USB naar Serial PC?

fortron

zonder naam niet bekend
Beste forum leden,

mijn Roland XV-88 heeft naast de gebruikelijke MIDI aansluitingen
ook een ingebouwde serial PC interface aansluiting voor MIDI communicatie.

Weet iemand of er ook een USB naar Serial PC interface bestaat welke direct op de serial poort kan worden aangesloten van de XV-88?
En zo ja waar ik deze kan bestellen?

http://cgi.ebay.com/USB-2-0-To-DB9-...4QQcmdZViewItemQQptZCOMP_EN_Cables_Connectors

Zoiets doet de truc wel. Moet alleen nog even een gender changer tussen of een seriëel kabeltje (want je XV-88 is waarschijnlijk ook een "mannetje"). Ze staan ook wel op marktplaats en ze liggen ook wel in de winkel, maar dan begint het bij 15 euro, denk ik. Zo vanuit Hongkong duurt het een weekje of iets langer, maar het is wel het goedkoopste.

Edit: ik zie dat er een paar op marktplaats staan voor rond een tientje, kun je ook proberen. Gewoon "USB serieel" intypen.

Die seriële poort is toch "to host"? Oftewel een eigen protocol dat alleen ondersteunt wordt door speciale software? Het is geen midi dacht ik.

Let er ook op dat de meeste usb-serial converter een seriële poort implementeren op abstract windows niveau (ze leveren een "COM" device, maar niet de onderliggende hardware). Als de software pre-WinXP is en de seriële poort direct op I/O-poort en IRQ aanstuurt gaat dat waarschijnlijk niet werken met een usb-converter.

Ik geloof dat dat in Windows XP niet eens is toegestaan en dat XP sowieso een abstracte poort voorschotelt, maar ik kan me vergissen. Ik weet wel dat mijn prehistorische telefooncentralesoftware er mee om kan gaan dus ik ben er niet zo bang voor. En voor die paar euro... :D

Maar op zich goede vraag... wat wil je er mee? Want seriëel is in de regel huilen met de pet op, als je niet heel specifieke functionaliteit nodig hebt zou ik gewoon bij normale MIDI blijven als ik jou was.

Mja een USB MIDI interface gebruik ik ook, en dat werkt gegarandeerd goed.
Het leek mij wel aardig om dat eens te testen maar ik blijf maar bij MIDI.

Die seriële poort is toch "to host"? Oftewel een eigen protocol dat alleen ondersteunt wordt door speciale software? Het is geen midi dacht ik.

Let er ook op dat de meeste usb-serial converter een seriële poort implementeren op abstract windows niveau (ze leveren een "COM" device, maar niet de onderliggende hardware). Als de software pre-WinXP is en de seriële poort direct op I/O-poort en IRQ aanstuurt gaat dat waarschijnlijk niet werken met een usb-converter.

Het is inderdaad een "To Host" poort.
Ik heb ook nog nooit USB naar To Host gezien.
Zal voor het gemak maar bij de oude vertrouwde MIDI poorten blijven..

Fortron, neem even contact met me op...

Back