Info over zeer bijzondere analoge studio's?

Rinse

Ingeburgerd
Ik ben op zoek naar wat meer informatie over een aantal bijzondere collecties vintage apparatuur die er te vinden zijn.

Ik bedoel studio's en inrichtingen zoals het lab van de sonologie afdeling in Den Haag bijvoorbeeld.
sonologie.gif

Weten mensen nog meer leuk leesvoer en mooie plaatjes van dit soort instellingen??

Ik weet dat Philips ooit het NatLab had in eindhoven maar volgens mij is dat opgegaan in de studio van de HKU (Utrecht),. heeft iemand daar ook wat info over.
EDIT: http://www.koncon.nl/public_site/220/Sononieuw/NL/geschiedenis.htm

Ook bijzondere apparaten zoals de mechanische Plate Reverb die bij wisseloord Studio's in de kelder staat. Ik heb daar helaas geen foto's meer van, maar heb daar vroeger gewerkt dus ik ga proberen of ik daar nog eens binnen kan stappen.

Er zijn volgens mij een groot aantal studio's uit de jaren 70 die hun ruimtes nog in takt gelaten hebben,. ik ben dus opzoek naar materiaal daarvan.

Laatst gewijzigd:
Denk dat je dit wel interessant gaat vinden:

http://www.muziekcentrumnederland.n...F/WeilandElektronischemuziek20080903deel1.pdf

http://www.muziekcentrumnederland.n...F/WeilandElektronischemuziek20080903deel2.pdf

Hoofdstuk 4 (2e pdf) gaat over Nederlandse studios.

Het NPS radio programma 'Supplement' had ook af en toe uitzendingen over studios maar ik weet niet of daar Nederlandse studios voorbij zijn gekomen. Ik meen alleen het CEM (Centrum voor Electronische Muziek).

Wat is er trouwens uiteindelijk met het CEM gebeurd? Is dat nou in Steim over gegaan, of zit dat nou in Rotterdam of toch het Gemeentemuseum in Den Haag?

Mooi topic voor Wout trouwens :)

Denk dat je dit wel interessant gaat vinden:

http://www.muziekcentrumnederland.n...F/WeilandElektronischemuziek20080903deel1.pdf

http://www.muziekcentrumnederland.n...F/WeilandElektronischemuziek20080903deel2.pdf

Hoofdstuk 4 (2e pdf) gaat over Nederlandse studios.

Het NPS radio programma 'Supplement' had ook af en toe uitzendingen over studios maar ik weet niet of daar Nederlandse studios voorbij zijn gekomen. Ik meen alleen het CEM (Centrum voor Electronische Muziek).

Wat is er trouwens uiteindelijk met het CEM gebeurd? Is dat nou in Steim over gegaan, of zit dat nou in Rotterdam of toch het Gemeentemuseum in Den Haag?

Mooi topic voor Wout trouwens :)

CEM was toch helemaal leeg verkocht toen???? En idd goed onderwerp voor Wout...Wout waar ben je?
Ik ken wel iemand die bij Steim werkt hier in A'dam zal t hem eens vragen als ik hem zie...

idd, Centrum Electronische Muziek, vroeger veel over gelezen.

CEM was toch helemaal leeg verkocht toen????

Zou toch eeuwig zonde zijn als dat soort collecties verdwijnen.

iig al bedankt voor de input, fijn leesvoer,

Er schijnt ook een bijzonder instituut in Hamburg te zijn,. ik kan er nog ff niet over vinden, weet iemand daar iets van?

Tjeempie!
Zit net een artikel te schrijven over een soort granular synthese op de NordLead, maar even een snelle schets dan...

Cem is opgegaan in Worm te Roterdam. De Arp 2500 (Wisseloord) staat nu dus daar, al is er één wing in Den Bosch.

NatLab is Sonologie geworden, via een uitstapje (wel de glorie jaren) aan de Universiteit van Utrecht.

Boerman/Raaymaker studio in Den Haag was de basis voor Sonologie Den Haag, waar later dus Utrecht aan toevoegd werd.

Wat Den Haag niet wilde gebruiken is naar het Gemeentemuseum gegaan. Daar zijn ook resten van Cem en STEIM terecht gekomen. Bij die scheiding is trouwens het enige in Nederland aanwezige en nog goed bespeelbare Onde Martinot per ongeluk met groot-vuil meegegeven... AU!

Studio Bruynell is thans in het Conservatorium te Rotterdam.

STEIM ploetert na het overlijden van Waisviz door in Amsterdam, maar heeft haast geen analoog meer, of Mac computers moeten analoog zijn :D

Studio De Mares-Ooyens is gewoon uit elkaar gevallen, al voor haar dood.
(Tera, levensgezellin van Marten Toonder, was zo'n beetje de Nederlandse Dehlia Derbyshire)

Alle met eierrekjes beplakte afgedankte schoollokalen laat ik buiten beschouwing.

Wout

Bij die scheiding is trouwens het enige in Nederland aanwezige en nog goed bespeelbare Onde Martinot per ongeluk met groot-vuil meegegeven... AU!

homer_simpson_doh_01.jpg

... Er zijn volgens mij een groot aantal studio's uit de jaren 70 die hun ruimtes nog in takt gelaten hebben,. ik ben dus opzoek naar materiaal daarvan.
Ten tijde van de opstart van het 'Reconstructie' project (toch wel een crusiaal moment in de geschiedenis van de electronische muziek in Nederland) heeft de Raad voor de Kunsten een leuk raport gepubliceerd over de mogelijkheden in Nederland voor deze tak van muziek. Het Gemeentemuseum heeft dat werkje in de documentatiekast liggen.

Maar wat wil je ermee?

Andere plekken waar je materiaal kunt vinden:
Nederlands Muziek Instituut (Den Haag);
KonCon (als Tazelaar er tijd voor heeft je te laten grasduinen, maar dan moet je wel een goede reden hebben) en
Armeno Albers van de VPRO (Cem directeur) kan je altijd wel iets vertellen.

Als je wilt publiceren, wat natuurlijk best leuk is, dan is er nog veel werk te verzetten.
Of wil je alleen maar weten?

Wout

ik zal eens kijken of ik dat kan vinden bij het gemeentemuseum.

dit is niet alleen voor mij om te weten maar een zoektocht naar de overgebleven hardware uit die tijd. en dat te documenteren.

Back