Roland r8(MKII) & R70

barn

Detroit nerd
Naar aanleiding van een ander topic...

In dit topic hoop ik alle info te verzamelen die over deze drum-computers voorhanden is...

Dit omdat er op internet echt bijna niks over te vinden is...

Dus wie bezit 1 van deze bakken en kan hier wat info over plaatsen...

Las via de zoekfunctie dat "arnomusicman" een R70 heeft/had...
maar dat was heel lang geleden, en ik weet niet of hij nog wel actief is...

graag dus info.... links zijn ook meer dan welkom...

vergelijkingen zouden helemaal TOP zijn...

Wat wil je weten?

Een R8 is nog wel eens te zien op marktplaats. Een MkII minder vaak, die zijn zeldzaam en ook meer waard omdat er meer samples inzitten die ik beter vind klinken. Heb vaak met een R8 gespeeld maar hij was niet van mij (helaas).

Ik wil graag de verschillen weten tussen deze 3...

en hoe ze live te gebruiken zijn...

is er nog iets anders aan de R8 MKII behalve meer geheugen en meerdere geluiden...
zijn er onder die meerdere geluiden ook geluiden die niet op expansion cards staan...

maar vooral denk ik verschillen...
en alle gedetaileerde info zeg maar...

er is echt TE weinig te vinden op het net

Ben je dan van plan één van deze apparaten te kopen? Zo ja waarom?

Tuurlijk zijn het leuke machines, maar klankmatig nogal beperkt.

Een software-optie die oneindig flexibeler is zou zijn: NI Battery samen met Waldorf Attack.
Of hardware: Akai MPC + RackAttack (of Novation D-station etc).
En als het niks mag kosten: Alesis SR16 (TR505, 707???), of een Korg ER-1 misschien, plus een sampler (Akai S2000, S900... Roland S550/330 etc).

Volgens mij heeft de R70 meer te bieden dan de oer-R8. Alleen moet hij het doen zonder individuele outputs. De laatste keer dat ik er één tegen kwam kostte die zo'n 150 euz. De R8mkII is inderdaad een stuk zeldzamer. Da's niet voor niets, wat toen die uitkwam begon 'men' zich te realiseren dat je met een sampler (of zelfs een workstation) relatief goedkoper uit was.
Een R8(mkII) is nog steeds wel interessant als je er tenminste een hele set cards bij kunt scoren.

ja, ik ben van plan om er misschien een te kopen...

en omdat ik het voor live wel interessant vind, maar het moet wel goedkoop blijven...

Ik ben op dit moment aan het kijken hoe ik samen met een vriend een coole set-up voor een live-act kan maken...

Ik zat daarbij aan 2 aparte onderdelen te denken ieder met een eigen mengpaneel... hij waarschijnlijk met sampler, rm1x en synth, en ik met drumcomp en synth...

De R70 lijkt me als ie qua prijs een beetje laag blijft het interessantst eigenlijk...
die onboard effectjes zijn zeker handig... icm mijn effecten op djm600 leuk live dingetjes mee te doen...
en vooralsnog bij gebrek aan een effectenunit, toch wat meer leven in het geluid zeg maar...

Individuele outs is niet noodzakelijk...
En kan je op de R70 wel iets doen met geluiden muten?

en €150,- is een mooie prijs :engel:

De R8 mkII is niet zo zeldzaam als fuse denkt; zie er af en toe wel 1 op marktplaats voorbijkomen.

Heb zelf een R8m; de module versie van de R8. Daar zitten ter aanvulling TR808; Drykit en Metall kaart bij.
Het zwikkie wordt door een Doepfer Schaltwerk stepsequencer aangestuurd en dat gaat perfect!
Ideale oplossing als je geen honderden Teuro's aan TR-x0x wil uitgeven (die klankmatig nóg beperkter zijn)

Wat kan ik er verder over zeggen; lekker drumbakkie!. Zorg voor extra kaarten als je een R8 zien en laat je niet afzetten.
Een R8 mkII heeft volgens mij alle kaarten al aan boord, de pads zijn anders en de prijzen zijn dan ook wat hoger.
Persoonlijk vindt ik dit faire prijzen: R8 €170; R8m € 150; R8mkII € 220,00. Wat kaartjes betreft zou ik rond de 15 euro per stuk uitgeven anders kan je beter een sampler aan gaan schaffen.

