printbaantjes controleren

cuba7000

Ouwe rot
Ik wil op een printplaat, printbaantjes contoleren of ze nog goed zijn ivm defecte dp4

kan ik dat met een gewone multimeter of...,zag ooit een aparaatje bij saint eric dat piepte dan als het baantje goed was, was volgens mij geen multimeter

Sommige multimeters kunnen dat wel, wij moesten zo'n piep apparaatje maken op school toen ik een jaar of 14 of 15 was piept harder (of hoger) bij 0 ohm als bij een weerstand (. Stelt eigenlijk weinig voor, staat vast wel een schema van op internet.

ik heb op mijn multimeter z,on weerstand icoontje |> daar test altijd kabels mee, maar dat gaat volgens mij voor dit niet op ,is het baantje evt gebroken, maken die 2 contact punten waar ik meet volgens mij wel met een omweg contact met elkaar, of zie dat verkeerd?

je kan de multimeter op weerstandsmeting zetten, iets van 10K of 20 K ohm gebruiken
als je meter 000 aanwijst, dan is de printbaan goed.
een apparaatje wat piept werkt makkelijker, dan hoef je niet de hele tijd te kijken naar je meetapparaat.
eerst opties controlerenop breuken, met een felle lamp en een loep.
groeten,
jeroen

De ouderwetse methode is een 4,5V batterij twee draadjes en een fietslampje. Lampje aan de batterij. Draadje aan andere zijde lamp en draadje aan andere zijde batterij. Twee draadjes op de printbaan. Als de baan goed is brandt het lampje. Vervang het lampje door een piepertje en je hebt hem met piep.

De ouderwetse methode is een 4,5V batterij twee draadjes en een fietslampje. Lampje aan de batterij. Draadje aan andere zijde lamp en draadje aan andere zijde batterij. Twee draadjes op de printbaan. Als de baan goed is brandt het lampje. Vervang het lampje door een piepertje en je hebt hem met piep.

priceless!
macgyver.jpg

UuuuuuuuH,
de meeste cmos chippies zullen niet echt geamuseerd zijn met 4,5 volt op hun kleine pennetjes.
doe maar niet de batterijmethode.
groeten,
jeroen

Is natuurlijk alleen voor onbestukte printplaten. ff niet bij stilgestaan. :stupid

Back