vocalen opname probleem '' knorretje''

boeklanoei

Ouwe rot
Ik ben op het moment bezig met vocalen opname (zang) ik heb hier een zanger die opzich goed zijn ding doet. Opzich gaan de opnames lekker alleen zit ik met een probleem van de beste man. Ik hoor een knorretje (zelfde geluid als dat je neus zo hard en lomp optrekt alvorens je spuugt) hiermee is het te vergelijken alleen dan een dikke helft zachter. (je hoort het beter met een hoofdtelefoon op dan op monitoring). Je hoort dus gewoon zijn stem alleen af en toe dat ''knorretje'' er doorheen.

Het lijkt geen direct probleem te zijn van stem verkeerd gebruiken, maar meer iets wat in de weg zit (slijm of zo). Heb het idee dat het iets met zijn resonantie-holtes zijn in combi met overtollig slijm.

Hij staat al aangemeld voor een chekup in het ziekenhuis (KNO arts). Maar de checkup is over pas begin Juni.
Maar wat nu te doen? Zijn de opnames verneukt? Doorgaan? Opnames staken met onmiddelijke ingang? Zijn er EQ technieken die iets kunnen uithalen of ander technieken?

Ik denk dat je veel van het karakter van de stem ook weghaalt wanneer je dat knorretje eruit haalt. Is het heel storend? Natuurlijk hoor je het wanneer je de zang los hoort als je de boel aan het mixen bent, maar als je hem in de totale mix hoort hoe zit het dan? Het valt mij op hoeveel oneffenheden er in gewoon uitgebracht muziek vaak zitten als je de sporen los hoort. Ik heb aan een aantal remixcontests meegedaan en dan hoor je dat. Gezucht en gesteun van zangers, kliks van apparaten, gebrom van gitaarelementen. Maar in het totaal werkt het eigenlijk nooit storend.

Klinkt de zanger altijd zo, of is hij op dit moment echt verkouden? In het laatste geval zou ik de opnames anders een weekje uitstellen.
In het eerste geval hangt het er vanaf of het de luisteraar zal opvallen in een volle mix. Je kan tussen de zinnen door altijd achteraf de hinderlijke geluidjes muten, zachtermaken, of wegknippen. Elke zanger(es) schraapt zijn/haar keel wel eens, of smakt een beetje, dat is vrij normaal en kan je achteraf prima weghalen. Haal liever niet de ademhaal geluiden tussen de zinnen door weg, anders klinkt het zo onnatuurlijk, alsof hij het hele nummer in één ademteug opdramt ;)

wat meer details

wat meer details

Het is bij zowel borst als falset register te horen. Het is niet te interpeteren als zijnde; dat is een bepaald stukje van zijn timbre, zijn manier van klinken nou eenmaal. Wanneer je zingt of spreekt resoneren er bepaalde holtes in borst/keel/hoofd/neus mee. En het klinkt meer alsof er daar iets in de weg zit (slijm rond strottenhoofd, bovenin neus met overgang naar voorhoofdholte) zoiets. Het klinkt als een belemmering en het geheel zou zeker wat beter klinken wanneer het er niet of veel minder zou zijn. Het is nu ook weer niet dat je het meteen heel duidelijk uitspringt. Maar toch wel te omschrijven als zijnde storend en niet direct aangenaam.

Vooral bij hogere noten (met als resonantie boven in neus/voorhoofd/hoofd) lijkt het te zitten. Of daar zou een probleem vandaan kunnen komen.

Denk een overmatige productie van slijm of zo. Het is niet iets tijdelijks, het lijkt er vrijwel altijd te zijn (geen specifieke verkoudheid, alhoewel het seizoen; hooikoorts e.d. mee kan spelen in een wat meer aanwezig, zou kunnen).

Ik heb het nu idd. enkel en alleen over de kale droge vocalen waarop je het hoort (geen fx at all). Simpelweg omdat we het stadium, na opnames nog niet bereikt hebben. We zijn nu enkel en alleen bezig met opnames. Vandaar.

Hoopte dat ik het met een uitgebreiddere goede band eq kon dimmen,filteren. Als ik dat specifieke geknor (want je hoort het toch voor een groot gedeelte over de gehele take)een kleine 50% kan verminderen,verzachten zou dat al voldoende kunnen zijn.

Probleem is dat er pas over een 5 tal weken naar gekeken wordt (medisch). Alhoewel hij an het proberen is (naar ik begrepen heb) de afspraak eerder te hebben/verzetten.

Ik zou het gewoon eens proberen. Pak een multiband EQ en probeer wat weg te filteren, maar doe dat niet alleen droog maar zeker ook met de zang in een mix geplaatst (zet er gewoon anders even een tijdelijk muziekje onder). Dan hoor je vanzelf wat het doet.

Sorry, maar ik moest toch echt ergens anders aan denken toen ik de topictitel zag.
knorretje.bmp

Misschien kun je een klein voorbeeldje posten om te kijken of het bij anderen ook zo opvalt?

Met alle respect voor de zanger; als je iets moet met de track dan een andere zanger nemen voor deze track. Laat het checken, of laat iemand naa zijn techniek kijken.
Zo intensief moeten gaan editten in een take komt het eindresultaat nooit ten goede. Eq'n heb ik een hard hoofd in als het tussen de woorden door en tijdens andere klanken te horen is. P's T's enz...zijn te verminderen dit niet.

Inderdaad is het wel zo dat oneffenheden helaas te veel worden weggepoetst wat echt onnodig is maar zoals je in je eerste en laatste post beschrijft is het echt wachten of iemand anders zoeken.

