Saw/Tri golfvorm

MokuM

Jwz
Op de Prophet 2008 zit een Saw/Tri golfvorm waarvan ik eigenlijk niet weet WAT t nou precies voor golf is, op google kon ik niet veel vinden en op de synthWiki staat alleen : "De saw-triangle is een oscillator golfvorm. Het is een mix van de meer gebruikelijke saw en triangle golfvormen, en komt onder andere voor op de Moog Minimoog en DSI Prophet '08."

Nou leek mij t logisch dat het gewoon een Saw en Triangle "op elkaar" is dus heb ik op de Prophet OSC1 op Triangle gezet en OSC2 op Saw maar die klinkt toch anders dan de Saw/Tri golf...

Ik heb beiden even opgenomen in Cubase en visueel zien ze er ook anders uit (zie plaatje)...

Dus eigenlijk is de vraag: wat is nou de theoretische herkomst van deze golf?

Attachments

• Sawtri of Saw+tri.JPG
    Sawtri of Saw+tri.JPG
    50,7 KB · Bekeken: 125
Tja, het kan natuurlijk zijn dat de geluiden op een verschillend octaaf zitten, wellicht kun je dit eens proberen. Als ik het plaatje zo zie zou ik bijna denken dat die linkerzaag hoger gestemd is. Maar wellicht hebben ze ook nog andere dingen zoals pwm ofzo toegepast, ik zeg maar wat :P

Ik heb wat zitten draaien aan de mix verhouding tussen OSC1 en 2 (doh!) en t lijkt er nu toch wel bijna op dus het is toch de beide golfvormen gelayered... Er staat mij iets van bij dat 1 enkele osc alleen symmetrische golfvormen kan opwekken, of heb ik dat verkeerd?

Oh ja, audio voorbeeldje 1e is de Saw/tri vorm de 2e is osc1 Saw, osc2 Triangle...

Slop staat UIT, fine staat op 0, toonhoogte is beide C2...

Attachments

• Sawtrisaw+tri.wav
    1,7 MB · Bekeken: 153
wavetable? :D

mixen zou niet werken want de polariteit is niet met een standaard wave of tri zo te krijgen.
Tri staat op + en saw op -

op mijn rs95 osc zit ook een saw-tri-ramp wave...
deze mixt de waves van 100%saw naar 100% tri naar 100% ramp.
heb je geen pot op de wave in te stellen?

Is het niet zoiets?

/|/|/|/|/|/|/| - saw
/\/\/\/\/\/\/\ - tri
/|/\/|/\/|/\/| - sawtri

Stapelen heeft - denk ik - een ander klankeffect omdat je, anders dan bij mengen, hiermee de grondtoon en de boventonen die beide geolfvormen gemeen hebben, dubbelt.

De amplitude van de golf beïnvloedt ook de gehoorervaring. Ik herinner me dat die van de driehoek van de Pro-One hoger was dan de zaag en de puls; bij de Andromeda neem ik geen verschillen waar, tenzij ik de amplitude van de puls (kan alleen bij de puls) verlaag of verhoog.

wavetable? :D

Hehe, ik heb t dus over de "standaard subtractieve" V/DCO...

koekebakker schreef:
mixen zou niet werken want de polariteit is niet met een standaard wave of tri zo te krijgen.
Tri staat op + en saw op -

Dat viel mij dus ook op maar hoe doet de OSC dat dan? want
MokuM schreef:
Er staat mij iets van bij dat 1 enkele (analoge "subtractieve") osc alleen symmetrische golfvormen kan opwekken
of klopt die stelling niet? Kan er niet zo gauw iets over terugvinden op internet...

Alex Omega schreef:
heb je geen pot op de wave in te stellen?
Nee, het is een vaste waarde net als Saw, triangle, alleen de Pulse is (uiteraard) aan te passen qua width.

Napole0n schreef:
Is het niet zoiets?

/|/|/|/|/|/|/| - saw
/\/\/\/\/\/\/\ - tri
/|/\/|/\/|/\/| - sawtri

meer
/\../\
..|/.|/ zoals koekebakker zegt, de saw op - de tri op + (puntjes moet je even wegdenken), Je ziet t goed in t plaatje wat ik in de openings post heb geplakt

Akikaze schreef:
Stapelen heeft - denk ik - een ander klankeffect omdat je, anders dan bij mengen, hiermee de grondtoon en de boventonen die beide geolfvormen gemeen hebben, dubbelt.
Mja, daar zit ook wat in...

Back