Hoe kan ik dit effect creeren met hardware (TI) en/of software synths?

idd cutoff frequency gemoduleerd door een LFO met een triangle waveform. Diepte en frequentie van de modulatie lijken vrij evenredig. dus LFO koppelen aan de LPF en modulation depth & modulatation freq.(aka Hz of speed) van LFO aan bijv je mod wheel toewijzen en je komt een heel eind :)

idd cutoff frequency gemoduleerd door een LFO met een triangle waveform. Diepte en frequentie van de modulatie lijken vrij evenredig. dus LFO koppelen aan de LPF en modulation depth & modulatation freq.(aka Hz of speed) van LFO aan bijv je mod wheel toewijzen en je komt een heel eind :)

OK. dus als ik het goed begrijp:
VIRUS TI:
LFO1 waveform = Triangle

MATRIX:
LFO1 (source) --> FILTER1 CUTOFF (destination)

en wat bedoel je precies met "en modulation depth & modulatation freq.(aka Hz of speed) van LFO aan bijv je mod wheel toewijzen " ?

bedankt!

en wat bedoel je precies met "en modulation depth & modulatation freq.(aka Hz of speed) van LFO aan bijv je mod wheel toewijzen " ?

Ooit iemand viool horen spelen? Als de strijkstok over de snaar gaat heb je een constante toonhoogte. Vaak wordt er aan 't eind een triller (vibrato) toegevoegd door met de vinger de snaar op en neer te bewegen; zo wordt het deel van de snaar wat kan trillen korter en langer gemaakt.

Echter, je hoort die triller pas op het laatst - niet de hele tijd dat je de noot hoort. Da's nogal vervelend als het de hele tijd blijft wiebelen; als iets de hele tijd gebeurt is het niet bijzonder of interessant meer. Als je een modulatie inprogrammeert klinkt dat ook de hele tijd door; de LFO stopt nergens mee.

Om er voor te zorgen dat je niet in een menu hoeft te duiken als je de intensiteit van de modulatie wil aanpassen zorg je er voor dat deze vermenigvuldigd wordt met de waarde van het modulatiewiel. Als dit omlaag staat is de waarde 0; helemaal open, dan is de waarde 1.

In de Virus is het gewoon een rekensom; in pseudocode:

lfo1Hoogte * modulatie1Intensiteit * positieModulatiewiel = modulatieToonhoogte;
osc1Toonhoogte = osc1Toonhoogte + modulatieToonhoogte;

Op het moment dat positieModulatiewiel 0 is wordt bovenstaande rekensom ook 0, en wordt er dus niks toegevoegd. Omdat je modulatiewiel direct bereikbaar is op elk controllerkeyboard is het dus heel makkelijk om de modulatiediepte aan te passen.

NB: de modulatietoonhoogte kan ook een negatieve waarde zijn. Wil je er voor zorgen dat de minimale toonhoogte degene is die je ook zonder modulatie hoort, dan moet je een zogenaamde offset toepassen.

Om er voor te zorgen dat je niet in een menu hoeft te duiken als je de intensiteit van de modulatie wil aanpassen zorg je er voor dat deze vermenigvuldigd wordt met de waarde van het modulatiewiel. Als dit omlaag staat is de waarde 0; helemaal open, dan is de waarde 1.

In de Virus is het gewoon een rekensom; in pseudocode:

lfo1Hoogte * modulatie1Intensiteit * positieModulatiewiel = modulatieToonhoogte;
osc1Toonhoogte = osc1Toonhoogte + modulatieToonhoogte;

Op het moment dat positieModulatiewiel 0 is wordt bovenstaande rekensom ook 0, en wordt er dus niks toegevoegd. Omdat je modulatiewiel direct bereikbaar is op elk controllerkeyboard is het dus heel makkelijk om de modulatiediepte aan te passen.

NB: de modulatietoonhoogte kan ook een negatieve waarde zijn. Wil je er voor zorgen dat de minimale toonhoogte degene is die je ook zonder modulatie hoort, dan moet je een zogenaamde offset toepassen.

ik begrijp wat je bedoeld maar snap nog niet hoe ik dit in de virus kan instellen :-(

Probeer eens Source: modwheel, Destination: Modulation Slot 1?

Ik heb hier maar een Virus C, dus ik kan niet voor je uitvinden hoe het in de TI editor moet.

is het niet veel simpeler dat iemand even deze sound maaktin de TI en deze hier post? dan kan de topicstarter kijken hoe dit gemaakt wordt in een TI.

dit is zo eenvoudig dat praktisch iedere ti bezitter dit toch wel zou moeten kunnen lijkt me :) (leuke praktijkcase om eens te kijken of je je TI beheerst)

de tips die hier gegeven zijn zouden de meesten toch wel op weg kunnen helpen om dit te maken in de TI.

dus doen :)

Probeer eens Source: modwheel, Destination: Modulation Slot 1?

Ik heb hier maar een Virus C, dus ik kan niet voor je uitvinden hoe het in de TI editor moet.

het is me gelukt! bedankt allemaal!! :okdan:

lfofilter.jpg

Back