dan gaan we het niet eens worden Manu! Sowieso noem je een studio-situatie, terwijl ik telkens zeg in een live situatie.

Ik was er nog niet aan toegekomen te zeggen, dat de 1e setting (de lichtste) van bijv. een tremolo al te diep staat afgesteld door clavia.. zo diep wil hem helemaal niet. Nog een argument voor de amount knop. Maarja, het zal wel een mijn synth-kennis liggen :kont:

Ieder z'n mening verder, maar stellen dat ik de bak dan niet beheers.. vind ik niet netjes en kort door de bocht.

Ik laat het hier lekker bij, deze mag op slot wmb

Laatst gewijzigd:
Nee ik zei sessie-& studio toetsenist...maar als je in he partijen btw nergens plek hebt om van presets te switchen zou ik die ook eens beter gaan bekijken, net als je gear (daar blijf ik bij)
Maar ik hou m'n mond al...we kunnen hier ook verder komen maar als iemand van mij zou zeggen dat ik iets niet beheers zou ik verder vragen en eens kijken of het inderdaad niet toch beter kan...even buiten je eigen referentie-kader stappen (wat een belangrijke eigenschap is met muziekmaken ook)

Absoluut gemeend: heel veel succes met je NE3 of wat het hierna ook gaat worden.

de hands-on controle van de NE1/2/3 staat voor de losse (meest gebruikte) pedaaltjes van vroeger niet voor de meest flexibele effectsectie die je je maar kan wensen. Dan zit je goed bij bijv je KDFX van Kurzweil maar oh oo wat zijn die menu's toch vervelend he die komen met de mogelijkheden!:S

Kan het niet laten >> Oude effect-pedaaltjes zijn in vrijwel alle gevallen niet beperkt tot stand A-B-C (van licht tot diep), dus dat vind ik kolder.

Ik heb nergens de wens uitgesproken dat ik een uitgebreide effect-sectie wil.. en de KDFX van Kurzweil, je pakt gelijk een extreme erbij, ja daar moet je zeker de tijd voor nemen.

Ik gok dat dàt de reden is dat-ie KDFX nog weleens te koop staat, het kost je (kostbare) tijd, en er bestaat wel degelijk zoiets als te uitgebreid imo.. Lees bijv. de visie eens achter het apparaat de "Quantec Yardstick", daar leggen ze dit haarfijn uit (echt interessant) ; een stukje uit die visie luidt "waarom zou je de late-reflection wall absorption blabla willen afregelen op een schaal van 0-100, als 6 muzikaal gekozen standen voldoen? ". Maargoed, dat is dus een galm, heel anders dan een tremolo of een phaser

M'n vergelijking met de Stage is dan misschien mank, op die bak ben je vast des te meer genoodzaakt je eigen presets te bakken omdat-ie veel meer mogelijkheden heeft.. nogal wiedes.. t.o.v. de stage, is de NE een no-nonsense en gààn bak, ik heb op de NE3 dan ook niet lang nodig om m'n beginsound te maken, dat is het probleem niet (dan ben ik nog niet aan 't spelen) En de visie erachter was me al duidelijk bij de NE1, daarom juist ben ik zo verbaasd..

Dat wilde ik nog even duidelijk maken, het komt op mij hetzelfde over, als dat ze bij een evt. nieuwe Nord G3 modular, de morphing mogelijkheden ineens beperken, of dat het filter notabene maar 3 standen heeft.. maar dat je wel een drumkit als extra krijgt hehe.. :)

Ja, ik snap ook niet waarom Manu je kritiek zo gemakkelijk verwerpt; aangezien je tevreden was met de NE1 en NE2, lijkt me dat je goed weet waar de NE-serie voor staat; eerder zou je kunnen stellen dat Clavia daar zelf wat afstand van genomen heeft door bijvoorbeeld die (halfbakken) sample-optie in te bouwen. Ook goedkoop om te zeggen dat je blijkbaar je instrument niet goed genoeg kent; ik denk dat al wel gebleken is dat dat in ieder geval níet het geval is.

Maar wat ik me dan afvraag: waarom heb je de NE2 eigenlijk weggedaan, of, nu de NE3 niet bevalt, waarom ga je niet terug naar de NE2? Okee, dat doet niet af aan je problemen met de NE3, maar zoals Manu zegt (daar ben ik het mee eens): een synth/keyboard is wat-ie is. Dus als de NE2 meer is wat je wilt dan een NE3, dan maar een NE2. Toch?

