Commodore 64

legalized

Ingeburgerd
hallo, ik had wat vragen over de commodore 64, en er zullen vast wel een aantal mensen zijn die mij hierover kunnen antwoorden
ik ben er van plan eentje te kopen, met als idee deze synth te syncen (of te triggeren als door modificaties misschien?) door mijn tr-606
ook wilde ik weten of je al genoeg kunt hebben aan het keyboardje zelf en of je dus ook echt dat beelschermpje nodig hebt.
ik ben van plan hem live te gebruiken, maar is dit wel haalbaar?

thnx!

Volgens mij boot een C64 direct een cartridge als die er in zit, dus een beeldscherm zou overbodig kunnen zijn als dat zo ontworpen is door de software op de cartridge.

Volgens mij heb je cartridges die een C64 een MIDI IN poort geeft en als een soort synthesizer aanstuurbaar maakt. Er is in ieder geval de Prophet 64 of iets wat daar op lijkt, daar zitten een aantal 'soft synths' op waarbij je dus wel een scherm nodig hebt.

Waarom ook geen scherm er bij? Die dingen zijn maar 10" of zo....

er is al wat meer duidelijkheid, de commodore kan aan m'n DIN-sync van m'n tr 606, door middel van de cartridge prophet64, nu zit ik met het probleem, waar haal ik die cartridge, die commodore is geen probleem
maar de cartridge, waar haal ik die?

Laatst gewijzigd:
ik vind het alleen heel verwarrend met de din-sync / midi
kun je deze aan elkaar aansluiten of heb je daar weer een aparte converter voor nodig, of kun je gewoon een kabeltje kopen die aan een uiteinde een din-sync heeft en aand e ander midi

DIN SYNC is alleen klok en totaal anders dan MIDI. Pascht njiet.

Aangezien iemand hier weer van plan is een commodore 64 te kopen herhaal ik het nog een keer:

Test de voeding gedurende minstens een uur vooraleer je er je commodore op aansluit! Oude Commodore voedingen (met name de schuine types, maar ik heb het met alle types zien gebeuren) en zeker de "potted" versies (zonder schroefjes) durven tegenwoordig door te slaan als ze op temperatuur zijn, soms zelfs al koud. Daardoor komt er veel te veel spanning op de chips in je commodore, en is hij meteen stuk.

Broodje aap verhaal? Ik heb het zelf bij 4 van de 6 voedingen die ik heb weten gebeuren...En dat gaat over alle types, alle productielijnen. Dus test het gewoon uit. Zet het ding een uur aan (dan is hij wel warm) en meet de afgegeven AC en DC spanningen met je multimeter. De 9V mag dan wel 10V zijn, maar de 5V is heel streng en mag niet meer dan 5.25V zijn. Waar je moet meten, welke spanningen AC en DC zijn, vind je op internet. Er zijn al teveel perfect werkende commodores op deze manier stuk gegaan. Soms dus echt de eerste seconde dat je hem aanzet al, omdat de voeding koud al doorslaat.

Dit even terzijde als waarschuwing voor de aspirant C64 bezitter (of SIDstation brouwer die zomaar de eerste de "beste" C64 voeding in zijn prachtproject wil klikken). Gewoon de voeding testen, is ze goed dan is ze goed. Ik ben blij dat ik er nu twee heb gevonden die ik min of meer vertrouw, maar ik blijf het tricky spul vinden.

Wat het gebruiken-in-combi-met-andere-instrumenten betreft, zou ik inderdaad gaan zoeken naar Prophet64 of gelijkaardige MIDI catridges. Ik heb zelf de Multisound software (legaal! Komt dat tegen. :)), maar daarmee kan je je C64 nog niet linken aan ander spul.

oke, thnx for the information!
ik begrijp dus dat je geen drumcomputers e.d. kunt syncen met de commodore ivm de onjuiste aansluitingen (DIN-sync / MIDI, dit filmpje vraagt dan toch enkele verwarring, het is dus wel mogelijk met mods? ) , maar mijn UC-33 zou ik er prima op aan kunnen sluiten als ik de mssiah aanschaf, toch? (UC-33 = evolution midi controller)

Via de joystickport en een custom muziekprog moet het technisch gezien redelijk eenvoudig te doen zijn (je kan de DIN sync puls zich laten gedragen als een joystickknop die ingedrukt wordt of paddle die helemaal gedraaid wordt, eventueel via een LDR ofzo); de moeilijkheid zit hem in het programmeren van een muziekprogramma op de C64. Als je algemeen weet hoe je een muziekprog kan maken in de C64, is het joystick DIN sync signaal (gewoon een pulsje) gebruiken als klok/stepper erin kinderspel.

