Volumes/Output Synths afstemmen levelen op elkaar? Wie weet raad?

Gradje0987

Nieuwkomer
Hallo Allemaal,
Wie kan mij tips geven of uitleg geven over het volgende:
Ik speel al een aardig tijdje toetsen, maar hoe krijg ik nou de geluiden/ sounds van de synths op een gelijk uitgangsvolume? Het ene voor het andere geluid klinkt vanuit de synth wat harder als het andere. Ik neem aan dat er meer Toetsenisten strubbelen met dit euvel lijkt mij. Ja ik weet dat je bv. met een mixer , volumepedaal etc etc kunt werken, maar uiteindelijk werkt dat niet. Kijk sologeluidjes, brasssounds etc. mogen er natuurlijk wel uit springen. Maar om de rest van de geluiden op een niveau te krijgen valt echt niet mee! En dan heb ik er nog twee, overigens een Motif en een Korg Triton. Dus hoe "Level" je je keyboards nou mooi. Ik lees wekl eens dat een compressor/ Limiter ook helpt? Wie weet er raad ? Hoor graag jullie reakties, Alvast Bedankt!
Groeten,
Ger

Ik maak voor elk nummer presets op m'n boards en stel de volumes af m.b.v. een sequencer en RMS-meter.

Zorg ervoor dat je keyboards op 3/4 van hun outputvolume staan.

Neem je partij op en bepaal het RMS-gemiddelde van de opname (elke ietwat wave-editor kan dat).

Deel je partijen in in 3 categorieën, bv.

1. wanneer lig je op de mix bv. met een leadsynth (Jump)
2. wanneer lig je in de mix bv. piano, Rhodes
3. wanneer lig je achter de mix bv. Hammond, filtersweeps

Deze opdeling is puur persoonlijk, maar belangrijk is dat je consequent bent.

Zorg dat alle types partijen dezelfde RMS-waarde hebben, door bepaalde layers, zones, of weet ik wat harder / zachter te zetten.

Ik opteer bv. dikwijls voor een verschil van
a) 2dB tussen categorie 2 en 3
b) 2-4dB tussen categorie 2 en 1

Nog wat extra tips:

- Een compressor kan ervoor zorgen dat je volumes wat geleveld worden, maar dit is niet wat je ALTIJD zoekt. Een compressor is zeer geschikt voor categorie 2 en 3, maar niet voor 1 (tenzij als bedoeld effect). Als ik solo-piano met de zangeres speel, dan kan ik de dynamiek makkelijk beheersen en heb ik geen compressor nodig. In de mix is dat niet belangrijk, die dynamiek, dus dan laat ik een compressor mijn dynamiek wat levelen, waardoor ik minder opval en 'in' de mix zit. Vraag dus nooit een compressor aan de PA-man maar bepaal zelf wanneer je wilt compressen.

- Speel met timbre. Hoe helderder je geluid, hoe meer het opvalt in de mix. Mijn Hammond staat altijd op hetzelfde volume, maar er is bij mij een verschil tussen strofen (86880000) en refreinen (86884114). Leslie op en gaan met die banaan. 8ste drawbar uit als mijn slides moeten opvallen, 8ste drawbar in als ik teveel opval.

- Speel met timbre (2). Geef een synth een EQ-cut tussen 2 kHz en 5 kHz met 2,5dB en hij zal de vocal niet meer in de weg zitten, ook al staat hij even luid. Ik wil maar zeggen: kies zorgvuldig je klankkleur. Een PA-man kan niet elk nummer jouw klank gaan afmixen en doen passen binnen het geheel, dat moet je zelf doen.

- Maak er een gewoonte van de fader in het repetitiekot op een VASTE plaats te laten staan, en de volumes van je keyboards niet te veranderen (3/4). Op die manier kan je testen wat de verhoudingen moeten zijn.

Hopelijk heb je er wat aan!

ik doe het eens in de zoveel tijd op gehoor: gewoon de presets nalopen en bijregelen wwarbij ik er 1 als referentie kies, en dan opnieuw saven.
nadeel van compressors is dat ze je geluid veranderen. op de buhne gebruikte ik wel een limiter om m'n boxen te beschermen

Back