Ja, ik snap ook niet waarom Manu je kritiek zo gemakkelijk verwerpt; aangezien je tevreden was met de NE1 en NE2, lijkt me dat je goed weet waar de NE-serie voor staat; eerder zou je kunnen stellen dat Clavia daar zelf wat afstand van genomen heeft door bijvoorbeeld die (halfbakken) sample-optie in te bouwen. Ook goedkoop om te zeggen dat je blijkbaar je instrument niet goed genoeg kent; ik denk dat al wel gebleken is dat dat in ieder geval níet het geval is.

Maar wat ik me dan afvraag: waarom heb je de NE2 eigenlijk weggedaan, of, nu de NE3 niet bevalt, waarom ga je niet terug naar de NE2? Okee, dat doet niet af aan je problemen met de NE3, maar zoals Manu zegt (daar ben ik het mee eens): een synth/keyboard is wat-ie is. Dus als de NE2 meer is wat je wilt dan een NE3, dan maar een NE2. Toch?

Ik verwerp z'n kritiek uberhaupt niet, niet dat dat wel te doen is, ik snap niet dat hij z'n probleem zo formuleert als hij doet in zijn post, dat is namelijk compleet gelul en getuigt ervan dat je je apparatuur niet kent en niets snapt van het concept achter de NE of NS want op dat vlak zit daar geen groot verschil in, of ie nou de NE 1 t/m 68 heeft gehad of niet interesseert me vrij weinig.
Ik ken mensen die bijna elke bak wel thuis hebben gehad maar nog niets van synthesizers snappen en geen noot kunnen spelen dus jouw bewering dat "is gebleken dat hij z'n instrument wel goed genoeg kent" is net zo'n hap gebakken lucht.

Wat betreft die 'oude' effectpedaaltjes: er zitten genoeg bij die wel alleen aan/uit zijn, daarnaast een heleboel met een nog beperkter aantal parameters die je kunt instellen (sommige waar je ook liever nog meer knoppen aan zou zien zitten, andere nailen precies wat je wilt) en dan heb je er wel met meerdere variabelen...wat niet wil zeggen dat die ook het meest te gek zijn.

Je volgende punt snap ik niet helemaal maar als standje 1 t/m 6 te gekke standjes zijn allemaal SUPER, zo niet dan gaan mensen (zoals jij denk ik) weer zeuren dat er maar 6 standjes op zitten en je niet alle tussenliggende waarden kunt instellen...in imo is dat hetzelfde voor welk effect dan ook (en al helemaal met reverbs :S). Zijn de standjes niet wat je zoekt, zijn dat niet jouw instellingen of sounds dan moet je terug naar je NE2 of iets anders of een combi zoeken. De effecten-standjes zijn ook gekozen op de in hun ogen meest gezochte sounds, daar kan je over twisten maar waarschijnlijk heb jij blind de NE3 gekocht. Je doet toch ook geen automatische updates op een Windows computer of wel?;-) Nooit te snel een werkende setup wijzigen!

Te uitgebreid moet geen probleem zijn zolang de presets (qua sound of qua effect-presets) een goed uitgangspunt zijn om het te kunnen doorgronden, de manual goedgeschreven is, gelezen wordt, er tijd in wordt geinversteerd en vooral de userinterface te gek en makkelijk te doorgronden is.

Je beweringen rondom de Stage zijn wederom onjuist. De werkwijze is nogsteeds hetzelfde als bij de NE serie, alleen kan je meer. Er is meer hands-on controle dus waarom die noodzaak, meer dan bij de NE, om presets te maken? Presets zijn er voor het gemak. Je zet er bijvoorbeeld je setlist in en vervolgens kan je per nummer gaan tweaken vanuit je standje voor dat nummer, verder geen verschil. Als je zo niet wilt werken is dat niet de beperking van het apparaat maar de beperking van je geest en luiheid om in je spullen te duiken. Als je er geen tijd voor hebt om dat te doen, omdat jou tijd blijkbaar volgens jou kostbaarder is dan de mijne, is dat wederom geen manko van een apparaat maar blijkbaar een teken dat je iets anders had moeten kopen, of je mond houden en blij zijn met de spullen die je hebt, of bij jou hebt gehad (je NE2).
Stage of NE zijn net zo no nonsense en ik maak waarschijnlijk net zo snel een layer met split en effecten ingeregeld als jij misschien schakelt tussen 2 geluiden, dat ZOU KUNNEN MAAR DAT WEET IK NIET. Zegt wederom niets over de synths maar over ons als persoon.

