bedankt voor je reactie maar helaas ben ik een beetje een noob wat dit betreft :-( waar kan ik een triangle aan de pitch linken in bijv de Virus TI of Sylenth softsynth? en wat bedoel je precies met de amt en rate?
nogmaals bedankt!
Ik voel me vandaag behulpzaam dus ik zal het even uitleggen met wat screenshotjes... Post gereserveerd.
Een triangle is een waveform, en die waveform word gebruikt om een parameter, in dit geval pitch, te moduleren (dus eigenlijk gewoon te bewegen). Dit is een moeilijke zin, maar lees hem nog maar een paar keer, totdat je hem begrijpt. Dit is vrij essensieel.
Hetzelfde geld voor wat hieronder staat. Het is best te begrijpen, als je je aandacht er maar even bijhoud.
1. Oke, we pakken sylent 1 derbij, ik begin met de preset "LD Double HP Lead"
Als je nu een beetje onderaan kijkt zie je de modulatiesectie van de synth:
In dit gedeelte van de synth kan je dus regelen welke parameter (knopje) er aan welke modulatiebron (Lfo of Envelope) wordt gelinkt.
2. In jouw geval willen we de pitch van alle oscilators (geluidsbronnen in een synth) linken aan een LFO (LFO2 in dit geval, omdat LFO 1 al bezet is). Doe dit zo:
Zoals je kan zien heb ik in dit plaatje de LFO2 gekoppelt aan Pitch AB. Nu kan LFO2 dus de toonhoogte van de oscilatorsecties A en B Moduleren. Oja, draai verder ook even de RATE half open, anders hoor je niets bij de volgende stap
3. Draai het knopje wat VOOR Pitch AB staat open om de hoeveelheid (AMT) modulatie in te stellen. Hiervoor moet je ook nog de GAIN een beetje opendraaien. Ik kwam tot dit resultaat:
Experimenteer een beetje met de AMT knop, om te horen wat het resultaat geeft. Als je het goed doet kom je tot de conclusie dat wanneer je de AMT opendraait, de hoeveelheid modulatie op de pitch hoger word.
4. Draai nu, terwijl je een noot inhoud, aan de rate. Als je het goed doet merk je dat de snelheid van de modulatie veranderd.
Met deze kennis denk ik dat je verder wel uit de voeten kunt.
Mensen die hierop wat op/aan te merken hebben, ik hoor het graag. Ik weet namelijk ook niet zeker of hierin alles beschreven staat zoals het hoort in de muziektheorie. Ben zelf ook niet meer dan een n00b op synthesegebied