Hoe kan ik dit effect creeren met hardware (TI) en/of software synths?

Hoi,

ik heb een vraagje.
weet iemand hoe ik dit effect kan creeren met een hardware synth (zoals de Virus TI) en/os software synth (zoals de Sylenth1)?
Ik heb beide synths.

@ 3:35 to 3:59

het lijkt net of het geluid van langzaam naar snel gaat (LFO??)~
maar kom er niet uit met de modmatrix van mn TI :-(
alvast bedankt!

Ik heb toch zo'n hekel aan youtube filmpjes die niet door willen spoelen... Nouja, even luisteren dan maar.

Oke, gewoon een triangle aan de pitch linken, de amt steeds verder opendraaien, en dan op een gegeven moment ook de rate nogeens vol open.. That's pretty much it I think.. Succes drmee!:okdan:

Ik heb toch zo'n hekel aan youtube filmpjes die niet door willen spoelen... Nouja, even luisteren dan maar.

Oke, gewoon een triangle aan de pitch linken, de amt steeds verder opendraaien, en dan op een gegeven moment ook de rate nogeens vol open.. That's pretty much it I think.. Succes drmee!:okdan:

bedankt voor je reactie maar helaas ben ik een beetje een noob wat dit betreft :-( waar kan ik een triangle aan de pitch linken in bijv de Virus TI of Sylenth softsynth? en wat bedoel je precies met de amt en rate?
nogmaals bedankt!

bedankt voor je reactie maar helaas ben ik een beetje een noob wat dit betreft :-( waar kan ik een triangle aan de pitch linken in bijv de Virus TI of Sylenth softsynth? en wat bedoel je precies met de amt en rate?
Dit zijn de belangrijkste termen in een modulatiematrix.

Source - wat gebruik je als bron, een LFO of een envelope? Kun je hier instellen.

Destination - als je een bijv. LFO hebt gekozen, wat moet 'ie veranderen? Toonhoogte, volume, filter cutoff? Een beetje leuke synth kan overigens ook diverse dingen die je normaal als Source zou aanmerken als Destination kiezen.

Amount In hoeverre wordt er gemoduleerd - subtiel of drastisch?

Rate is (voornamelijk) van toepassing op LFOs. Dus, open de Init Patch in Sylenth1, kijk bij LFO 1 en zet 'm bij de Waveform op Triangle. Onder de Rate, Gain en Offset knopjes heb je 2 groene displays zitten. Klik op het eerste display en kies voor Volume A, en draai het daar bij behorende knopje helemaal naar rechts.

Zet dan de Gain helemaal open, en zet de Rate halverwege. Om het effect intenser te maken draai je het volume van Oscillator A1 en A2 helemaal omlaag en gooi je de Offset omhoog. Omdat je zelf wil draaien zorg je er voor dat het "Free" lampje brandt; dit ontkoppelt de LFO-snelheid van de MIDI clock.

Om het zo mogelijk nog extremer te maken zet je het filtertype van A op lowpass (die ziet er uit als lijn die rechts omlaag geknikt is), draai je de Cutoff in Filter Control en Filter A omlaag, klik je op het display onder datgene waar nu Volume A staat, kiest daar Filter A, en draait daar ook de bijbehorende knop van naar rechts. Zo wordt tegelijk met het volume omlaaggooien ook de filter dichtgegooid.

nogmaals bedankt!
Ik voel me vandaag behulpzaam dus ik zal het even uitleggen met wat screenshotjes... Post gereserveerd.

Een triangle is een waveform, en die waveform word gebruikt om een parameter, in dit geval pitch, te moduleren (dus eigenlijk gewoon te bewegen). Dit is een moeilijke zin, maar lees hem nog maar een paar keer, totdat je hem begrijpt. Dit is vrij essensieel.

Hetzelfde geld voor wat hieronder staat. Het is best te begrijpen, als je je aandacht er maar even bijhoud.

1. Oke, we pakken sylent 1 derbij, ik begin met de preset "LD Double HP Lead"
Als je nu een beetje onderaan kijkt zie je de modulatiesectie van de synth:
modulatiesectie.jpg

In dit gedeelte van de synth kan je dus regelen welke parameter (knopje) er aan welke modulatiebron (Lfo of Envelope) wordt gelinkt.