Om nog heel even terug te komen op de bovenstaande quote, en dan met name op de opmerking "halfbakken sample-optie"...je hebt blijkbaar geen NE3 of WAVE, of nog niet goed met de Nord Sample Editor gewerkt dus ik zeg er eigenlijk maar niets over.

Ik verwerp z'n kritiek uberhaupt niet, niet dat dat wel te doen is, ik snap niet dat hij z'n probleem zo formuleert als hij doet in zijn post, dat is namelijk compleet gelul en getuigt ervan dat je je apparatuur niet kent en niets snapt van het concept achter de NE of NS want op dat vlak zit daar geen groot verschil in, of ie nou de NE 1 t/m 68 heeft gehad of niet interesseert me vrij weinig.
Ik ken mensen die bijna elke bak wel thuis hebben gehad maar nog niets van synthesizers snappen en geen noot kunnen spelen dus jouw bewering dat "is gebleken dat hij z'n instrument wel goed genoeg kent" is net zo'n hap gebakken lucht.

Okee, misschien overdrijf ik het weer de andere kant op, maar jouw kwalificatie dat hij de synth blijkbaar helemaal niet doorgrond heeft en in feite gewoon totaal de verkeerde aanschaf gedaan heeft, lijkt me minstens zo overdreven, en niet erg vriendelijk. Het komt er dus op neer dat ik me irriteerde aan je toon (die blijkbaar opgeroepen is door Sanders toon - hoewel ik daar het probleem niet van inzie), waarbij je hem eigenlijk in de hoek zet als een verwend kind zonder geduld, in plaats van een positieve bijdrage te proberen te leveren.

Maar goed, ik heb inderdaad geen Clavia's (well spotted ;) ), en Sander kan vast zichzelf wel verdedigen indien nodig, dus laat ik er maar niet verder op doorgaan.

Desondanks toch nog één punt:
Om nog heel even terug te komen op de bovenstaande quote, en dan met name op de opmerking "halfbakken sample-optie"...je hebt blijkbaar geen NE3 of WAVE, of nog niet goed met de Nord Sample Editor gewerkt dus ik zeg er eigenlijk maar niets over.

Los van de Wave (waarvoor die sample-editor is ontworpen, bij mijn weten): je kunt toch niet ontkennen dat een sample-optie in principe niets te maken heeft met de filosofie van de NE-serie? Als Clavia dan zelf zegt dat "the sample playback capabilities on the Electro 3 is limited, and we just did not include all the details that are available on the Nord Wave", dan is halfbakken misschien te hard geformuleerd, maar toch niet volledig onjuist. Maar goed, zoals jij eerder al zei, net als de (gewone) piano's is het dan ook meer een extraatje dan een basisfeature.

Ja, ik reageerde zo omdat er gepost wordt door iemand die zich op voorhand ook excuseerd over de geirriteerde toon van z'n post! Dan komen er ook nog punten voorbij...en een heleboel worden waarna hij eindigd met de vraag: ben ik een azijnzeikert of vinden jullie dit ook?

Sorry hoor, maar ik hou echt niet van zo'n toon. En dan z'n "ik heb maar 2 handen Clavia, hallo !!! hoe de f*ck moet ik dat doen dan" : gewoon met 1 hand, wat makkelijk te doen is, je shiftknop indrukken en met je vingers de andere knoppen betaten of aan je potmeters draaien. Dat ding is ergonomischi zo goed in elkaar gezet...je moet alleen gaan spelen en werken, zweten of terwijk ehm instrument beheersing en muziekmaken ipv zeuren of sorry, je onvrede uitspreken op geirriteerde toon.

Ja okee, als iemand zichzelf al excuseert voor de toon, dan is hij zich daarvan dus bewust, en kan die ook gewoon aangepast worden. Is ook weer zo.

Nou ja - ik vind desalniettemin toch wel een interessante discussie, ook al heb ik geen NE, maar gewoon, over hoe je live handiger kunt zijn met de combinatie van spelen, knoppen draaien en publieksinteractie; dus ik zie wel wat er nog volgt. :)

Nou ja - ik vind desalniettemin toch wel een interessante discussie, ook al heb ik geen NE, maar gewoon, over hoe je live handiger kunt zijn met de combinatie van spelen, knoppen draaien en publieksinteractie; dus ik zie wel wat er nog volgt. :)

Kijk, dat is nou positief en absoluut interessant en nuttig! Thnx

Zijn er wellicht nog meer mensen, naast Manu, die iets kwijt willen over hun ervaringen met de Nord Electro 3 mbt de bediening? en dan met name tijdens live-optredens ?

