Akkoorden van dit loopje

ptaurus

Ouwe rot
Hallo
Ik maak muziek met behulp van Reason.
Tot op heden heb ik nauwelijks gebruik gemaakt van rex-loops (anders dan percussie) om de doodeenvoudige reden dat ik in het algemeen niet in staat ben het akkoord, of het akkoordenschema van zo'n sample te ontrafelen. Soms in het geval van lange noten lukt dat, maar in het geval van korte noten is dat een voor mij onoplosbaar probleem.

Ik wil nu eens een nummer gaan maken op basis van een funk-sample. Gespeeld op gitaar. Het betreft hier een loopje van 8 maten (4x2). Ik ben nu al een tijdje bezig geweest de akkoorden te vinden. Maar het is mij niet gelukt en daarom roep ik jullie hulp in.

Het is waarschijnlijk heel simpel, maar mij lukt het niet. Wie kan en wil helpen?
Het loopje is te vinden op: http://home.casema.nl/paulmeulemans/guitar.mp3

Paul

G - Bm - Dm - C

(Zelfde akkoordenopvolging als , alleen deze staat in F)

Wow,
Wat een supersnelle reactie.

Als ik deze akkkoorden zie dan had ik alleen de eerste goed.
Het begin is er zullen we maar zeggen

Bedankt.

paul

Een aanvullende vraagje

Kan dit schema wel, omdat er zowel een Fis (uit Bm) als een F (uit Dm) in voorkomt.
Ik dacht eerst dat het schema in G was (G-A-B-C-D-E-Fis-G), maar dat klopt dus niet

paul

Hey Paul,

ik ben zelf ook bezig met muziektheorie en akkoorden enzo...ik vond tijdens het googlen deze site...ik heb al ff de juiste akkoorden voor je ingevuld....

Een aanvullende vraagje

Kan dit schema wel, omdat er zowel een Fis (uit Bm) als een F (uit Dm) in voorkomt.
Ik dacht eerst dat het schema in G was (G-A-B-C-D-E-Fis-G), maar dat klopt dus niet

paul

Alle schema's kunnen! En los daarvan, is wat je hebt gepost als mp3, het schemaatje wat voor je uitgeschreven is.

Alle schema's kunnen!

Als je het zo bekijkt... ;)

Nee maar je hebt goed gehoord dat het eigenlijk niet kan. D is namelijk de 5e trap van G en dus de dominant en de dominant in deze zou eigenlijk gewoon majeur of zelfs klein septiem moeten zijn.

In deze akkoordenopvolging heeft de 5e trap geen dominante functie (zeker ook omdat die opgevolgd wordt door de 4e trap C).
Omdat de D in mineur gespeeld wordt, ontstaat er op dat punt een dorische ladder. Daarom klinkt het vrij apart.

Typische voorbeeld van dorisch: Micheal Jackson - Earth Song.

Dorisch heeft als kenmerk dat het vaak dromerig / filmisch klinkt.

respect! Ik wou niet uitweiden omdat ik dacht dat de ts er niets aan zou hebben...had niet verwacht dat er iemand dat wel zou doen, wat ik wel erg goed vind. Dus niet alleen maar knoppendraaierds hier;-), da's een positief ding

Als je goed kijkt naar de noten die gespeeld worden bij het Dm accoord, zit daar ook een C bij. Dit maakt het een Dm7. Maar het klinkt mij als een F6 in de oren (enharmonisch hetzelfde), en die is weer heel logisch in G.

In Dm spelen is trouwens niet hetzelfde als een dorische toonladder gebruiken. En dit gitaarloopje staat in G.

Ik geef toe dat ik het stukje nog niet gehoord heb, want deze computer heeft geen geluidkaart... Rustig, man :)

Maar kan G - Gmaj7 - G7 - C niet gewoon? Dus vierklanken gebruiken ipv drietjes? Heb je gewoon een dalend halve toontjes lijn voor in de bas ;)

Wout

Ik geef toe dat ik het stukje nog niet gehoord heb, want deze computer heeft geen geluidkaart... Rustig, man :)

Maar kan G - Gmaj7 - G7 - C niet gewoon? Dus vierklanken gebruiken ipv drietjes? Heb je gewoon een dalend halve toontjes lijn voor in de bas ;)

Wout

Hey Wout, alles goed? Maare op welke post heeft dit betrekking of is het een losse vraag? Hahaha, ja hoor die akkoordprogressie kan natuurlijk. Why, bezig met een nieuwe track?;-)

Ik ben ook op zoek naar de piano akkoorden van dit lied de akkoorden van de piano op het begin.

?! Hij doelde volgens mij op het intro...de akkoorden van de piano op het begin :S?

||: F∆(2x) Em7 Dm7 (2x) Em7 | F∆(2x) Em7 Dm7 :||

?! Hij doelde volgens mij op het intro...de akkoorden van de piano op het begin :S?

Ehm..........?

Naar welk stukje muziek luister jij dan?

Dit is het loopje dat de TS had gepost!

Attachments

• guitar.mp3
    1 MB · Bekeken: 114
Ik bedoel inderdaad het piano stuk helemaal op het begin. Merci he manu leert ge zoiets op muziekschool ?

Ik bedoel inderdaad het piano stuk helemaal op het begin. Merci he manu leert ge zoiets op muziekschool ?
Dat is een mogelijkheid, maar 't kan ook door zelfstudie en gehoortraining...je weet wel dat F∆ staat voor: F majeur 7 oftewel F-A-C-E, of een omkering daarvan
Ik dacht ik zeg het er even bij

Back