m audio keystation 88 es ervaringen?

Hoe zit het met de velocity op een m audio keystation 88 es. Dit master toetsenbord is zo goedkoop, ik zou het graag in huis halen. Maar ik lees slechte dingen over de velocity.

Ik had vroeger een Roland EM-13 pianotje, ik moest echt hard rammen op de toetsen (of net heeeeel zacht) om eeen duidelijk verschil in velocity te horen (luidheid van bv piano)...

Als ik mijn nord lead 2X keys op Proteus (voor piano's en zo) aansluit is de velocity ook énorm laag...

Maar als ik mijn oxygen8v2 aansluit op Proteus heb ik prachtige controle over de velocity...

Nu hoe zit dat met die keystation?

Ik heb geen echte hammer action nodig, daarom moet ik geen duurdere controler hebben... maar is de velocity ook zo povertjes? Of net hetzelfde als bv een Oxygen...

Heb er één, ik kan de verhalen bevestigen. Op zich is de velocity ok, maar om de max velocity er uit te halen moet je hard rammen :)
Maar gezien de prijs doet het ding het best.. Ik gebruik hem alleen voor thuis, zou hem niet meenemen als master ding on stage. Het voelt allemaal aan zoals het is: goedkoop.

Heb er één, ik kan de verhalen bevestigen. Op zich is de velocity ok, maar om de max velocity er uit te halen moet je hard rammen :)
Maar gezien de prijs doet het ding het best.. Ik gebruik hem alleen voor thuis, zou hem niet meenemen als master ding on stage. Het voelt allemaal aan zoals het is: goedkoop.

Maar hoe erg is het dan?

Met mijn oxygen8 moet ik ook hard rammen om aan 128 te geraken, maar ik heb wel snel 100 als ik wat doorspeel. Als ik zacht speel gaat het ook écht zachter...
De velocity van mn Nord is eigenlijk de slechtste die ik al meemaakte, maar dat merk ik enkel als ik er andere modules mee aanstuur.

Ja, hoe erg is erg?? Ik gebruik hem om Native Instruments software aan te sturen en dan kan je het een beetje bijsturen. Maar bij normaal spel zul je de 128 niet halen. Ik zal thuis eens kijken hoe snel ik op de 100 kom. Kan even duren want ik heb de software niet paraat.
Oh, BTW, zacht velocity is prima. Je kunt uitstekend 'gevoelig' spelen zeg maar.

Ja, hoe erg is erg?? Ik gebruik hem om Native Instruments software aan te sturen en dan kan je het een beetje bijsturen. Maar bij normaal spel zul je de 128 niet halen. Ik zal thuis eens kijken hoe snel ik op de 100 kom. Kan even duren want ik heb de software niet paraat.
Oh, BTW, zacht velocity is prima. Je kunt uitstekend 'gevoelig' spelen zeg maar.

Ja sorry dat ik ernaar doorvraag... idd hoe érg is erg.

Mijn bedoeling is een grote controller te hebben waar ik 88 toetsen heb zodat ik af en toe wat piano kan spelen, wat strings en zo kan inspelen zonder het in etappes te moeten doen (nu zit ik met 2 octaafjes) maar ineens met de 2 handen tegelijk.
Als ik dan het andere toetsenwerk (af en toe eens een softsynthje, gebruik daar meer hardware synths voor dus maakt minder uit) en het normale drum-werk kan doen, ben ik tevreden.

Dit gaat allemaal perfect mijn mijn oxygen, alleen maken ze die niet met 88 toetsen.

Tja, jammer dat je een beetje ver weg woont :P

Ik vind het moeilijk je hierin een goed idee te geven. Ik denk dat het wel doet wat je wilt, maar ik vind hem zelf ook minder dan verwacht. Op internet staan heel positieve reviews, maar die kloppen maar half. Ik heb zelf een Clavia Nord Electro en die voelt veeeeeeel fijner. Maar die is ook nogal wat duurder uiteraard.
Ik blijf zeggen: je krijgt meer dan waar voor je geld, maar is dat goed genoeg?

Ik zie net dat die Oxygen ook een m-audio is. Dan zal het neem ik aan toch wel hetzelfde aanvoelen? Omdat je ook al zegt dat je daar af en toe hard op moet spelen?

Ben verre van pianist, maar ik weet wel wat lekker speelt (vind ik zelf) en de keystations zijn planken met 88 koppelingspedalen op een rij. Harde drempel en dan opeens is de weerstand weg. Ik zou er verre vandaan blijven.

De yamaha KX88 (die nieuwe) is ook geen hoogvlieger maar echt al 100x beter.

Ben verre van pianist, maar ik weet wel wat lekker speelt (vind ik zelf) en de keystations zijn planken met 88 koppelingspedalen op een rij. Harde drempel en dan opeens is de weerstand weg. Ik zou er verre vandaan blijven.

De yamaha KX88 (die nieuwe) is ook geen hoogvlieger maar echt al 100x beter.

Maar ik vind de M Audio Oxygens HEEL erg goed, van action en velocity. En dat zijn ook 'slechte goedkope' controllers... Jammer dat ze die niet maar tot 61 toetsen maken.

Als de kwaliteit van de keystation 88es vergelijkbaar is (maar dan groter en semi-weigthed), zal ik net heel tevreden zijn.

Ja, ik bedoel de KX-8 inderdaad. Is 2x zo duur, maar ik vind het ook zonde om 200 euro weg te gooien aan een keystation.

Tja, se7en. Een oxygen is geen keystation. Ookal is de merknaam hetzelfde dan geeft dat nog geen garantie dat alle toetsenborden die dat merk gebruikt even fijn zijn. Maar 1 ding staat boven alles: eigen ervaring. Dus ik zou hem zeker even ergens uitproberen. Volgens mij heeft iedere serieuze muziekzaak wel een keystation staan (de ironie, ik weet het :))

Anderen kunnen het niet voor je uitmaken. Ik weet wat ik zou kiezen, maar ja, ik ben ik en jij is jij! ;)

Ik ben het absoluut met je eens. Ik wil ook niet de indruk wekken dat je met een keystation voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Zoals ik al zei, het voelt erg goedkoop aan. Ik denk inderdaad dat Se7en er gewoon maar eens één moet bespelen.

Moest dat kunnen, zou ik het hier toch niet vragen :)

Kan er niet meteen eentje vinden hier in de grote zaken (key-music, piens, the soundfactory, ...)

Ik wil er nog één ding over kwijt: ik heb de boel maar es aangesloten, de keystation met midi op de Nord en een vergelijkend warenonderzoekje gedaan. Voor wat betreft die velocity moet ik toch zeggen dat ik ongeveer dezelfde kracht nodig heb om maximaal geluid te krijgen als de Nord. En toch speelt die vele malen fijner.

Die vergelijking klinkt dan nog zo slecht niet...

En die Roland ziet er idd goed uit. Het is enkel dat ik nog maar voorbereidend aan't researchen ben... kan pas volgende maand spul aanschaffen.

Maar ziet er idd wel een zeer goede deal uit...

En goede muziekzaak moet toch wel zo'n ding kunnen regelen voor een probeersessie of willen ze niets verkopen? :-(

Wat je ook kiest, zeker eerst even uitproberen. ZEKER bij het lagere segment van de markt. Check ook CME dan eens en misschien de nieuwe 88 key controller van Akai (wel wat duurder dan MAudio natuurlijk). Of een tweedehands inderdaad, maar ga ook zeker langs bij die persoon voor je hem meeneemt. Een uitgedroogd toetsenbord van 10 jaar oud speelt toch anders dan een gloednieuwe en/of geservicede. ;-)

Back