220 Euro voor een R8 mk2 The Q :) joker 450-550 Euro op ebay.be.Voor deel R70 vs R8 is dat dat R70 heeft 2 st midi kanalen heeft en onboard efecten.R8 heeft groter display meer output,s.Richtprijs R70 175-225 Euro

Origineel geplaatst door marcuuu
220 Euro voor een R8 mk2 The Q :) joker 450-550 Euro op ebay.be.

Tja ... Belgen hé... ga vooral je gang wanneer je 1000 florijnen wil neerleggen voor een 10 jaar oude drumcompu.
Vorig jaar betaalde je nog 500 piek voor de MKII... is misschien hier ook iets mis gegaan bij de €-conversie? :confused:

IMO kan je dan veel beter een sampler aanschaffen.

en wat zijn de verschillen tussen r8 en r70 qua patterns maken/editten?

Als ik het goed begrijp is dus de R8 MKII alleen qua sounds en geheugen anders...

En de R70-sounds vergeleken met die van de R8 (MKII)?
Kunnen de expansions van de R8 eventueel ook in de R70? (als de geluiden er al niet inzitten natuurlijk)

En qua prijs, alleen goedkoop will sowieso do...
400 eurie is voor mij niet goedkoop...;{

€ 400,00 is veel te veel voor een R8. Ik heb er vorig jaar één gekocht met Electronic (808) en Dance (909) cards erbij voor volgens mij € 250,00. Het kan iets meer of minder geweest zijn, maar veel zal het niet geweest zijn. Volgens mij heb ik van de R70 nog wel een foldertje liggen. Ik ga er even naar op zoek. Mocht ik hem hebben dan kan ik daar wel even scans van maken als je dat wilt. Die van de R8 heb ik helaas weggegeven.

In de R70 kun je geen uitbreidingskaartjes voor meer geluiden stoppen. Of je er een RAM kaart in kunt stoppen voor het opslaan van patterns en songs weet ik niet. In de R8 kan dit in ieder geval wel. Je zult het dus moeten doen met de geluiden die in de R70 zelf zitten. Wat geluiden betreft zijn er voor de R8 een groter scala aan geluiden in veel verschillende stijlen. Van jazz tot rock tot dance, etc. In de R8M kun je trouwens 3 ROM cards met geluiden stoppen, maar die is wel weer lastiger te bedienen vanwege het veel kleinere display en minder knoppen. Maargoed, dat is ook een geluidenmodule en geen drumcomputer.

Hoe de geluiden van de R8 en de R70 ten opzichte van elkaar verschillen weet ik niet eigenlijk. Volgens mij zat de R70 tussen de R8 en R8 mkII in, dus heel veel verschil zal het niet zijn denk ik.

De R70 heeft inderdaad onboard effecten en ik las dat die 4 uitgangen heeft. Wat betreft effecten zijn de mogelijkheden met de R8 volgens mij groter, gezien het feit dat die over een groter aantal uitgangen beschikt. Het is maar net wat je handig vindt.

Wat ik wel mooi van de R8 vind is dat je geluiden 4 octaven omhoog en omlaag kunt pitchen. Als je dit bij een sampler doet krijg je al snel sterke vervorming wat vaak leidt tot onbruikbare geluiden. Bij de R8 is dit veel minder het geval. De geluiden vervormen welliswaar wel sterk, maar er zit toch niet zo'n scherpe digitale rand aan dan bij een sampler.

Je kan wel zeggen dat E 400,- te veel is voor een R8 (is misschien wel zo), maar wil 'm voor zo'n prijs echt niet kwijt! Echt een superbak. Zoals je zegt: met pitch kun je heel veel. Maar ook de decay heeft een groot bereik: door de decay heel lang of heel kort te maken kun je er echt hele rare dingen uit halen.
Maar waarom kauwen vol geld uitgeven voor zo'n oude bak? Ik bedoel eeh... alle geluiden + bedieningsgemak zit zo'n beetje in iedere drumcomputer van deze tijd, en je weet nooit hoe lang zo'n oud beesie het nog uithoudt (heeft vast geen eeuwig leven...)

