Nocturne: meteen hulp nodig.

Nocturne

Nieuwkomer
Hallo beste mensen,

Ik zal mij even kort voorstellen: mijn naam is Lars Ickenroth (a.k.a. Nocturne) en ik speel diverse instrumenten, waaronder synth.
Ooit had ik het genoegen om alle synth apparatuur van een leraar van mij te mogen inzetten bij het opnemen van mijn eigen soundtrack.
Sindsdien wil ik altijd al eens zelf beginnen met opnemen, maar het is er tot nu toe niet van gekomen. (speel ook nog in 3 bands, en volg universiteit, vandaar...).

Nu is mijn eerste vraag meteen:
Ik heb een laptop (Dell XPS m1710) en een oud keyboard met midi-outs (Yamaha PSR 330 incl. expression pedaal) en ik wil graag mijn eigen sounds gaan opnemen. Ooit heb ik gewerkt met o.a. Cubase, CoolEdit pro, Gearhead en Guitarrig, maar ik heb geen idee wat ik het beste zou kunnen gebruiken. Mijn doel is een beetje vintage/ vangelis achtig te gaan werken met sequencers/samples etc.

Ik neem aan dat ik hiervoor sowieso eerst een midi-kabel zal moeten bemachtigen? (aansturen via rec-in van laptop zal neem ik aan niet werken) en wat voor programma zou ik daarnaast het beste kunnen nemen om met dit soort dingen te leren werken?

Edit: ik heb een oude midi-kabel gevonden maar die heeft nog een jack-out verbinding, is dit eventueel te gebruiken?

mvg;

Lars

Probeer eerst goed het verschil tusssen MIDI en Audio te begrijpen. Een MIDI kabel heeft nooit een jack out. Da's een (oude) audio kabel.

Je zult in ieder geval een geluidskaart moeten hebben. Er zijn er een hoop op de markt die voorzien zijn van Audio in en uitgangen, én één of meerdere MIDI in en uitgangen.

Er zijn een hoop softwarepakketten. Het is helemaal afhankelijk van jouw manier van werken welk pakket voor jou het beste is. Cubase is een veelzijdig systeem en heeft goedkope instap versies.

Klopt inderdaad,

De midi kabel heeft een andere verbinding (eentje die mijn laptop niet ondersteund). Het is dus sowieso niet voldoende om de geluidskaart van de laptop ermee te belasten? Ik geloof dat dat in het verleden inderdaad enorm veel latency veroorzaakte.

Maar begrijp je ook wat het verschil is tussen een MIDI signaal en een Audio signaal? Het zijn uiteraard verschillende verbindingen maar het zijn ook twee totaal verschillende signalen. Latency wordt veroorzaakt doordat je computer "rekentijd" nodig heeft om het geluid te kunnen genereren. Een goede geluidskaart met ASIO drivers kan dit voorkomen. Audio latency heeft niks met MIDI te maken.

Ja ik begrijp het verschil.
Wat mij niet helemaal duidelijk is: als ik de tonebank van het programma zou gebruiken voor de geluiden, en mijn keyboard slechts als midi-aansturing daarvan, heb je dus ook een externe geluidskaart nodig?

Het idee is dat ik het keyboard puur gebruik om partijen/ritmes te spelen, maar voor de rest gebruik maak van geluiden die ik uit de programma's haal.

je hebt heus niet per see een externe geluidskaart nodig. Iedere geluidskaart kan midi ontvangen en versturen. Je moet alleen de goeie kabel hebben,

zoiets:
miditopc.jpg

of wat nieuwer:
usb-midi-cable.jpg

Daarna even de channels instellen, dus zorgen dat die gelijk zijn aanelkaar en dan kan je gaan !

Je moet gewoon ergens een soundengine hebben. Dat kan een keyboard zijn, een synthesizer met of zonder klavier, een sampler, een drumcomputer, watdanook - of een in- of externe geluidskaart. Dat maakt allemaal helemaal niets uit, behalve natuurlijk dat verschillende engines verschillende dingen zullen kunnen, technisch en kwalitatief.

In casu: elke computer heeft wel een geluidskaart, dus als je een midi-aansluiting weet te maken tussen je keyboard (waarvan je de geluiden niet gebruikt, begrijp ik?) en je laptop, bijvoorbeeld via die usb-midikabel van major-hostage, dan wordt die geluidskaart aangesproken. Als dat zo'n kaart is die standaard ingebouwd zit, dan zou ik daarvan geen sonische wonderen verwachten, maar wel problemen als je teveel tegelijk gaat doen - maar da's een ander probleem (waarvoor een betere geluidskaart - en bij een laptop betekent dat extern - de oplossing zou kunnen zijn).