2. In jouw geval willen we de pitch van alle oscilators (geluidsbronnen in een synth) linken aan een LFO (LFO2 in dit geval, omdat LFO 1 al bezet is). Doe dit zo:

Zoals je kan zien heb ik in dit plaatje de LFO2 gekoppelt aan Pitch AB. Nu kan LFO2 dus de toonhoogte van de oscilatorsecties A en B Moduleren. Oja, draai verder ook even de RATE half open, anders hoor je niets bij de volgende stap:o:
modulatiesectieingestel.jpg

3. Draai het knopje wat VOOR Pitch AB staat open om de hoeveelheid (AMT) modulatie in te stellen. Hiervoor moet je ook nog de GAIN een beetje opendraaien. Ik kwam tot dit resultaat:
modulatiesectieingestel.jpg

Experimenteer een beetje met de AMT knop, om te horen wat het resultaat geeft. Als je het goed doet kom je tot de conclusie dat wanneer je de AMT opendraait, de hoeveelheid modulatie op de pitch hoger word.

4. Draai nu, terwijl je een noot inhoud, aan de rate. Als je het goed doet merk je dat de snelheid van de modulatie veranderd.

Met deze kennis denk ik dat je verder wel uit de voeten kunt.:okdan:

Mensen die hierop wat op/aan te merken hebben, ik hoor het graag. Ik weet namelijk ook niet zeker of hierin alles beschreven staat zoals het hoort in de muziektheorie. Ben zelf ook niet meer dan een n00b op synthesegebied8o)

Laatst gewijzigd:
Met de TI is dit op verschillende manieren te doen, lijkt me. Je kunt direct bij Modulators kijken en dan LFO2 toewijzen aan de cutoff, of je kunt in Slot 1 kiezen wat je destination en source zijn. Op de B zou het niet erg veel moeten verschillen, overigens :).

Met de TI is dit op verschillende manieren te doen, lijkt me. Je kunt direct bij Modulators kijken en dan LFO2 toewijzen aan de cutoff, of je kunt in Slot 1 kiezen wat je destination en source zijn. Op de B zou het niet erg veel moeten verschillen, overigens :).

toewijzen aan de cutof? daarmee bereik je toch een heel ander effect?
ik heb trouwens de TI Snow staan ;-) heb mn handtekening meteen aangepast

het is gewoon een lfo op de lowpass cutoff frequentie imo
klinkt idd als een triangle
ik vind het effect op 4:54 veel moeilijker :-)
is dat een filterbank met verschillende settings achter elkaar?

Ik snap even niet waarom julllie zeggen dat je er hiervoor een lowpass moet moduleren. Het enige wat ik hoor veranderen is de toonhoogte toch? Ja, tenzij je je reso volgas open zet, dan hoor je daar misschien nog verschil in:koffie:

Ik voel me vandaag behulpzaam dus ik zal het even uitleggen met wat screenshotjes... Post gereserveerd.
...

Op deze manier is het mij inderdaad gelukt met Sylenth1. Ik heb zoals jij aangeeft op de screenshots de LFO2 gekoppeld aan PitchAB en met de RATE kan ik het verloop mooi afwisselen :-)
nogmaals bedankt!

Alleen op de Virus TI krijg ik het nog niet voor elkaar...
In de MATRIX kan ik veel verschillende sources en destinations kiezen maar ik kan niet zoals bij de Sylenth zien welke LFO nog vrij is om gekoppeld te worden en er staan nergens PitchAB of iets dergelijks...

Heb je enig idee hoe ik dit bij de TI kan doen?

timatrix.jpg

Ik zal ff een screenshot posten, maar ik heb wel de nieuwere firmwire versie. Schrik dus niet8o)

Stap 1: Link in de Modmatrix (het kan ook gewoon al standart bij LFO1 gedaan worden, maar dat doet er niet toe als je het via de modmatrix wilt doen) LFO1 aan de pitch van osc 1, 2 en eventueel 3
stap1.jpg

Draai ze ook alvast even open. Hoe verder ze open staan, hoe drastischer de pitch gemoduleerd wordt. Deze knoppen staan dus gelijk aan de "AMT" die ik al eerder besprak.

