IKEA Övning voor microfoon opnamen

VasC

Dat smurfen we...
zou dit wat zijn om “betere” microfoon opnames te maken, bijvoorbeeld om de opname iets droger te maken? Het kost natuurlijk niks.

lijkt me een vrij licht ding, heeft bijna geen massa.. ik denk niet dat het veel uit zal maken..

Screenshot 2021-12-29 at 10.12.10.png

Ik denk dat ik eerder voor

of

zou gaan, als ik zelf zang opnames zou willen maken.

Citaat uit opleidingsmateriaal van mijn opleiding tot technicus :

Waar in de opname ruimte stel je de zanger en microfoon op? Probeer in ieder geval de zeer populaire “reflection free” schermen rondom de mic te vermijden. Het zeer reële gevaar bestaat dat dit scherm vroege reflec- ties de microfoon in kaatst: ironisch genoeg precies wat je probeert te vermijden door het gebruik van zo’n scherm. Ikzelf gebruik er in elk geval nooit een, en heb al diverse keren met collega’s meegemaakt dat vocal opna- mes geruineerd waren door het gebruik er- van. Luister op z’n minst eens met en zonder scherm om te bepalen wat beter klinkt.
Stel de microfoon op zo ver mogelijk weg van de muren als praktisch mogelijk. Zeker waar het ‘t gevoelige deel van de mic betreft (denk aan de richtkarakteristiek bij het opstellen). Is dit niet doenlijk, probeer dan zoveel moge- lijk van close miking gebruik te maken om de invloed van de akoestiek te minimaliseren.
Veel studio’s bezitten zangcabines ofte-
wel een vocal booth die, mede vanwege de meestal kleine afmetingen, zelden goed klin- ken. Om het geluid in zo ‘n cabine draaglijk te maken is deze meestal bekleed met absor- berende materialen: vaak is deze laag veel te dun (een paar centimeter) waardoor lage en midlage frequenties niet geabsorbeerd worden. Het resultaat is een dof klinkende ruimte en een uitgeholde klank door fase ellende van vroege reflecties. Het mag dan professioneel lijken om in een zang cabine
te zingen, deze is uitsluitend bedoeld voor isolatie doeleinden. Indien mogelijk is het daarom beter de zangmicrofoon ergens in het midden van de grotere opname ruimte te plaatsen.

bijvoorbeeld om de opname iets droger te maken? Het kost natuurlijk niks.
Voor dat geld kan je het altijd proberen natuurlijk en mocht je toch nog iets meer willen absorberen koop je noppenschuimplaten bij praxis en snij je een paar stukken op maat en plak je die ervoor

Maar zoals @flyweight al zegt, experimenteer even met een kledingkast en kijk of je al wat resultaat boekt, het zal toch een beetje experimenteren zijn

Probeer in ieder geval de zeer populaire “reflection free” schermen rondom de mic te vermijden.
Ik heb er zelf anders prima ervaring mee, ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is. Wellicht geeft het ene scherm betere resultaten dan de andere.

Ze hebben nu ook allemaal van die kantoorschermen om het geluid wat te dempen, maar die zullen wel veel te weinig massa hebben, maar soms heeft Ikea wel leuke dingen voor weinig die in de studio handig zijn. Ik heb jarenlang een 19” rach gehad gemaakt van een IKEA kastje.

Nice die standaard! Die ga ik spoedig ook maar eens halen. Wel een diepte investering maar ik denk dat ik het wel door de ballotage commissie krijg.

Nice die standaard! Die ga ik spoedig ook maar eens halen. Wel een diepte investering maar ik denk dat ik het wel door de ballotage commissie krijg.
"Nee, schat. Ik heb gewoon een schapdrager verbogen"

IKEA gooit de prijzen omhoog voor een deel van het assortiment, mss beter niet te lang wachten als je daar iets wil kopen.

Back