Minimal techno

Chow

Newbie
Nou, dit is de eerste track die echt van mezelf is. Dus geen prefab loops enzo. Tís minimal en heb mij laten inspireren door Adam Beyer, Joel Mull en consorten.
Ik heb eerst de basis gemaakt in NI Maschine. De 4 variaties die ik gemaakt heb zitten er in dus.
Ik wil graag zoveel mogelijk live opnemen. Dus zo min mogelijk stukje bij beetje opnemen en knippen en plakken. Nadat ik klaar was in Maschine heb ik deze in Ableton geladen en heb deze track opgenomen door de scenes van Maschine af te wisselen en kleur te geven met wat Blofeld en Xiosynth geluid. M.a.w. de track is in 1 keer opgenomen. Wel achteraf nog wat eq en compressie gedaan.

Tís dus minimal en is ook zo bedoeld. Ik luister veel techno.fm en weet dus exact waar ik met m'n muziek naartoe wil.
Neemt niet weg dat ik natuurlijk altijd open sta voor opbouwende feedback :D

Attachments

• 26april2009techno.mp3
    6,6 MB · Bekeken: 118
Tja bij minimal is het de kunst met minimale middelen het interssant te houden. Dezelfde loop 6 minuten afspelen is wel letterlijk 'minimaal' maar allesbehalve interessant imo. Let 's op wat de groten in het genre doen om de boel dynamisch te houden. Effecten die het stereobeeld wijzigen, lagen die naar voren komen, subtiele variatie in timbres. Maw luister niet alleen naar de oppervlakte maar probeer wat dieper te 'kijken'.

Daar kan ik wat mee. Thnx. Overigens is de loop niet hetzelfde maar is waarschijnlijk de variatie lastig te horen. Zal deze wat drastischer maken de volgende keer. Weer terug naar de tekentafel dus ;)

Tja bij minimal is het de kunst met minimale middelen het interssant te houden. Dezelfde loop 6 minuten afspelen is wel letterlijk 'minimaal' maar allesbehalve interessant imo. Let 's op wat de groten in het genre doen om de boel dynamisch te houden. Effecten die het stereobeeld wijzigen, lagen die naar voren komen, subtiele variatie in timbres. Maw luister niet alleen naar de oppervlakte maar probeer wat dieper te 'kijken'.

hier sluit ik me bij aan.

Overigens Chow, het maakt verder niets uit hoor maar (nogmaals ;)) Adam Beyer, Joel Mull en consorten vallen niet in het Minimal genre. En gelukkig maar ook.

Wel een praktische tip, je zou iets van een flanger en/of pitchshifter over dat tom geluidje kunnen gooien. Dat maakt het wat dynamischer. En het rimshot geluidje wat naar voren kunnen halen (en iets van reverb oid).

Daarnaast vind ik het synthgeluid erg mager, niet alleen staat hij zacht maar vind het een vrij standaard en wat saaiiig geluidje.

Zelf ben ik een grote fan van fx. Probeer anders wat freaky fx etc.

Ik ga de track nog een keer helemaal opnieuw aanpakken. Als ik daar klaar mee ben laat ik het nog een keer horen of ik wat opgestoken heb van jullie feedback..

Waar valt Adam Beyer en Joel Mull dan onder? Ik dacht dat dit minimal was omdat dit ook op wikipedia staat. Nu is wikipedia niet zaligmakend hoor.

Is wat mee te beginnen maar idd nog lang niet af.
Ik zou die (te zachte) synth bewaren voor een break in je track.
In die break zou ik ook de sound waar de track mee begint en uiteraard de beat een voor een weglaten... wat minimale spanning opbouwen... en weer van start.
Toch wind ik de combinatie van die zachte synth en de 'percussie' wel lekker klinken.
Missschien kun je wat duistere stabs per 8 of 16 bars invoegen om het iets spannender te maken.

Waar valt Adam Beyer onder?

gewoon techno, dikke techno!

Maar ga maar eens luisteren naar de oude drumcodes releases... :z

Het is en blijft techno of het nu minimal is of niet.

