RS 7000 & cubase

boekaboeka84

Nieuwkomer
hallow mensen,

ik heb een vraag he. Kun je de Yamaha RS 7000 als vervangend "ding" gebruiken voor Cubase. Of is het gebruik van Cubase beter. En waarom is het gebruik van Cubase of juist de RS 7000 beter.

Mijn idee is om Cubase te gebruiken. Ik heb al eens oudere versies van Cubase in het verleden gebruikt. Maar..... Ik kan maar 16 kanalen gebruiken. Ik zou graag tot 24 kanalen willen gaan. Maar kan dat in Cubase of mss een ander programma als Cake Walk ofzo??

Waar gebruiken producers die met b.v. cubase werken dan hun drumcomputer voor als ze die in hun bezit hebben, als b.v. de RS 7000, Roland MC's, etc.

oja, we gaan ervan uit dat ik een RS 7000 heb, want daar kan ik waarschijnlijk 2de hands aankomen. *D

Re: RS 7000 & cubase

Origineel geplaatst door boekaboeka84
hallow mensen,

ik heb een vraag he. Kun je de Yamaha RS 7000 als vervangend "ding" gebruiken voor Cubase. Of is het gebruik van Cubase beter. En waarom is het gebruik van Cubase of juist de RS 7000 beter.

Als je niet van laptops meezeulen houdt en liever knopjes onder je vingers hebt, RS7000. Als je VST-instrumenten wil laden en graag het overzicht wil hebben op een groter scherm, Cubase. Het is geen kwestie van "beter", het is wat je zelf leuker vindt - een dedicated sequencer of iets dat nog meer kan, zoals internetten, emailen en spelletjes spelen :). Waar de RS en Cubase elkaar overlappen is het sequencer-gedeelte - de RS kan niets met een muis, scherm of VST's, Cubase kan niets met AN/DX plugin kaarten en heeft niet zo'n 'tastbare' interface.

Mijn idee is om Cubase te gebruiken. Ik heb al eens oudere versies van Cubase in het verleden gebruikt. Maar..... Ik kan maar 16 kanalen gebruiken. Ik zou graag tot 24 kanalen willen gaan. Maar kan dat in Cubase of mss een ander programma als Cake Walk ofzo??

Vreemd. Ik kan hier in SX met gemak 64 kanalen MIDI maken. Misschien gebruikte je Cubasis - da's een wat gecastreerde versie ervan.

Waar gebruiken producers die met b.v. cubase werken dan hun drumcomputer voor als ze die in hun bezit hebben, als b.v. de RS 7000, Roland MC's, etc.

oja, we gaan ervan uit dat ik een RS 7000 heb, want daar kan ik waarschijnlijk 2de hands aankomen. *D [/B]

Oh, da's heel simpel. Kijk, een groove intoetsen is op een 16-step sequencer sneller gebeurd, en je kunt dan meer "pattern-georienteerd" (duur woord dat nergens op slaat) werken i.p.v. copy&paste-georienteerd. Intoetsen, lampjes zien, knoppen draaien is voor een hoop mensen toch inspirerender dan met de muis een paar bassdrums neerklikken. Sterker nog, ik heb een TR-707 voor dat doel aangeschaft (niet helemaal gelukt omdat je niet kunt step-editen als 't ding MIDI zendt, maar okee).

Het gaat er om dat de interface je bevalt. Richie Hawtin of een andere 909-held kent wat hij moet doen op die bepaalde interface op z'n duimpje. Dan is 't bij MIDI gear gewoon even de TR in de MIDI in haken en op 'record' drukken terwijl 't tempo 'tzelfde staat.

Persoonlijke noot: Behalve een 16-step ding zou ik misschien ook nog wel een van die leuke rubber drumpads willen hebben (Roland SPD-series). Kun je de groove ook heel lekker 'natuurlijk' mee neerleggen.

De RS is echt een ramp op het gebied van lineaire sequencing. maar als je toch steeds hetzelfde blok van 8 maten speelt dan werkt een RS fijner dan cubase. Ook om de basis van een song te leggen gaat fijner in hw. IMO.

bedankt, nu weet ik een stuk meer. over die 16 midi kanalen bij cubase betreft: mss heb ik iets over het oog gezien en kon daarom niet meer kanalen instellen.

