Roland HS-60 (juno 106 met speakers) verschil met de 106??

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik kan een HS-60 van iemand kopen voor 200 euro. Als het goed is werkt alles naar behoren en ik mis mijn 106 al sinds die weg is. Ik heb mijn 106 weg gedaan omdat ik er twee keer stemproblemen mee heb gehad. De eerste keer heb ik het laten repareren, maar de tweede keer was ik het zat en heb ik 'm verkocht.

Weet iemand of er in de hs-60 dezelfde stemchips zitten, of dat het andere zijn. Ofwel; heeft de HS60 dezelfde problemen als de 106.

En zijn er nog andere verschillen op de speakers na?

qua sounds gelijk, maar hij als extra wel een ingang om ext. audio doorheen te mixen (helaasch niet via het filter maar gewoon direct weer naar de output (zoals bijv. ook bij de JX-1 het geval is)... je moet wel ff een plug in de koptelefoon uitgang drukken om zo de interne speakers hun muil te laten houden (of misschien gewoon ff de speakers intern disablen)...

hij is 100% de juno 106

mocht je van die stemproblemen vanaf willen voor eeuwig moet je die voice clones van D'naab laten installeren...

hij is 100% de juno 106

mocht je van die stemproblemen vanaf willen voor eeuwig moet je die voice clones van D'naab laten installeren...

Dat word wel een erge dure grap zo.

Als het niet stuks is waarom zou je iets dan vervangen?

Koop maar een Juno-60 als je nooit stemproblemen wil hebben. Dan heb je echter geen portamento maar wel een beter klinkende synth.

Dat word wel een erge dure grap zo.

Als het niet stuks is waarom zou je iets dan vervangen?

omdat ze vroeg of laat toch stuk gaan die oude voices...
die van D'naab gaan niet zomaar stuk en mocht dat toch ooit gebeuren zijn alle onderdelen er op makkelijk te vervangen..
Als je bvb live gigs doet is dit zeker aan te raden, je wil niet met beschaamde kaken op het podium staan als je voices het begeven.
ok het kost je dan wel 200 euro, maar dan ben je safe..
niet dat ik dat gedaan heb voor mijn HS-60, maar ik heb dat ook geen geld teveel :)

Als je ziet dat voor de juno60 450 euro betaald wordt, een voor de 106 minder dan de helft soms...

Koop maar een Juno-60 als je nooit stemproblemen wil hebben. Dan heb je echter geen portamento maar wel een beter klinkende synth.

die Juno-60 voices blijven ook niet eeuwig leven hoor..
ze zijn zeg maar, net hetzelfde qua electronica, behalve dat die van de juno-106 in een package gegoten zitten.
veel juno-60's hebben ook een hangende voice (hetzij heel stil en onder bepaalde settings).

Verder heb ik zelf beide, en ik vind dat ze niet hetzelfde klinken.
Mijn favoriet blijft wel de Juno-60, vind hem "organischer"

Ik ga het toch maar niet doen. Heb al een J60 en een alpha 2 staan, dus juno sounds heb ik wel in house, maar ik mis m'n 106 zo. En de portamento klinkt juist beestachtig lekker op de 106, samen met de poly2 modus en de wat ruigere sound dan de 60 zijn de grootste redenen om zo'n bak weer in huis te halen.

Maar goed, de deal is off! Bedankt iedereen!

Je kan die kapotte chips gewoon repareren door ze in de aceton te laten weken voor een nachtje, dan krab je het plastic eraf en ze doen het het weer prima

Hier kan je zien hoe dat gaat

verdampt idd, maar dringt ook in die chip en komt achteraf heel langzaam vrij

die baantjes in je fader worden sterk aangetast door dergelijke damp.

En als je de boel nu leuk uitspuit met luchtdruk? Blijft dat zo lang achter?

ja. dringt erin, logisch als je het een hele nacht laat weken..

overigens zou het me heel sterk lijken dat deze methode werkt, even plastic eraf en het werkt weer zeker.. was het maar zo simpel.. enige wat wel zou kunnen is dat bij eventuele minuscule scheurtjes in de banen in de voicechip (een mogelijk reden van defect), de boel door de aceton reactie wat inkrimpt, waardoor een chip even terug weer werkt, de vraag is dan wel, hoe lang, onder welke omstandigheden, etc.. Die chips gaan niet zomaar overal 1 voor 1 stuk met de jaren..

Heb toen het filmpje voor het eerst op youtube stond de info doorgespeeld aan D'naab (maker van de clones).. Hij heeft een hele pot met kapotte voices zitten.. Heeft er een paar getest.. Resultaat: 0,000

Ja ik vindt het ook raar dat het probleem er door opgelost wordt.

Maar ik snap niet wat je met faders bedoeld? Ik denk dan aan een schuifknop en die zit toch niet tegen die chip aan? Zowiezo kan je die chips wel een tijdje laten uitdampen.

heb je al eens gezien wat aceton damp doet met bvb isomo? zoniet laat eens een druppeltje nagellak verwijderaar (of aceton) op wat isomo vallen ofzo, je zult direct zien wat ik bedoel (of tik styrofoam+acetone op youtube)

ik weet niet over welke tijd dit erin blijft hangen.. Als jij met een tijdje "enkele weken" bedoelt kan het maybe wel lukken. Ik zou het niet aandurven.

Maakt niet uit dat die chip niet met de fader in contact staat.. die dampen verspreiden zich over heel je synth.; Het meest kwetsbare hiervoor zijn de sowieso al kwetsbare baantjes in je faders.

Als iemand dit toch wil doen:
Steek machined socket pins in de plaats waar de voice komt zodat je makkelijk kan in- en uit halen zonder solderen.. Test de voice. Als hij werkt, laat hem de hele zomer in de zon liggen.
Daarna is het safe denk ik, maar neem mn woord er niet op.. Ik zie de kans ook klein in dat hij nog werkt, kijk maar eens naar de comments van mensen die hetzelfde probeerden

Die heeft ie al :D

dan zie ikt nut vd extra 106 niet in
die doet vet onmder voor de 60 4 sure :halleluja

ik heb een ax60 akai kijk same layout iets andere sounds ...
das wel leuk naast een j60/106
[ ooo h te koop 350.-]

dan zie ikt nut vd extra 106 niet in
die doet vet onmder voor de 60 4 sure :halleluja

Yes, dat mis ik nog, een lekkere sappige 60 vs 106 discussie :D

Persoonlijk vind ik de 106 heerlijk klinken. Ik vind het een heel andere synth dan de 60 en zijn ze volgens mij prima naast elkaar te gebruiken. En ik mis m'n 106.

Dusch...

Back