Leuk trackie maar inderdaad ga eens de boel uitpluizen. 1 van de laatste releases van Adam Beyer> London zou ik eens goed luisteren. Alleen is dit techno en geen minimal. Maar ja ik zou zeggen combineer de boel!

Ik ben al zeker 1,5 week bezig met een andere track. Ben nog lang niet tevreden en luister veel naar techno.fm en clips op youtube. Duurt nog wel even voor ik een track heb die de moeite waard is.
Heeft ook te maken met de leercurve van Maschine. Daardoor duurt het wat langer. Ik ontdek elke keer wat nieuws en rommel nog erg met m'n workflow.

Ik ben al zeker 1,5 week bezig met een andere track. Ben nog lang niet tevreden en luister veel naar techno.fm en clips op youtube. Duurt nog wel even voor ik een track heb die de moeite waard is.
Heeft ook te maken met de leercurve van Maschine. Daardoor duurt het wat langer. Ik ontdek elke keer wat nieuws en rommel nog erg met m'n workflow.

wat is trouwens Maschine? Ken het namelijk niet... Overigens kwam ik nog die NI instruments zooi met die plug van jochem paap tegen > met geen mogelijkheid dat ik daar mee kan werken. Snap er de ballen niet van. Nooit gedaan ook dus waarom dat ik die toen aangeschaft heb... Maar ja misschien dat ik het nu wel begrijp, ga er maar eens voor zitten...

Techno.fm ken ik niet, luister ik ook niet naar. Is dat beetje te doen? Of van die wazige techno... als ik alleen al kijk naar di.fm dan ben ik snel klaar met luistern of het is :gaap: en dan is het 8) om vervolgens weer door te schieten naar :stupid

Denk dat als je al grooveboxes hebt gebruikt Maschine wel makkelijk is. Moest zelf eerst uitvogelen hoe je een arrangement in elkaar zet. Na het aansluiten kun je wel snel herrie maken maar om een song te maken kost mij wat meer tijd. Heb hem nu echter wel aardig door.

Techno.fm is de enige internet radio die ik heb kunnen vinden met vaak goeie techno. Afgelopen weekend ook veel live sets enzo. Ook wel soms uurtje herrie maar leeuwedeel is wel ok. Techno is voor mij best nieuw. Luisterde al jaren naar Trance maar eigenlijk nooit naar Techno. Tís eigenlijk door het beginnen met synthesizers dat ik ben gaan zoeken naar electronische muziek en mindere mainstream muziek tegenkwam die mij eigenlijk veel meer boeit.

Denk dat als je al grooveboxes hebt gebruikt Maschine wel makkelijk is. Moest zelf eerst uitvogelen hoe je een arrangement in elkaar zet. Na het aansluiten kun je wel snel herrie maken maar om een song te maken kost mij wat meer tijd. Heb hem nu echter wel aardig door.

Techno.fm is de enige internet radio die ik heb kunnen vinden met vaak goeie techno. Afgelopen weekend ook veel live sets enzo. Ook wel soms uurtje herrie maar leeuwedeel is wel ok. Techno is voor mij best nieuw. Luisterde al jaren naar Trance maar eigenlijk nooit naar Techno. Tís eigenlijk door het beginnen met synthesizers dat ik ben gaan zoeken naar electronische muziek en mindere mainstream muziek tegenkwam die mij eigenlijk veel meer boeit.

ik hou het maar lekker nog even bij mijn Roland R8! En natuurlijk gewoon lekker in cubase helemaal kapotmaken totdat er iets ontstaat wat een groove heeft. In reason is het trouwens wel heel makkelijk om een beetje tot een leuke groove te komen. Gewoon regroove en klaar echt cool moet ik zeggen.

Nou ga het eens checken dat techno.fm... Is kijken of ze ook uit de oude doos draaien... Ach je moet eigenlijk alle vormen van dance een beetje volgen is leuk en er zitten dingen in die de moeite waard zijn... soms ook bruikbaar en goed om een idee op te doen... Zo leg je jezelf ook geen beperking op...

Voor andere radiostations hou ik me aanbevolen. Overigens heeft fresh fm z'n radiospelert uitgebreid met extra zenders. Vind het zelf nog wel veel commerciele pulp maar in de weekends zit er sávonds wel leuk spul tussen.

Back