EQ KILL SWITCH, HELP IEMAND>>!?

SynnyS

Groot lid
ik ben op zoek naar een vst, een highpass en lowpass filter met een verticale curve...

eentje die dus echt ALLE frequenties wegfilterd, dus niet een beetje of met een slope/curve....

net zoals je bijvoorbeeld op een dj mixer een kill/isolator switch hebt...

voornamelijk voor mastering doeleinden om bijv alles onder de 40Hz en alles boven de 18kHz VOLLEDIG weg te filteren....

iemnd een idee/tip??:peukie:

Dus eigenlijk wil je een soort bandpass filter?

tja highpass=bandpass en lowpass=bandpass
Volgens mij niet hoor. Bandpass=highpass+lowpass. Alles buiten een bepaalde frequentie filtert hij weg, zowel hoog als laag.
Misschien doet dit wat je wil, is een freeware VST

Attachments

• GBand.zip
    142,1 KB · Bekeken: 95
voornamelijk voor mastering doeleinden om bijv alles onder de 40Hz en alles boven de 18kHz VOLLEDIG weg te filteren....

Sorry voor mijn offtopic opmerking maar alles boven de 18khz keihard wegpoetsen maakt het er niet beter op, je gaat geheid bepaalde aspecten van je sounds missen, ook met vinylmastering.

...

eentje die dus echt ALLE frequenties wegfilterd, ..

Dat kan je in 1 keer doen met je volumeknop..

dus zoals meneer hiervoor al hard om moest lachen een verticale curve (van 0 graden dus ja :smeris:)

Hahaha, je solliciteert echt naar de uitspraak van de dag hè?! :)

Een verticale curve (van 0 graden) bestaat niet dat is natuurkundig en technisch gezien gewoon onmogelijk.
Dan zou de verzwakking in dB vanaf dat punt dus in een klap tot in het -oneindige duiken en nooit meer naar boven kunnen komen, resulterend (voor je computer) in een devision by zero!

Ook geldt (bij non-lineair fase eq's) dat hoe stijler het filter is, hoe meer fase verschuivingen er ontstaan rondom de kantelfrequentie. Bij een oneindig stijl filter (wat dus niet bestaat) zou het dus een oneindig grote puinhoop worden.
Zou je hier een lineair fase eq van maken, dan gaat je computer dit nooooit kunnen berekenen.

Maar natuuuuurlijk snappen we wel wat je bedoelt.
Op de meeste DJ-mixertjes zit immers ook een EQ met kill-functie.

Als je dit in software zoekt, dan is dus zeker geen verticale curve filter, neeej, dan is dit een gewoon (redelijk stijl bv. 36dB/oct) filter maar met een demping van het totaal aantal bits aan bitdiepte waarop jij werkt.
Werk je bv. op 16 bit, dan is de demping van dat filter op zijn laagste punt: 96dB!

Zooo... als je het niet helemaal snapt, kan ik begrijpen, gewoon nog 100x lezen en in je opnemen!

Dat kan je in 1 keer doen met je volumeknop..

:D:halleluja

Een verticale curve (van 0 graden) bestaat niet dat is natuurkundig en technisch gezien gewoon onmogelijk.
Dan zou de verzwakking in dB vanaf dat punt dus in een klap tot in het -oneindige duiken en nooit meer naar boven kunnen komen, resulterend (voor je computer) in een devision by zero!

Ook geldt (bij non-lineair fase eq's) dat hoe stijler het filter is, hoe meer fase verschuivingen er ontstaan rondom de kantelfrequentie. Bij een oneindig stijl filter (wat dus niet bestaat) zou het dus een oneindig grote puinhoop worden.
Zou je hier een lineair fase eq van maken, dan gaat je computer dit nooooit kunnen berekenen.

Maar natuuuuurlijk snappen we wel wat je bedoelt.
Op de meeste DJ-mixertjes zit immers ook een EQ met kill-functie.

Als je dit in software zoekt, dan is dus zeker geen verticale curve filter, neeej, dan is dit een gewoon (redelijk stijl bv. 36dB/oct) filter maar met een demping van het totaal aantal bits aan bitdiepte waarop jij werkt.
Werk je bv. op 16 bit, dan is de demping van dat filter op zijn laagste punt: 96dB!

Zooo... als je het niet helemaal snapt, kan ik begrijpen, gewoon nog 100x lezen en in je opnemen!

:D:halleluja

Een elliptisch filter van 6de orde geeft meer dan 60 dB vermindering over minder dan een octaaf, als ik me niet vergis. Niet vergelijkbaar met welke highpassfilter dan ook van 6de orde.

OT:

Ik begrijp wat de topicstarter wilt doen, maar de topicstarter begrijpt nog niet dat het niet zo drastisch 'moet'. Het is trouwens niet omdat daar 'KILL' op je mengpaneel staat dat ze allemaal ineens weg zijn :).

Een mooie roll-off in het sublaag en tophoog is veel natuurlijker, want je hebt beide nog in een bepaalde toename en afname nodig voor een consistent spectrum. Zelfs bij mp3-conversie wordt het niet zo drastisch afgekapt.

ik dacht vroeger ook altijd dat ALLES eraf moest :)

ik weet nog dat er in COOL EDIT een filter zat die je helemaal kon tekenen, inclusief "verticale curves". Geen idee hoe die in het echt zijn, maar op het scherm zijn ze iig verticaal :)

ik denk dus dat dat nog wel in adobe audition zal zitten... (aangezien COOL EDIT een aantal jaren gekocht is door adobe.. dat is dus in feite hetzelfde programma)

Sorry voor mijn offtopic opmerking maar alles boven de 18khz keihard wegpoetsen maakt het er niet beter op, je gaat geheid bepaalde aspecten van je sounds missen, ook met vinylmastering.

dit ben ik niet met je eens, alles onder 30hz en boven de 18khz is amper hoorbaar en juist voor vinyl pressing is het handig om dit weg te halen omdat je zo je mix nog net iets harder kan maken. Rob Acid bijvoorbeeld zweert hier ook bij, en dat is toch niet een van de minste master engineers binnen de houde scene...

verder ben ik dus in feite op zoek naar een 96dB filter ja ;) er van uitgaande dat het over 16bits audio gaat..

ja hier zou je wel 's gelijk in kunnen hebben, een hoek van 0 graden bestaat natuurlijk wel, maar een curve van 0 graden niet want zou resulteren in een raaklijn die horizontaal paralel loopt aan de x-as. Ik bedoelde dan ook een curve van 90 graden waarbij de raaklijn van de curve loodrecht, dus verticaal op de x-as staat. Ik had er even niet bij stil gestaan dat een curve natuurlijk gewoon een 'functie' is.

euh. als een EQ niet voldoende killt, dan plak je er toch gewoon twee of meer achter elkaar? Dan wordt die slope dubbel zo steil :) daarna je VST gewoon in of uitschakelen en je bent klaar.

Back