Top 25 van recording software in europa

Fenderwim

Ingeburgerd
Vele mensen vragen zich soms af: Wat is de beste recording software dat ik kan kopen?

Het resultaat is dan: Veel verschillende meningen en adviezen, zodat de vraagsteller nog niet weet wat hij moet doen.

Verkoop statistieken van recording software zijn moeilijk te vinden, maar toch is het mogelijk om enige info te bemachtigen die een beeld geeft van de populariteit van bepaalde software merken.

Ik heb een lijst gemaakt van de top 25 van de recording software van de grootste europese muziek winkel namelijk Thomann.

De lijst omvat alleen de verkoop van volledige pakketen en upgrades zitten er niet in.

Sales-seq.jpg

In de lijst kan je zien dat Cubase bij verre het meest populaire is gevolgd door Logic (wat alleen op een Mac draait) Je kan ook zien dat Cakewalk Sonar een stuk minder populiar is ondanks dat het in wezen zo'n beetje het zelfde kan.

Voor beginners is duidelijk dat Cubase Essential 4 het meest populair is naast Cakewalk Music Creator 4, echter je kan ook zien dat Cubase beginners waarschijnlijk vaker upgraden naar een grotere versie dan Cakewalk users.

Ableton live en Propellerhead is software dat voor keyboard spelers niet zo gebruikelijk is, maar meer voor de huidige moderne muziek wordt gebruikt.

Groeten

Wim

Ik snap je vraag niet helemaal.

Recording software of bedoel je DAW software?

Je lijstje is namelijk verre van compleet of uberhaupt duidelijk.

Ik noem maar een echte pro tools of Nuendo (recording software pur sang) staan er niet op.

Reason daarentegen, kan je zover ik weet, niet eens mee live opnemen.

Voor recording software mag je DAW software lezen.

Lijstje is niet onvolledig, dit zijn de top 25. Als er iets niet opstaat dan zit het boven de 25. Nuendo staat bijv op 43. Wavelab en Soundforge zijn geen DAW software, maar Audio mastering/editting software. Wavelab is hier de wereld standaard.
Audition wordt door thomann niet verkocht waarschijnlijk wegens gebrek aan belangstelling in de audiowereld.
Uiteraard is dit een moment opname en in de tijd kan dit wijzigen, maar de info is wel exact.

Thomann is de grootste in europa en zal toch wel enigzins representitief zijn voor heel europa.
In Europa is Cubase gewoon bij verre het populairste en daarna Logic en dan komt er een hele tijd niks en dan de instap pakketten van Protools en daarna Sonar.

In America is dat anders, daar staat Sonar als no 1 en daarna komt Cubase and Logic etc

De grote Protools DSP systemen zijn totaal iets anders en zijn dermate duur dat ze relatief weinig verkocht worden voor de Home recording markt.
Zij worden dan ook niet door Thomann in deze statistiek mee genomen.

Mijn bedoeling is niet om exact te zijn, of om aan te tonen dat iets beter is, want dat heeft met persoonlijke smaak en kennis te maken etc maar om beginners een indruk te geven van een verkoop ranking. Dus neutrale informatie.

Dit om al die tegenstrijdige, biased adviesen een beetje tegen te gaan en de beginner een beter inzicht in de realiteit te geven.

Als iemand beter info heeft post het dan, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Groeten
wim

Ik zou de taalversies samenvoegen als ik jou was; die hebben namelijk niks met de functionaliteit te maken.

Ik denk ook dat je dan geen top 25 meer overhoudt, maar goed ;).

Wat ik ff niet snap is dat mensen meteen weer gaan lopen zeuren als iemand de moeite heeft om unieke informatie te presenteren.

@ fuse: Daar heb je gelijk in, ik dacht dat het een vraag was. Daarom mijn tegenvraag/ reactie.:D

Leuk om te zien wat ze bij Thomann verkopen.

Wat misschien wel aardig is om te weten Wim.