Hou er ook rekening mee dat de standaard drivers voor ingebouwde geluidskaarten en grote latency zullen veroorzaken. Dus er zal een vertraging optreden wanneer je een toets indrukt totdat je het geluid hoort. Daarvoor biedt een (externe) geluidskaart met ASIO drivers een oplossing. Of je kunt proberen of het installeren van ASIO4all een oplossing biedt. (effe googelen). Hiermee kun je een kleine latency realiseren met een standaard geluidskaart. Je hebt natuurlijk wel een MIDI interface (zoals hierboven) of een midi keyboard met USB aansluiting nodig.

Ja, en dat is precies waar ik eerder op doelde.
De eerste kabel heb ik inderdaad, maar mijn laptop heeft die aansluiting niet, dus ik ga er nog eentje halen met usb.

Mijn geluidskaart in de XPS:
SigmaTel STAC9200 @ Intel 82801GBM ICH7-M - High Definition Audio Controller [A-1]

Kwestie van proberen hoe groot de latency is.

Momenteel Ableton Live geinstalleerd, maar voorlopig even met gewone toetsen van het toetsenbord van de laptop bediend. Dit veroorzaakt inderdaad een beetje latency.

In de loop van de week kijk ik voor zo'n midi-usb verbinding.
Hoe zou ik trouwens het keyboard moeten instellen om hem puur als controller voor Ableton te kunnen gebruiken? (dus geen eigen geluiden van het keyboard, maar alleen de geluiden van Ableton).

Daarnaast: Ableton heeft al een hele keur aan vintage en moderne synths, zijn er eventueel nog andere programma's die in dit gebied sterk zijn?
(dan heb ik het over Vangelis-achtige, of Daft-Punk achtige sounds).

Als je keyboard een "Local OFF" functie heeft kun je die gebruiken om hem puur als midi controller te gebruiken.

Er zijn eindeloos veel soft synths. Zoek een keertje op dit forum, er is veel over geschreven of kijk op KVR. Er zijn ook veel gratis soft synths. Je kunt deze gewoon in Ableton gebruiken.

Maar ik zou eerst in een goede geluidskaart investeren (of ASIO4all proberen.)

ASio4All heeft al een hoop latency weggehaald,
en wat spelen met de buffer heeft ook een en ander beter gemaakt.

Nu weet ik niet of mijn keyboard die 'off-functie' heeft, maar
ik was sowieso van plan om zo'n M-Audio cheap midi-keyboard
te halen met pitch-bend en modulator, handiger voor bij de laptop als een heel keyboard.

Alleen een vraag:
De midi kabel die ik heb, heeft nog een ouderwetse 'joystick' verbinding, die niet op mij laptop past. Ik zag echter dat een midi-usb kabel
50 euro kost, zijn hier nog andere oplossingen voor of is dit een noodzakelijk kwaad om in te investeren?

PS: spelen met alleen al de synths en instellingen in Ableton zelf
geeft uren speelplezier. Alleen het toetsenbord van de laptop (dat ik momenteel even als midi-aanstuurder gebruik) is natuurlijk verre van ideaal om dingen me in te spelen.

Edit: Zelf speel ik overigens ook basgitaar en gitaar in een aantal bands,
kan ik ableton op een bepaalde manier ook fatsoenlijk gitaar op laten nemen?
Of is een line6 toneport-achtig iets daar geschikter voor? Het hoeft
niet perse direct van een amp te zijn, kan ook via programma's.

Die joystick aansluiting daar kun je tegenwoordig niks meer mee. Dus een midi interface via USB is wel een noodzakelijke investering. (hoeft helemaal niet veel te kosten)

Maar als je toch al van plan bent om een midi controller / keyboard te kopen te kopen, neem er dan een met een USB aansluiting. Dan heb je geen aparte midi interface meer nodig. Het MIDI signaal gaat dan via de USB kabel.

En wat betreft het aansluiten van gitaar op de laptop? Dat is neem ik aan weer een hele andere benadering. Ik heb enigszins ervaring met LIne6 toneports, maar bij deze moet je de bijgeleverde (beperkte) software gebruiken om geluiden op te nemen. (niet noodzakelijk slecht hoor want je kunt alles zelf opnemen).

Het midi keyboardje met usb aansluiting wordt de eerste investering, en dan vervolgens kijk ik verder voor eventuele gitaartoepassingen. Ableton is al uren speelplezier, en naast mijn gewone activiteiten gaat dat dus op de tweede plaats komen.

Back