yamaha kx-49 en cubase AI4

TH3llC

Nieuwkomer
ik heb de kx-49 en cubase AI4 gekocht
maar ik snap et niets van..
het is de eerste keer dat ik met zoiets bezig ben
cubase herkent de kx maar ik krijg geen geluid..
kan iemand helpen?

Ehm... Die Yamaha is toch een controller? Daar komt geen geluid uit. Misschien moet je eens rustig de handleiding lezen om te zien wat dat ding allemaal kan (en niet kan).

Ehm... Die Yamaha is toch een controller? Daar komt geen geluid uit. Misschien moet je eens rustig de handleiding lezen om te zien wat dat ding allemaal kan (en niet kan).
jah het is een controller
maar ik snap nie hoe het werkt..
ik heb de handleiding gevolgt
maar het lukt nog niet

jah het is een controller
maar ik snap nie hoe het werkt..
ik heb de handleiding gevolgt
maar het lukt nog niet

De Yamaha is inderdaad een midi controller die via de midi-out de klanken van andere apparaten controleert.

Het is normaal dus dat geen geluid komt als geen hardware/software met klanken aangesloten is.

De Yamaha is inderdaad een midi controller die via de midi-out de klanken van andere apparaten controleert.

Het is normaal dus dat geen geluid komt als geen hardware/software met klanken aangesloten is.
wat moet ik dan doen voor wel klank te hebben?

Volgens de site van Steinberg zou in Cubase AI 4 ook Halion One (dit is een VST Instrument) moeten zitten. De geluiden die hierin zitten, kun je met je Yamaha controller keyboard bespelen.

In de Getting_Started.pdf staat beschreven (tutorial 3) hoe je deze aan de praat krijgt. :)

TH3llC:
Verdiep je eerst eens in wat je aangeschaft hebt.
De dingen die je vraagt gaan over informatie die je zelf echt moet weten wil je hier mee aan de gang kunnen gaan.
Dingen als:
Wat is midi?
Wat doet een midi-controller?
Wat is Cubase?
Wat kan ik met Cubase?
Wat is een VST?
Hoe gebruik ik een VST in Cubase?

Om in Cubase 4 AI met de Yamaha te kunnen werken, moet je EERST de Yamaha
aanzetten, en DAN pas Cubase opstarten, anders herkent Cubase de Yamaha niet
(ik ga er van uit, dat je je Yamaha en Cubase naar behoren geïnstalleerd hebt, ook
in deze volgorde - eerst de Yamaha USB-drivers, dan Cubase).

Vervolgens download je een paar freeware VSTi's (zoek maar es met Google, is
genoeg te vinden), installeer die in een submapje van Cubase (zie manual), start
een nieuw project, en de sky is the limit. HalionOne zuigt, by the way. ;)

Hoop dat dit helpt.
Groetjes, Sheila

Vervolgens download je een paar freeware VSTi's (zoek maar es met Google, is
genoeg te vinden), installeer die in een submapje van Cubase (zie manual), start
een nieuw project, en de sky is the limit. HalionOne zuigt, by the way. ;)

Dan mag je ook meteen betere alternatieven voor HalionOne noemen, want er zijn genoeg freeware VSTi's die net zo goed zuigen.
a010.gif

Back