Stap 2: Draai aan de knop waar nu 48 midden in staat. Deze knop is de RATE knop, die geeft aan op welk tempo de modulatie word toegepast.
stap2.jpg

Het kan ook nog op een veel makkelijkere mannier, maar die werkt alleen als je OSC3 niet gebruikt, maar alleen 1 en 2.
Stap 1: Link AMT1 en AMT2 van de pitch aan elkaar in het LFO Modulation 1 paneel.
Stap 2: Draai een van de twee open, als het goed is beweegt de ander mee.
Stap 3: Automate de RATE (waar hierin 48 staat) en de AMT (Die 2 knoppen waaronder Osc1 en Osc2 staat)
stap2.jpg

Laatst gewijzigd:
Alleen op de Virus TI krijg ik het nog niet voor elkaar...
In de MATRIX kan ik veel verschillende sources en destinations kiezen maar ik kan niet zoals bij de Sylenth zien welke LFO nog vrij is om gekoppeld te worden
Da's omdat LFO z'n eigen pagina heeft. LFOs worden zo vaak gebruikt als bron dat die hun eigen pagina hebben.

Op de TI zie je bij de LFOs een aantal vaste destinations (ook wel targets genoemd) staan voor modulatie; bij de Mod Matrix zijn deze vrij uit te kiezen.

en er staan nergens PitchAB of iets dergelijks...
Nee, da's omdat Sylenth1 anders werkt :P.

De Virus TI heeft 3 oscillators - Osc 1, Osc 2 en Osc 3. Wil je daar de toonhoogte van moduleren, dan moet je de LFO laten verwijzen naar Osc 1 Pitch, en Osc 2 Pitch, en Osc 3 pitch.

Sylenth1 heeft 4 oscillators, maar gegroepeerd in 2 parts - A en B. Wil je daar de toonhoogte van moduleren, dan moet je de LFO laten verwijzen naar Pitch A en Pitch B. Omdat modulatie van de toonhoogte van 2 of 3 oscillators tegelijk vaak voorkomt is er bij Sylenth1 Pitch AB beschikbaar (de Alesis Ion heeft dit overigens ook). Het betekent simpelweg dat je op die manier nog een modulatieslot vrijhoudt als je er niet veel hebt.

ik heb echt tijd teveel :-)
lfo naar filter cutoff op een string
varierend in modulatie hoeveelheid en snelheid

Attachments

• test.mp3
    3,2 MB · Bekeken: 133
Ik zal ff een screenshot posten, maar ik heb wel de nieuwere firmwire versie. Schrik dus niet8o)
....

super. zal dit zsm poberen! welke software versie gebruik je eigenlijk? ziet er idd heel anders uit (qua kleur vooral dan).
ik neem aan dat je met "amt1 en amt2 aan elkaar linken" het knopje bedoeld met het kettingkje erin (rechts van je screenshot)? en dat amt1=osc1 en amt2=osc2?

super. zal dit zsm poberen! welke software versie gebruik je eigenlijk? ziet er idd heel anders uit (qua kleur vooral dan).
ik neem aan dat je met "amt1 en amt2 aan elkaar linken" het knopje bedoeld met het kettingkje erin (rechts van je screenshot)? en dat amt1=osc1 en amt2=osc2?
Dat heb je goed begrepen:okdan:

Ik snap even niet waarom julllie zeggen dat je er hiervoor een lowpass moet moduleren. Het enige wat ik hoor veranderen is de toonhoogte toch? Ja, tenzij je je reso volgas open zet, dan hoor je daar misschien nog verschil in:koffie:

Onzin! Duidelijk lowpass filter modulatie! En weinig resonantie!
Geen discussie over mogelijk!!!

Waar wel discussie over mogelijk is, is of het nu gaat om een triangle als golfvorm, of een sinus. Ik denk zelf namelijk een sinus, maar dat verschil is altijd erg moeilijk te horen.

ik denk dat het een 24 db filter is gezien de klank en de lfo is volgens mij een triangle omdat bij een sinus de piek wat geleidelijker is.
Het geluid uit het filmpje heeft een beetje een aggressievere lfo.

voor zover mijn
50_Cent.jpg

-50C-

Ik kan nu even niet luisteren, maar voor wat ik hoorde werd er toch volgas pitch gemoduleerd.. Hmm, misschien werd er lowpass meegemoduleerd dan, maar dat kan ik me niet meer herinneren:bekdicht:

Back