Ondanks dat ik het niet eens ben met Manu, ben ik wel blij dat hij iig inhoudelijk reageerd. Ik vind m'n toon in de OP reuze meevallen overigens, het is mijn ervaring met de NE3 in z'n zuiverste vorm.. als dat niet bevalt, pech (heb wel gekkere posts voorbij zien komen hoor)

Er zijn meer mensen dan alleen jij op het forum, die op deze thread zouden kunnen reageren, en je bent zeker niet de enige die slim geboren is..

Ik weet dat je al een hele tijd ervaring hebt, heb je ook vaak gezien bij Feedback, maar ik verzeker je dat ik zo'n thread als deze echt alleen op start als ik er 100% achter sta (heb in al die jaren mss 10 threads zelf opgestart ; ex verkoopthreads)

"ik heb maar 2 handen Clavia, hallo !!! hoe de f*ck moet ik dat doen dan"
Hier sta ik nog steeds 100% achter, er is niks mis met m'n hand/oog coordinatie, maar dat geklik tijdens het optreden is uitermate storend.. dit is mijn gedachte daarover, in z'n zuiverste vorm.

Zie ook http://reviews.harmony-central.com/reviews/Keyboard+And+MIDI/product/Clavia/Nord+Electro+3+73/10/1 eens voor de lol, zeker ook mensen die hun instrument niet goed genoeg hebben leren kennen :D (zie bij "Features")

hier nog een : http://www.musicradar.com/gear/all/...sizers/synthesizers/electro-3-199772/review/2 zeker ook iemand die z'n instrument niet kent (onderaan bij "effects..")

Vind het jammer dat je dat zo stelt, zou het niet zo kunnen zijn, dat iemand zoveel met een instrument werkt dat-ie tegen bepaalde beperkingen oploopt?? En ja, waarom zou je geen ongezouten kritiek mogen geven op een apparaat.. ben nog steeds zeer pro-clavia.

Laatst gewijzigd:
Los van de Wave (waarvoor die sample-editor is ontworpen, bij mijn weten): je kunt toch niet ontkennen dat een sample-optie in principe niets te maken heeft met de filosofie van de NE-serie? Als Clavia dan zelf zegt dat "the sample playback capabilities on the Electro 3 is limited, and we just did not include all the details that are available on the Nord Wave", dan is halfbakken misschien te hard geformuleerd, maar toch niet volledig onjuist. Maar goed, zoals jij eerder al zei, net als de (gewone) piano's is het dan ook meer een extraatje dan een basisfeature.

Mellotron? :)

Dat je er geen strijkorkest in gejast krijgt, dat sluit dan inderdaad aan bij hun filosofie. Het feit dat het universele sampleformaat (zowel voor NE3 als NW) het wel toelaat, tja goed, dat wordt dan als ergerlijk ondervonden. Maar daar moest je de NE3 niet voor kopen.

Vind het jammer dat je dat zo stelt, zou het niet zo kunnen zijn, dat iemand zoveel met een instrument werkt dat-ie tegen bepaalde beperkingen oploopt?? En ja, waarom zou je geen ongezouten kritiek mogen geven op een apparaat.. ben nog steeds zeer pro-clavia.

Net zo jammer als ik jouw toon vind, da's dan persoonlijk iets waar we niet gaan uitkomen...punt erachter klaar wat mij betreft.

Grappig vind ik echter dat jij je eigen post en toon vergelijkt met de voorbeelden die je aanhaalt van Harmony Central en dan met name in de "features" sectie; een wereld van verschil is, zowel in toon als in bevindingen. Ze constateren dingen, somiige dingen die jij ook noemt, alleen wat ze er van vinden en hoe ze erover praten is totaal anders dan wat jij vind en zegt...

Ook los daarvan ff inhoudelijk reageren op de quote die ik aanhaal: nee dat kan niet zo zijn vind ik; als je tegen dat soort bevindingen aanloopt dan is het tijd voor iets anders, en kan je niet het apparaat en de fabrikant kwalijk nemen. Zijn in 99 van de 100 gevallen ook niet de beperkingen van het apparaat maar gewoon iets wat een apparaat niet kan! Zoek je dat wel dan moet je verder zoeken.