Je kan de zanger misschien ook even laten stomen om de holtes leeg te maken. En daarna nog even neus spray. Maar het kan natuurlijk ook hooikoorts zijn. Lijkt me beter om eerst te proberen het probleem van de zanger op te lossen voor dat je gaat filteren.

fragment voorbeeld

fragment voorbeeld

Op aanvraag een fragmentje.

We zijn al aan't kijken voor eventuele medicatie tav. de sinussen ja. Het is geen hooikoorts. Het is vrijwel het gehele jaar aanwezig.

Wat details over het korte fragmentje. Opgenomen met een ADK TC mic (kleine 700-800 euro's) goede aansluitingen verder (kabels, FET enz).

Ivm de privicy en rechten enz betreffende de orginele opnames heb ik hem gewoon een korte frase laten zingen van wat anders. Het is vlugge take, enkel en alleen voor het idee. Het slaat eigelijk nergens op verder maar daar gaat het niet om. Maar toch is het knorretje aanwezig en daar gaat het nu om.

Het is 24 bits/44.1 geconverteerd naar mp3'tje (zou voldoende moeten zijn mijn inziens). Gewoon rechtreeks in een goede converter/preamp zonder fx of wat dan ook.

Tip luister hem wat harder op verschillende bronnen (goede half of heel gesloten hoofdtelefoon voor het beste detail).

Is dit weg te EQén? Zijn de opnames verneukt? Andere bewerkingsmogelijkheden? Of gaat dit in de mix en met fx nauwelijks opvallen?

voorbeeld fragmentje:

Attachments

• knorretje test boeklanoei.mp3
    388,5 KB · Bekeken: 102
Klinkt alsof het helemaal achter in de neusholte zit(net of er snot zit) ik denk niet dat het de voorhoofds holte is. Heel hard de neus ophalen helpt zeker ook niet?(dat je je neus achter in ophaalt)klinkt smerig als je het hoort, maar werkt vaak wel(bij mij tenminste) En misschien een andere ademtechniek met het zingen. Je zou ook nog naar een KNO arts kunnen gaan om te kijken of hij niet iets weet. Nooit geschoten is alijd mis.

Ik heb het ook eens gehad. In dat geval was het puur te wijten aan techniek.
Daar kwamen we achter tijdens het terugluisteren van eerder door hem opgenomen materiaal.

Simpele maar doeltreffende oplossing: De mic lager plaatsen en zo'n 45 graden omhoog richten. Deze techniek gebruik ik sindsdien ook vaker wanneer er geen knorretjes te horen zijn. Gewoon omdat het soms erg goed klinkt.

Tip: Bij sommige zangers is het verstandig om een dummy mic neer te zetten omdat ze in paniek raken als er geen mic pal voor hun snuffert staat:D

KNO arts afspraak staat voor eerste week juni (wordt tussentijds geprobeerd deze eerder te krijgen).

Hij is al bezig zijn sinussen te stomen/behandelen (zelf dokteren). Toch zit dit ook grotendeels in de weg hoor (verstoppingen in de sinussen).

Kan het niet helemaal voor de geest halen tav. de 45 graden microfoon techniek. En zie niet meteen wat dat gaat verbeteren. sorry.

Maar wat nu te doen? Zijn de opnames verneukt? Doorgaan? Opnames staken met onmiddelijke ingang? Zijn er EQ technieken die iets kunnen uithalen of ander technieken? Gaan we dit horen in de mix? Is het te dempen,af te zwakken?

Laatst gewijzigd:
Dan plaats je een dummie mic waar normaal de mic staat en de echte mic in een hoek van 45 graden vanaf de mond. Er zijn vast wel foto's van te vinden op het net. Ik heb er wel een foto van in een sound on sound. Je kan ook de dummie verplaatsen tot de zanger een houding heeft waarbij hij geen last heeft van knorretjes.

Laatst gewijzigd:
Heb je tip geprobeerd vandaag onrust. Haalt in mijn geval zeer weinig uit. Helaas.

Maar wat nu te doen? Zijn de opnames verneukt? Doorgaan? Opnames staken met onmiddelijke ingang? Zijn er EQ technieken die iets kunnen uithalen of ander technieken? Gaan we dit horen in de mix? Is het te dempen,af te zwakken?

Je moet ook niet naar kunstgrepen zoeken in dit geval. Zonde van je tijd, ga aan een volgende track werken en kom hierop terug als je zanger weer beter is, of in ieder geval zonder knor of vraag iemand anders.

De rest gaat allemaal geen zin hebben!

Of als je wel met deze zanger door wil: zangles, want misschien heeft hij zich zelf een foute zang techniek toegeëigend. Want van die knorretjes kunnen ook komen door een verkeerde manier van praten/zingen. Ik heb in mijn familie iemand die tijdens het praten van dat neusgereutel laat horen. Met zang lessen leer je dat soort dingen af, en krijg je technieken om je stem beter en foutloos te laten klinken. Betekend alleen wel dat je even niet kan opnemen met deze zanger tot er verbetering is in techniek is gekomen.

De opnames worden voorlopig even gestaakt met deze zanger en alle mogelijke middelen om het knorretje te verwijderen worden aangegerepen. Tevens wordt er geprobeerd de KNO afspraak eerder te krijgen dan begin juni.

Maar wat te doen met de toch wel behoorlijk wat eerdere opnames die ik hier nog heb liggen?
Hoe zijn deze te redden (zie fragmentje vb)? Te verbeteren?

Zouden een aantal van jullie eens willen kijken met jullie technieken of er iets aan het knorretje gedaan kan worden, eq of weet ik veel wat? Ben benieuwd of jullie iets kunnen uitrichten.
Al is het maar dat het knorretje een 50% zachter is, of afgezwakt wordt. Liefst meer natuurlijk, met het behoud van zoveel mogelijk vd orginele opname + kwaliteit

Laatst gewijzigd:
Back