In de R70 zit maar een klein deel van de tr808 en tr909 drum kits en heeft dacht ik ook 2 stuks midi input.Wat ik ook weet is dat de r70 de voor ganger is van de R8 / R8 mk2 en de pads op de r70 zijn ook een heel stuk minder als R8.
Prijs R8 mk2 was 5/7 jaar terug 1000 piek,ik heb ze al boven de 550 Euro t.k.a gezien.R8 mk2 is super stabiel en onder de 300 Euro heb je een koopje.

Origineel geplaatst door marcuuu
In de R70 zit maar een klein deel van de tr808 en tr909 drum kits en heeft dacht ik ook 2 stuks midi input.Wat ik ook weet is dat de r70 de voor ganger is van de R8 / R8 mk2 en de pads op de r70 zijn ook een heel stuk minder als R8.
Prijs R8 mk2 was 5/7 jaar terug 1000 piek,ik heb ze al boven de 550 Euro t.k.a gezien.R8 mk2 is super stabiel en onder de 300 Euro heb je een koopje.

De R70 kwam absoluut zeker pas na de R8 (mkI) uit en is zeker geen voorloper ervan.

Hup marcuuu nog 30 minuten; laat dit koopje niet aan je voorbijgaan ;)

(102 euro nu incl 2 kaartjes)

Uiteindelijk weggegaan voor 126 Teuro. Leuke prijs d8 ik.

Laatst gewijzigd:
The Q ik heb al zins jaar en dag een mk2 :D Maar een R8 voor 105 Euro is niet duur.

Mijn huidige kennis zegt het volgende...

dat de R70 na de R8 kwam... MKII weet ik niet

R8 MKII (t.o.v. MKI) heeft meer geheugen voor patt/songs en (veel) meer sounds...

De R70 heeft onboard effecten...

De R70 heeft complete 808 kit en alleen BD en Snare van 909... plus vele andere sounds uiteraard...

Meningen van mensen met de R8, zijn zeer enthousiast over de drumcomp... en liever MKII dan MKI...

Meningen van mensen met de R70 zijn zeer enthousiast over de drumcomp...
Meningen van mensen met de R70 die eerst een R8(MKII) hadden, zijn zeer enthousiast over de R70, en dan voornamelijk ook over de pads en vooral over die positional pad...

Meningen van mensen die beide bezit hebben, en daarna nog zeer enthousiast over R8(MKII) ten opzichte van de R70 zijn, bestaan niet in mijn huidige kennis situatie...

:D

ja, R8 is top, de assignable multi-outs zijn geweldig handig en klinken goed , electronic en dance cards zijn onmisbaar, ethnic en contemporary percussion ook erg vet. ik zou wel voor een MKII gaan dan heb je al veel van de 909 en 808 sounds.

De interne sequencer is trouwens kut, TR-x0x is veel handiger. maar de geluiden/outs/cards en midi timing zijn erg goed. Ook voor Rock/Metal erg goede sounds. luister maar eens naar de interne metal demo's, gaaaaaf.

groetjes, R & B.

Mijn r-70

Mijn r-70

Hi Barn,

Je had natuurlijk ff mijn profiel kunnen bekijken, daar staat ook mijn url. En in de apparatuurlijs staat dan weer die R-70.

Ik ben er dik tevreden mee. Hij heeft MIDI in/thru/out. 4 uitgangen, 1 stereo (links & rechts dus) en 2 individuele. Hier kun je elk instrument of fx apart aan toewijzen. Als je hem via MIDI aanstuurt gebruikt hij wel een andere indeling als de pads. De R-70 maakt gebruik van 6 (ZES!) MIDI kanalen. 1 t/m 4 zijn bassen, en 10 & 11 voor drums. En hij heeft zeer veel mogelijkheden voor sequencing en synchronisatie (deed ik vroeger veel toen ik nog niet met de PC werkte!). Ik vindt hem echt ideaal.

Enige nadeel (voor jou): je kunt alleen met memory cards werken (wegens beperkt intern geheugen), dus je kunt geen sounds van andere cards inladen. Maar dat is volgens mij het enige nadeel (ja, en 4 out´s ipv 8, maar dat is voor jou toch niet belangrijk).

Als je wilt kun je es komen luisteren/kijken hoor! Stuur dan maar ff een pb´tje.

P.S. De opnames die op de download page van mijn site staan zijn allemaal gemaakt mbv de R-70 voor de drums. Bij een nummer waar ik nu aan werk, gebruik ik hem zelfs voor de bas.8)

Back