Wat betreft je 2 handen techniek; als ik op mijn Rhodes speel en aan mijn effecten wil draaien dan ben ik ook een hand kwijt, dat hoort bij Rhodes spelen en je instrument beheersen, daar blijf ik bij. Hetzelfde geldt voor een halve maanswitch voor je leslie; wil ik die omzetten op mijn B3 dan ben ik ook tijdelijk 1 hand kwijt, dat hoor bij het instrument, part of it's charme...wil niet zeggen dat het soms makkelijker kan maar dan moet ik geen stock B3 willen spelen, maar mijn pedaal ombouwen of een loss preamp met footswitch nemen...echter kan ik het niet gooien op het niet flexibel zijn van een Hammond B3 en dan zeggen dat Hammond steekjes heeft laten vallen...snappie!

Ongezouten kritiek geven mag altijd, helemaal in nederland...maar post je die op een forum dan kan je reacties verwachten!

Ene Feedback, zo da's lang geleden weer hahaha

Wat betreft je 2 handen techniek; als ik op mijn Rhodes speel en aan mijn effecten wil draaien dan ben ik ook een hand kwijt, dat hoort bij Rhodes spelen en je instrument beheersen, daar blijf ik bij. Hetzelfde geldt voor een halve maanswitch voor je leslie; wil ik die omzetten op mijn B3 dan ben ik ook tijdelijk 1 hand kwijt, dat hoor bij het instrument, part of it's charme...wil niet zeggen dat het soms makkelijker kan maar dan moet ik geen stock B3 willen spelen, maar mijn pedaal ombouwen of een loss preamp met footswitch nemen...echter kan ik het niet gooien op het niet flexibel zijn van een Hammond B3 en dan zeggen dat Hammond steekjes heeft laten vallen...snappie!

Wel een echte plus vind ik dan de controle die je hebt met bv. control pedal voor FX-diepte of footswitch voor de Leslie. Hoe lekker werkt een slide met de B3 als je je sustainpedaal inhoudt e.d. ...

Wat dat betreft zou'k ook niet naar het origineel terug kunnen, eens je daaraan gewoon bent. Natuurlijk niet qua sound, maar qua flexibiliteit. Maar dat ga ik Clavia natuurlijk niet verwijten ;).

Zelf moet ik toegeven dat ik ook erg kritisch was t.o.v. de Nord Stage, toen hier veranderingen werden aangebracht. Maar dat lag anders: de Nord Stage werd door Clavia zélf gezien als het vlaggenschip, dus waarom zaten niet ALLE features erin, of sommige features maar half?

De Nord Electro 3 doet zeker wat die moet doen, en doet het goed, beter nog dan zijn voorganger. Wat dat betreft denk ik dat er niet geklaagd mag worden en dat Electro-gebruikers in de watten gelegd worden (mag ook wel na al die tijd). Nu nog even wachten tot ze dat voor de Stage gebruikers ECHT (en niet EX-t) gaan doen :)...

OK, bedankt allen voor de reacties!

Heb me er min of meer bij neergelegt -kan ook niet anders, wie ben ik-, de NE3 is wat-ie is, kan wat-ie kan en doet wat-ie moet doen..

Een mooi compromis voor toekomstige updates zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat er qua bediening niks veranderd, maar dat onder water de Amount-Parameters van de diverse effecten wel via CC vloeiend kunnen worden aangesproken..

De NE2 gebruikte ik ook intensief in de studio en ik maakte veelvuldig gebruik van de amount-knop, dan wel CC-aangestuurd voor sweeps en weet-ik-het-wat allemaal ; dit kan nu ook niet meer vanwege de 3 standen, vandaar.

...echter kan ik het niet gooien op het niet flexibel zijn van een Hammond B3 en dan zeggen dat Hammond steekjes heeft laten vallen...
Je schiet er niks mee op, dat snap ik.. maar van mij mag je het zeggen hoor :) en wat nu als er een B2 aan vooraf ging, die wel flexibel was? maargoed.. ik snap je punt.

Tot slot, kan ik slechts hopen dat er wellicht in de toekomst rekening mee wordt gehouden, dat ze het erkennen bij Clavia, en dat ze bijv. de alt-start functie van het samplegedeelte ook gelijk meenemen, dan is-ie wmb helemaal perfect!

Hier wil ik het bij laten, ben blij dat dit topic toch wat positiever eindigt dan die begon :baco:

Ik ben inmiddels in het bezit van een Electro 2 (rack). En ik kan me heel goed voorstellen dat je het gebrek aan een Amount knop heel vervelend vind. Vind dat juist het ideale aan de Electro dat je direct controle hebt over je effect parameters. Waar voor mij de Amount wel echt heel belangrijk is.
Ben het wat dit betreft dus wel met Sander eensch.

Back