wat doet een crossover?

Je geluid verdelen in een aantal verschillende signalen elk met een eigen frequentiegebied....
Dus bv, laag / mid / hoog apart uitsturen...

Splitst je signaal in verschillende frequentiebanden bv een met de frequenties boven de 300 Hz en een met de frequenties onder de 300 Hz, zodat je elke band apart kan bewerken.
Een goed voorbeeld hiervan is multi-and compressie. Het signaal wordt in verschillende frequentiebanden gesplitst en elke band wordt verschillende gecompresseerd.

Da's toch zo'n pipo met een jas en zo'n batje? ;)

ik ken eigenlijk niemand die een crossover gebruikt voor muziek-maak toepassingen
(ze worden over het algemeen voor geluidsystemen gebruikt, dus "welke frequencies gaan naar welke versterker" )

nou zit ik juist te denken om een crossover wel voor muziekmaak doeleinden te gebruiken... iemand ervaring om zon ding als filter te gebruiken of is dat totaal nutteloos

ik kan een 5 bands furman x-over kopen voor relatief weinig geld maar heb al wel een aantal leuke filters en eq's. is dat dan nog een interessante toevoeging?

Over het algemeen worden xovers gebruikt voor PA's maar zijn prima inzetbaar in de studio. Wat betreft gebruik als filter zijn ze wat te beperkt denk ik. Het is zijn eigenlijk vrij stijle filters met meestal vaste frequenties of beperkt regelbaar.

deze xover was vrij instelbaar, dus dat leek mij interessant. Wat Divi zegt lijkt mij wel wat. het geluid splitsen in bijv. 3 banden, laag, mid en hoog en dan over mid een delay zetten en op hoog een delay zetten met een andere frequentie. en op laag iets van een grauwe distortion.

maar goed heb even op mn bankrekening gekeken en het is verstandiger om het even niet te doen helaas. (ander keer wel want wordt wel heel benieuwd naar het effect)

In bv de Klark Teknik EQ van Tumult wordt er gebruikt gemaakt van crossovers om te EQ-en. Crossovers zijn er in verschillende soorten. Zo heb je 1ste order bandpass, 2e order en 3e order filters. Het is eigenlijk heel simpel. Dmv een spoel (in milli Henry) met wat condensators of weerstanden creeer je een bandpass...dus je snijdt als het ware de frequentie af naar boven en beneden waardoor je dus een band ( frequentiegebied) maakt. Ook parametrische EQs werken op deze manier hier kan je dan dus ook nog de gain en de Q instellen.

Goeie site voor filters etc....

http://www.the12volt.com/

Er staan daar ook calculators om crossovers te berekenen...

http://www.the12volt.com/caraudio/cross.asp

Dit zijn wel passieve crossovers en deze worden vaak gebruikt om woofers en tweeters te scheiden in speakers.

Dat zijn idd passieve filters. Ik heb nog nooit een passieve para EQ gezien.Regelbare spoel is erg lastig of het moet in stappen, dus meerdere selecteerbare spoelen per voor een band, dan nog regelbare condensatoren. En dan nog voor elkaar krijgen om de Q te regelen. Lijkt me een leuk zelfbouwproject. Passieve Para EQ. Wordt wel een flinke 19'kast denk ik.

Passieve filters worden ook alleen gebruikt bij laag vermogen systemen, anders zou je namelijk enorme spoelen en hele dikke weerstanden krijgen. Daarom dus actieve xovers bij pa's. Scheiden voor de eindtrappen

Idd je heb gelijk....parametrische EQ is actief. Stom.:P Maar dan als nog werkt die KT met spoelen, hij is alleen niet parametrisch.

Back