Vraag het niet aan mij, ik kan niet programmeren op de C64.

Eenvoudiger alternatief zal dan zijn: prophet 64 kopen + DIn sync naar midi kastje.

zo heel bijzonder is Prophet 64 helemaal niet als je kijkt naar welk synthese model er is gebruikt; een suffe 2 osc opstelling terwijl er uit de SID zoveel meer te halen valt. een modulaire opstelling zou veel interessanter zijn geweest waarbij men zelf kan bepalen hoe er word omgegeaan met polyphonie, hoe Ring en Sync tussen de oscs moet geschieden etc etc etc...

P64 heeft tevens een zeer slechte 'eye candy', de C64 graphics lenen zich absoluut niet voor dit soort beeldopmaak (en daar is verder ook niets 'retro' aan), tevens zitten er grove schoonmaak foutjes in zoals Attack en Decay voluit maar Sus en Rel dan weer afgekort te schrijven... ook vrij onzinnig zijn de rondjes om getallen zodat het net lijkt alsof het draaiknoppen zijn (waanzinnig).

er kan worden aangenomen dat de makers in omgekeerde volgorde te werk zijn gegaan... er is een analoge bak genomen die bij veel mensen tot de verbeelding spreekt en daar is dan een stukje C64 software omheen gebouwt. en vintage is het ook al niet want in principe koopt men niets anders dan software in een cartridge...

Euh, de 2 osc opstelling wordt alleen gebruikt in de BASSLINE variant van de prophet64 (heden: MSSIAH) suite. Met de SEQUENCER variant kun je 3 oscillatoren aansturen en afzonderlijk tweaken. En suf of niet, hij klinkt best stoer :D

Overigens heb je wel degelijk een schermpje nodig, al was het alleen maar om de juiste sectie te kiezen in het opstartmenu, je midi instellingen te wijzigen en bepaalde apps in midi mode te krijgen. Een klein lcd schermpje of iets dergelijks, een oude CRT videomonitor, of een normaal computerscherm met svideo in, volstaat daarvoor. De interface in prophet64/mssiah is inderdaad kut & nauwelijks leesbaar, maar met een hardware midi controller of een VST plugin (die ik momenteel aan het fabrieken ben) is dat niet zo'n issue meer.

Euh, de 2 osc opstelling wordt alleen gebruikt in de BASSLINE variant van de prophet64 (heden: MSSIAH) suite.
ik bedoel dus dit:

Prophet64.gif

dat ziet er toch niet uit... je kan als maker beter eerst bedenken wat grafisch wel of niet kan en daar dan een synth iets omheen verzinnen... maar dus zeker niet een bestaande vintage synth met draaiknoppen die je dan per se helemaal wil na tekenen op die te kleine resolutie... slecht idee...

dat bovenste gedeelte is echt een draak, veel te contrastrijk...
het onderste gaat maar ja da's dan weer een 303 sequencer (kut interface, kon veel makkelijker)

En suf of niet, hij klinkt best stoer :D
maar niet dat je zegt 'uniek voor de SID'

het moet het voor het grootste gedeelde gewoon hebben van sentiment,
als je dat ff wegdenkt blijft er eigenlijk niet zo heel veel bijzonders meer over...

Laatst gewijzigd:
grafisch kan me niets schelen, het gaat eruiteindelijk om wat je eruit haalt, mensen kijken niet naar je muziek, ze luisteren ernaar.
maargoed, uiteindelijk was het allemaal geen antwoord op m'n vraag, ik ben van plan dat ding te kopen met de mssiah cartridge, maar aangezien je er heel overtuigd van bent dat het een kutding is, dan verwachtte ik ook wel een beter alternatief.

Back