Casio CZ 3000

Fokke

Ingeburgerd
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Casio CZ 3000?
Zijn er synth's die de sound van de CZ 3000 kunnen evenaren?
Of is het een uniek geluid...ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Komt het dichtste bij analoge synthese en warmere FM patches in de buurt. Is totaal nergens mee te vergelijken, maar geen onontbeerlijke synthesizer op zich. Hij is wat makkelijker en minder uitgebreid dan een FM bak, omdat het meer als een analoge synthesizer werkt, de interface is makkelijk maar niet super snel.

De CZ is niet echt uniek, de FM synths van Yamaha (DX) zijn nl. eigenlijk niet echt FM, maar gebruiken in de basis net als de CZ Phase Distortion.
Toch is de CZ een vreemde eend in de bijt omdat ' ie op een subtractieve synth probeert te lijken, en volgens mij daarom akelig lastig te evenaren met een andere synth.

Ik gebruik de CZ1 en CZ101 redelijk vaak in de studio, en live ben ik vaak gedwongen om de CZ's te vervangen met wat ik naar optredens meeneem. De synths die me wisselend succes geven zijn de DX100 (meest succesvol) en de Nord Rack I (minder succesvol maar kan er mee door). Een andere synth die in de buurt komt, maar een hel is om te programmeren, is de Korg 707. Maar dan nog is het net niet helemaal, het verschil is bij alle synths naar mijn smaak net iets te groot, zeker als je de CZ's unieke eigenaardigheden in je voordeel gebruikt.

Back