Aangezien iemand hier weer van plan is een commodore 64 te kopen herhaal ik het nog een keer:
Test de voeding gedurende minstens een uur vooraleer je er je commodore op aansluit! Oude Commodore voedingen (met name de schuine types, maar ik heb het met alle types zien gebeuren) en zeker de "potted" versies (zonder schroefjes) durven tegenwoordig door te slaan als ze op temperatuur zijn, soms zelfs al koud. Daardoor komt er veel te veel spanning op de chips in je commodore, en is hij meteen stuk.
Broodje aap verhaal? Ik heb het zelf bij 4 van de 6 voedingen die ik heb weten gebeuren...En dat gaat over alle types, alle productielijnen. Dus test het gewoon uit. Zet het ding een uur aan (dan is hij wel warm) en meet de afgegeven AC en DC spanningen met je multimeter. De 9V mag dan wel 10V zijn, maar de 5V is heel streng en mag niet meer dan 5.25V zijn. Waar je moet meten, welke spanningen AC en DC zijn, vind je op internet. Er zijn al teveel perfect werkende commodores op deze manier stuk gegaan. Soms dus echt de eerste seconde dat je hem aanzet al, omdat de voeding koud al doorslaat.
Dit even terzijde als waarschuwing voor de aspirant C64 bezitter (of SIDstation brouwer die zomaar de eerste de "beste" C64 voeding in zijn prachtproject wil klikken). Gewoon de voeding testen, is ze goed dan is ze goed. Ik ben blij dat ik er nu twee heb gevonden die ik min of meer vertrouw, maar ik blijf het tricky spul vinden.
Wat het gebruiken-in-combi-met-andere-instrumenten betreft, zou ik inderdaad gaan zoeken naar Prophet64 of gelijkaardige MIDI catridges. Ik heb zelf de Multisound software (legaal! Komt dat tegen.

), maar daarmee kan je je C64 nog niet linken aan ander spul.