Last edited by a moderator:
ff hoe ik de RS op dit moment met cubase combineer !
allereerst maak ik iedeetjes, dit doe ik meestal in software, met ook softsamplers omdat dat sneller laden is!
Dan gooi ik het ideetje over naar de RS en ga daar pielen en pielen en nieuwe dingetjes midi inspelen e.d.
dan heb je in principe een lekker klinkend stuk maar je zit idd aan die patterns !

Vervolgens zet ik mijn cubase VST 5.0 aan en ga op een midi kanaal staan, druk op rec in cubase en mijn RS begint dan tegelijk met Cubase te lopen (kan ook lezen loopen haha!) en de nootjes worden in cubase opgenomen die ik zojuist in de RS heb ingespeeld enz. en in cubase kan ik het arrangement verder uitwerken met meer geprogrammeerde variaties enz. enz. vervolgens gooi ik meestal bepaalde tracks nog eens over naar audio in cubase, dat werkt bijna t zelfde als hoe ik me midi opneem alleen dan via de mixer van me studiootje. dit laatste doe ik dan om nog eens extra effecten toe te voegen aan bepaalde stukken e.d. !

eigelijk moet ik bekennen dat het hier wel erg eruit ziet dat ik 1 lijn volg in mijn werk, maar in feite switch ik constant tussen cubase, RS , fruityloops en andere softsamplers, software en hardware apparaten ! soms is t net een wirwar hoe ik bezig ben. maar elke handeling kan voor me gevoel beter in dat en dat programma worden gedaan of weer juist op die en die hardware ! je zou dus eigelijk je eigen werkwijze moeten zoeken !

b.t.w. als ik klaar ben met een nummer (wat sinds ik t beesie heb nog niet is gebeurt!) dan ga ik het in songmode opnemen in de RS zodat ik een hardware file ervan heb ! en dan moet het ook live in patternmode te doen zijn met optredens !

Origineel geplaatst door TraiZor
De RS is echt een ramp op het gebied van lineaire sequencing. maar als je toch steeds hetzelfde blok van 8 maten speelt dan werkt een RS fijner dan cubase. Ook om de basis van een song te leggen gaat fijner in hw. IMO.

Arrangeren met een RS7000 is niet makkelijk maar ook niet moeilijk. Volgens mij vinden de meeste mensen het teveel moeite om te switchen tussen pattern - pattern chain - song. Ik heb laatst een heel nummer gesequenced op de RS7000 en dat werkt prima. Het dwingt je na te denk over je arrangement! Ik ging zelfs aantekeningen maken. Zoveel maten dit zoveel maten dat etc. etc.

Wat erg goed werkt is een een pattern, van zeg 8 bars, 4 x achterelkaar te zetten in een song. In songmode edit je die loop van 4 x 8 = 32 maten. Je bouwt kleine variaties en breakjes. Dit stukje song kan je vervolgens weer naar een pattern kopieren met een job. Werkt erg goed! Zo kan je zelf in pattern mode een hele gevarieerde song maken.

jep vin ik te veel moeite hihi :D hoewel ik wel de vorige live set zo heb gemaakt !
ik doe liever in cubase een nootje verplaatsen dan in de RS datzelfde nootje verplaatsen.
als ik dan iets heb wat ik helemaal top vin gooi ik het wel terug de RS in en ga ik pas in songmode werken.
Dat van die aantekeningen komt me bekend voor hihi, heb er zelfs zo'n speciaal buroblad voor !
vraag de foto maar aan bij interface als ze die nog hebben haha :D:D:D

Origineel geplaatst door Nolet
Arrangeren met een RS7000 is niet makkelijk maar ook niet moeilijk. Volgens mij vinden de meeste mensen het teveel moeite om te switchen tussen pattern - pattern chain - song. Ik heb laatst een heel nummer gesequenced op de RS7000 en dat werkt prima. Het dwingt je na te denk over je arrangement! Ik ging zelfs aantekeningen maken. Zoveel maten dit zoveel maten dat etc. etc.

Dat heb ik ook eens gedaan, met aantekeningen en al. Ben daar dus weken mee bezig geweest, maar met cubase ben ik in de 7e hemel! Gaat dus wel ff 10x sneller en geen gekloot met phrasenummers die je moet onthouden. Bovendien gaat het niet alleen sneller, je gaat nog meer variatie maken omdat het veel leuker is. Je wordt niet belemmerd door die vermoeiende interface.

Maar het is wel zo dat ik juist op die ideeen kom door de rm1x. Als je wat leuks tegen komt dat je dat meteen in cubase na bouwt. Dat is voor mij de relaxte manier van werken.

Back