DIY buffer

falafelbiels

Learning to wiggle
Hallo allemaal (haha 3 lezers voor diy draden),

Ik heb een circuitje gevonden dat vraagt om een buffer. Zou ik een opamp met een versterkingsfactor 1 daarvoor eenvoudig kunnen gebruiken?

merci,
groeten,
Niels

Jou vraag is wel errug .... eehh.... universeel ;)
ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen, en hoe dat circuitje er uitziet/doet.
Kan natuurlijk ook met een optocoupler als het electrisch gescheiden moet wezen.

Als het simpelweg gebufferd moet zijn, kan je inderdaad een opamp "met zijn staart in zijn gat" dus versterkingsfactor 1 gebruiken. Het is dan niet galvanisch gescheiden, maar ik weet niet of dat hier van belang is.

Het signaal gaat door de opamp, dus zorg dat die hoe dan ook voldoet voor je toepassing.

Hallo allemaal (haha 3 lezers voor diy draden),

Ik heb een circuitje gevonden dat vraagt om een buffer. Zou ik een opamp met een versterkingsfactor 1 daarvoor eenvoudig kunnen gebruiken?

merci,
groeten,
Niels

bijna altijd JA.
groeten,
jeroen

Ja uiteraard; ik heb het hier over de Real Ring Modem van Ken Stone.
wire_cgsrrmodem.gif

Bedankt voor jullie antwoorden en geduld.

Overigens heb ik hier ook nog wat optocouplers liggen en eigenlijk offer ik die er liever voor op dan een wat breder inzetbare opamp. Die dingen heten 6nt36. Zou dat wat zijn?

Zie ik daar een gewone passieve ringmodulator in jou schema ?
Die dingen hoef je niet te bufferen maar eerder erg voorversterken.
Dus een optocuopler heeft weinig nut.....eerder een versterker

Yep, gewoon een passieve ring modulator en hij klinkt vrij te gek. Nou was ik nogal onder de indruk van die Makenoise Modemod en volgens mij is dat ongeveer wat we hier in die afbeelding zien. Vergis ik me als ik denk dat ze die buffer erin zetten omdat je met 8 diodes in een passieve schakeling anders wel erg weinig sap over houdt?

Maar goed, opamp dus. Die heb ik er ook voorlopig zat liggen, prima!

Die kan er gewoon bij natuurlijk! Ik ga hem binnenkort even in mekaar breadboarden en dan probeer ik alles even. Nu heb ik even meer haast met een dual VCA-tje in mekaar zetten, eindelijk een weekje vrij!

Buffers gebruik je om te zorgen dat het ene circuit het andere niet beïnvloedt in een schakeling. Een buffer is een versterker met versterkingsfactor 1, dus met de "hoeveelheid sap" oftewel signaalsterkte doet het niks. Je kan natuurlijk wel een opamp met versterkingsfactor 5 ofzo (hangt af van de sterkte, uiteraard) erin zetten, dan heb je versterking en buffering in 1 keer.

zoals al eerder opgemerkt....
De passieve ringmodulator hoeft dus niet echt gebufferd te worden.Ik denk dat het zelfs niet raadzaam is en de werking een stuk verminderd.
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de gebruikte componenten , maar je kunt er zo ongestraft een 15 tot 25 volt opzetten.
Versterken als je op line niveau werkt is wel goed.

Ik zou hem bij niet al te sterke ingangssignalen inderdaad versterken, dan gaat er iets meer door de diodes en klinkt hij vaak toch nog wat beter. Meer als een ring mod en minder als een distortion. :) Maar als je er al sterke signalen instopt (ik ken de specs van je modular niet), dan hoeft dat uiteraard niet. En bufferen dus ook niet.

Back