vocalen opname probleem '' knorretje''

Het lijkt alsof hij gedeeltelijk door zijn neus uitademt tijdens het zingen. Sommige mensen praten ook zo. Als dat het geval is, is het te wijten aan techniek danwel een verkeerd aangeleerde techniek. Wat zegt een zangleraar daarvan? Misschien kun je daar eerder terecht als bij een KNO arts.
Wat helpt om de neus voor een paar uur helemaal vrij te krijgen is xylometazoline neusspray. Zo bij de drogist verkrijgbaar.

Maar als het de zangtechniek is die niet goed is, helpt neusspray ook niet.
Ik denk echt dat als je de techniek verbeterd/veranderd je probleem is opgelost.
En met de oude opnames, ik zou de boel verbergen met effecten. Misschien met een chorus, phasing of anders low pass filtering(comb filtering wil ook wel eens werken). Met maar een klein beetje effect gebruik kan je de subtiele foutjes al weg werken. Als je dat via de aux doet kan je ook beter de hoeveelheid effect controleren, en blijft je oorspronkelijke geluid het beste intact. Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Klopt maar dan weet je wel of er een belemmering in de neus zit en dat hij dus te veel door de neus ademt/zingt.

Ja maar dat had ik een paar posts eerder ook al aangeraden(sprayen/stomen) en dat gaf geen resultaat. Ook plaatsing van de mic hielp niet, dus dan is het w/s een technies foutje wat met een zangleraar op te lossen moet zijn. succes, moet goed komen

Ik heb een poging gedaan (helaas opgegeven en niet opgeslagen), maar het is er niet uit te halen zonder dat de artefacts doenbaar blijven.

Ik heb een profiel genomen van het spectrum van het 'knorretje' (ik krijg hier altijd voorstellingen bij :)) en dit via noise-reductie uit de zanglijn gehaald.

Je krijgt het voor een groot stuk weg, maar dan is de rest niet meer om aan te horen. Helaas was de 'blauwdruk' waar ik van vertrok ook niet ideaal.

Vermoedelijk, als je een opname maakt van

- de zanger die zijn neus ophaalt als iemand die een verstopte neus heeft
(waarbij je de huig laat trillen -> knorgeluid)

- de zanger die minachtend door zijn neus blaast, waarbij hij de lucht langs zijn huig laat schuren (moeilijk uit te leggen, het kggggggg geluid in je neus, terwijl je je schouders ophaalt, zeg maar de inwendige 'proest' :D)

en je hiervan een 'profiel' neemt, waarbij je het met noise-reductie weghaalt, dat je betere resultaten krijgt.

Als je me zo'n file post, wil ik het wel eens proberen.

Het enige wat je niet weg krijgt, is het minder explosief zijn van de medeklinkers, omdat dat inherent is aan de opname (weinig onderscheid tussen de medeklinkers) en aan het 'knorretje' (vermoedelijk iets met huig?).

Dank voor de reacties. En MRT voor het proberen en de moeite!

We zullen eens gaan stoeien met wat neusspray's in de hoop dat het verstopte karakter die 't timbre ook een beetje beinvoed weg te krijgen.

Voor alle duidelijkheid bij veel al opgenomen (dan wel niet allen) komen toch wel een 'heel arsenaal' aan fx overheen. Plus daarna wordt het in een mix geplaatst. Zal het dan een heel stuk minder te horen zijn in een totaal mix met fx en hier en daar wat koortjes? Is het dan goed te verdoezelen?

Dat zal idd wel werken, want het is zowiezo een geluidje die je alleen hoort als je de zang solo hoort in een nummer hoor je dat denk ik niet.

Ik heb nog eens aandachtig gekeken en wat kleine testjes gedaan. Het feit dat de neus verstopt zit zwakt het resoneren in de verstopte sinussen wat af, maar is niet de hoofd reden (dat kan met sprayen of ander seizoen kiezen voor opname bijv. grotendeels opgelost worden).

Het lijkt hem idd. toch meer in de keel,strottenhoofd/huig te zitten. De stem spleet sluit niet helemaal af of er is idd. een opening probleem. of iets met de huig. Misschien overtollig slijm wat de gehele bewging van het strottenhoofd belemmerd. In combi met mogelijk (een gedeeltelijke) verkeerde techniek.

Ook moet ik bekenen dat ik alle opnames na check in de meeste gevallen met een AKG k 701 en een AKG 241 hoofdtelefoon. En dan valt het me echt op.

Misschien dat andere dit eens met en op verschillende bronnen kunnen checken (hoofdtelefoons,monitoring enz)? En er daarna iets zinnigs over kunnen zeggen.

Misschien dat andere eens kunnen kijken of ze iets kunnen tav. zogenaamde frequenties weg filteren/verminderen bijv. met een multi band EQ (ik zeg maar wat).

Ik heb nog eens aandachtig gekeken en wat kleine testjes gedaan. Het feit dat de neus verstopt zit zwakt het resoneren in de verstopte sinussen wat af, maar is niet de hoofd reden (dat kan met sprayen of ander seizoen kiezen voor opname bijv. grotendeels opgelost worden).

Het lijkt hem idd. toch meer in de keel,strottenhoofd/huig te zitten. De stem spleet sluit niet helemaal af of er is idd. een opening probleem. of iets met de huig. Misschien overtollig slijm wat de gehele bewging van het strottenhoofd belemmerd. In combi met mogelijk (een gedeeltelijke) verkeerde techniek.

Ook moet ik bekenen dat ik alle opnames na check in de meeste gevallen met een AKG k 701 en een AKG 241 hoofdtelefoon. En dan valt het me echt op.

Misschien dat andere dit eens met en op verschillende bronnen kunnen checken (hoofdtelefoons,monitoring enz)? En er daarna iets zinnigs over kunnen zeggen.

Misschien dat andere eens kunnen kijken of ze iets kunnen tav. zogenaamde frequenties weg filteren/verminderen bijv. met een multi band EQ (ik zeg maar wat).

Met een (dynamische) eq krijg je dit niet weg :).

Het zit overal in het spectrum (dat bedoelde ik met: het is breedband), dus je moet het via een noise-reductie-algoritme doen.

Oke, das duidelijk MRT.
Met welke noise reducter/spectrum analyzer heb je het gedaan?

Zou graag van diverse mensen vernemen hpe het bij hen klinkt op verschillende afluisterbronnen (hoofdtelefoon,monitoren).

Dat ga je niet weg-q-en zonder de vocal te verklooien!
Gewoon gebruiken,.. als t na de mix nog steeds hoorbaar is,. wat ik betwijfel,..
gewoon nog es opnemen, desnoods met met een andere zanger,.. Sneu misschien,. maar het is ook niet dat het een supercomplexe vocal is die alleen door een virtuoos kan worden gezongen.

Oke, das duidelijk MRT.
Met welke noise reducter/spectrum analyzer heb je het gedaan?

Zou graag van diverse mensen vernemen hpe het bij hen klinkt op verschillende afluisterbronnen (hoofdtelefoon,monitoren).

Izotope RX.

Het knorretje valt hier minder op, op mijn monitoren (mackies) en wat meer op mijn 3 hoofdtelefoons.

Back