Meeste DAW software wordt niet verkocht in een winkels als bv Thomann, maar via download.

Fl studio bijvoorbeeld is bij voorbaat al kansloos om boxed te kopen, omdat je dan geen standaard gratis upgrades krijgt.

Mijn inziens is dit zeker wel representatief. Wellicht dat de Header van de Topic niet geheel zuiver is, maar de cijfers kloppen natuurlijk wel. Vervolgens kun je met deze getallen over gaan tot een nadere analyse...Een vraag die wel bij mij opkomt is welke periode de reeks representeert, aangezien ik Cubase 5 EDU bovenaan zie staan. HIer zou je rekening mee moeten houden.

IK vind het idd wel een leuke post!

Ik denk niet dat een Newbie hierdoor een beter zicht krijgt op de realiteit (zoals de topicstarter zegt). Puur op dit lijstje afgaan om een DAW te kopen? Die moeten niet na-apen maar zelf wat DAWs testen. En voor newbies is toch wel het intuitieve gebruiksgemak meer van belang.

Maar verder is het zeker en vast eens leuk om te weten hoe de verkoop bij Thomann ligt.
Maar meer dan dat is het niet.

Wat ik ff niet snap is dat mensen meteen weer gaan lopen zeuren als iemand de moeite heeft om unieke informatie te presenteren.

Ja, maar "beste" linken aan "meest verkocht" is een beetje gevaarlijk. Volgens die logica is Bach z'n muziek ondergeschikt aan Borsato's "Dromen Zijn Bedrog" ;). Ik denk niet dat weinig mensen gaan zeggen dat Nuendo minder is dan Cubase, terwijl het toch niet in de lijst staat.

Sowieso kun je gaan kijken naar hoe veel mensen aan recording software komen; niemand gaat een torrent plukken van Cubase Studio 5 als 5 (volledig) beschikbaar is; verkopen is in dat geval eerlijker, omdat dat laat zien voor wie de Studio 5 versie de betere keus is.

Je ziet hier op het forum ook genoeg topics van mensen die Ableton Live -en- FL Studio XXL -en- Cubase -en- Reason hebben en het allemaal tegelijk willen gebruiken - een beetje alsof je een Ferrari en Aston Martin dicht genoeg naast elkaar zet, de ramen opendraait en dan heel hard probeert te rijden omdat je met je handen bij de gaspedaal van de ene kan en met je voeten bij de andere. Je hebt dan misschien wel allemaal de beste sequencers, maar je kunt er geen zak mee.

Last but not least is de lading mensen die alleen maar upgrades haalt omdat ze al jaren met Cubase/Logic/Ableton bezig zijn en niet willen overstappen. Daar haal je ook geen "beste" uit omdat ze de beste al hebben gevonden of genoeg beroepsdeformatie hebben ontwikkeld.

M.a.w., lies, damned lies and statistics, en ik vind dat enige kanttekening gerust toegestaan is in dat geval. Het is niet zo dat de moeite niet wordt gewaardeerd, maar de conclusie is wellicht twijfelachtig ;).

Omdat het van thomann.de komt...? ;)

Wie zei er dat deze cijfers alleen Nederlandse klanten laten zien?

Nee, dat snap ik ook wel.
Maar het is dan toch nog steeds vreemd dat een duitstallig pakket als meeste
word verkocht, Ik neem an dat de cijfers voor Europa gelden??

Is Duits zo'n gewilde taal in software sequencers ofzo?

ach misschien snap ik het ook niet :engel:

Feedback zal gerust verschepen naar België, maar het gros van de klanten is Nederlands. Zo ook Thomann - ze handelen wellicht door heel Europa, maar zullen voornamelijk aan Duitsers verkopen, omdat mensen in andere landen lokale muziekwinkels uitzoeken (als ze Thomann uberhaupt al kennen en het de moeite waard is; je hebt weinig aan 25 euro goedkoper als de shipping duurder is).

Duitse DAW's klinken vetter

Komt door de Bockwurst.

Back