dit ben ik niet met je eens, alles onder 30hz en boven de 18khz is amper hoorbaar en juist voor vinyl pressing is het handig om dit weg te halen omdat je zo je mix nog net iets harder kan maken. Rob Acid bijvoorbeeld zweert hier ook bij, en dat is toch niet een van de minste master engineers binnen de houde scene...
Ik ken alle verhalen en theorien, hier hoor ik in de praktijk echt wel het verschil.
Over het laag zijn we het eens. In het verre verleden heb ik door de theorie en verhalen te volgen vaak teveel hoog weggehaald waarvan ik er dus later achterkwam dat ik meer speling had in het hoog bij de vinylpersing.
Tegenwoordig maak ik meer gebruik van mijn oren met daarbij de eigen inschatting wat wel en niet toelaatbaar is bij een persing (33 of 44 rpm, 1e of 2e nummer op een kant).
Die ervaring bouw je wel op na 20 vinyl releases.
Sindsdien gaat het precies zoals ik de persing had verwacht als eindprodukt en klinken de platen ook helderder en beter. Eind deze maand komt er weer een vinyl uit die ik gemasterd heb, als voorbeeld hiervan. Geen flauw idee hoe die klinkt/geperst is, maar ik verwacht weer prima

M'n vriendin hoort 19khz nog btw. Ik kom niet verder dan 18khz maar hoor wel duidelijk verschil als er in het gebied tussen 18khz-22,05khz geEqt wordt.