De detective (productietips gevraagd)

Oogst

Ingeburgerd
Na jarenlang in een band cello te hebben gespeeld, ben ik nu voor het eerst een beetje aan het klooien met elektronica en muziek productie en zo. :)

Maar daar weet ik dus nog heel erg weinig van, dus ik hoop dat jullie mijn track eens kunnen luisteren en me tips geven over hoe ik dingen beter kan laten klinken. Ik heb al wel zitten spelen met volumes, panning, reverb, geluidskeuze, dat soort dingen, maar er valt vast nog een boel beter te doen!

De detective (mp3)

Het schijnt zo te zijn dat over muziek nog een compressor heen moet en ik heb wel een beetje een beeld van wat dat doet, maar niet genoeg om er veel mee te kunnen. Moet ik, als ik klaar ben, de boel downmixen en dan door een compressor heen halen? En wat zijn dan goede/geschikte compressors? Wat zouden jullie aanraden te doen voor deze track?

Alvast bedankt! :halleluja

Nou ja, ik vind 'm dus vet, zoals je al weet. Goede sfeer, briljante samples! :)

Maar ik weet ook niet precies hoe je de productieproblemen nou moet oplossen. Ik denk wel redelijk wat te horen: die baslijn van het begin is wat te blubberig (probleem met de 'patch' zelf?), de kick is nu wat lomp (maar klonk wel suf door de koptelefoon... :confused: ) en door mijn eigen speakers is de pad nu heel z'n brede geluid kwijt. En aan het einde moeten de drums pas vier maten later uitfaden - maar ik begreep dat daar iets met copy/pasten fout gegaan is. :P

Maar goed - dat zijn geen oplossingen. Ik weet eigenlijk ook niet of het stereobeeld nou een beetje in orde is...? Ergo: nog iemand die er meer van weet? :)

Nou, compressie "moet" zeker niet, al helemaal niet als je niet persé wilt concurreren met alles wat je op de radio hoort ;)
Een compressor over de hele track zou hier sowieso niet zoveel toevoegen naar mijn mening, hooguit zou je de kick en de snare wat kunnen compressen, maar dan worden ze "punchy" en misschien is de charme van het liedje nou juist wel dat het zo "lush" klinkt. Kwestie van smaak, en experimenteren.
Ik weet niet waar je je track mee hebt gemaakt, maar de meeste multitrackers/DAWs hebben compressors aan boord. Er zijn ook losse VST's maar ik zit daar zelf niet zo in dus ik kan je niet vertellen wat de "compressor-VST du jour" is.

Wat ik in ieder geval wel even zou doen is de track "normalizen" (kan iedere simpele geluidseditor) want hij's nu erg zacht, als je hem normalizet gebeurt er verder niet zoveel met de audio behalve dat het volume "genormaliseerd" wordt (in dit geval harder gemaakt) zodat ik en anderen niet hun speakers harder hoeven te zetten als we eerst andere tracks hebben gedraaid :P
Een betere oplossing zou trouwens zijn om de track vanaf het begin te mixen op het goede niveau (hard genoeg maar niet in de clip) maar dat duurt wat langer, natuurlijk.
De samples zijn niet overal even hard (voor het gehoor), misschien is dat wat je wilt, misschien ook niet, maar de zachte kon ik moeilijk verstaan.
Verder kun je hier niet zo heel veel met het stereobeeld omdat het aantal lijnen nogal beperkt is, dus als je alles teveel hard op links of rechts zet ga je het geheel verliezen.
Maar de stemsamples kunnen best hard gepand worden op zich, en dan een beetje afwisselen. De pads zouden wat kunnen zweven van links naar rechts (maar niet helemaal, altijd een beetje in het midden houden omdat ze een nogal integraal onderdeel vormen van de track). Verder is het wederom een kwestie van smaak en van wat je als resultaat wilt bereiken. Als je track vrij "minimal" is, is het wel logisch om alle aspecten "minimal" te houden.

Briljante laatste sample trouwens.

vind de tekst wel briljant hoor :D Track vind ik wel sfeervol

Ik sluit me aan bij de bovenstaande comments.
Niet teveel aan veranderen dat de sfeer zou verduisteren ( ;) ) want die is precies goed zo. Wellicht is er nog ruimte voor een creepy special FX bijvoorbeeld een naargeestige filtersweep op een (soft)synth?

Bedankt voor de comments!

Waar ik nou niet uitkom, is de bas. Op sommige speakers klinkt ie cool, en op andere klinkt ie heel erg als een sinus. Sowieso kan ik me niet echt bedenken hoe ik het overal goed zou kunnen krijgen, maar dat vergt misschien gewoon jarenlange ervaring of zo. :) Anyway: is er een effect dat ik over deze bas heen kan gooien, zodat ie beter gaat klinken (minder als een sinus)? Ik zat een beetje te klooien met reverb en chorus, maar ik weer daar niet heel erg blij van.

Back