Nieuwe Yamaha synthesizer op komst....

mja als dat zo is waarom worden er dan altijd zeer hoge prijzen betaald voor de oudere analoge synths als er geen vraag naar is?

als Yamaha bijvoorbeeld een CS40M 2009 zou maken voor 1000 euro zouden ze als warme broodjes over de toonbank gaan!

Ohh, die post hiervoor snapte je toch zelf ook wel?:Z "Ze gaan echt NIET IETS maken..." moest het natuurlijk zijn. Een kleine vergissing tijdens het tikken van de desbetreffende persoon...zelfs met fout nog een zinnigere opmerking dan de meeste hier van jou.

Wel een van R&D gehoord? En overnagedacht wat het prijsverschil op productie niveau is tussen een analoge bak zoals bijv een "nieuwe CS-40m" of een VA variant met een chip die er al is, in een kastje dat niet te moeilijk is en niet te duur? Want een nieuwe analoge bak is mooi maar sowiezo wordt die doelgroep ook erg overschat want niets is toch goed genoeg als de originele ouwe troep! Moet dat wel dan zit er een prijskaartje aan, en dan begint er weer een deel te huilen omdat het VEEEEEEEEELS te duur is. Vervolgens heb je van die mensen die terwijl ze hem nog niet hebben gehoord hem al afkeuren omdat de feel van de knoppen en de pots niet tof is...enz...enz...

Btw als je mensen uit de MI-branche hoort gaat er z.g.a. niets meer 'als warme broodjes' over de toonbank hoor. En zeker niet rond de 1000,- wat voor die bizz toch een behoorlijk bedrag is. De prijs die de Microkorg had bij introductie, maar dan ook in combi met wat hij bracht, was een soort van laatste ding dat als warme broodjes ging en dat was weer voor eerst sinds lange tijd.

Ik denk ook de Yamaha S90XS.
= Uitgeklede Motif + extra pianofeatures.

Nu ik het zo lees, klinkt dat ook wel logisch in de straat van Yamaha...wel mooi, maar niet verrassend. Laten we even goed blijven hopen op echt weer iets nieuws!

Ik denk persoonlijk dat de verschillende fabrikanten die wij kennen niet alleen naar een aspect kijken, maar naar meerdere. Bijvoorbeeld de tijd waarin wij leven.

Als je kijkt naar de jaren tachtig, was men veel bezig met de oer synthesizer geluiden (Leads, strings, pads etc..). De jaren negentig was gekenmerkt door muziekstijlen als House, Dance, Rap etc.. . In die tijd lag de nadruk veel op de TR-808, TR-809, Roland M-DC 1 etc..

Vroeger had je ook meer individuele muzikanten op de podium (bas, gitaar, piano, drums etc..), dus lag de nadruk niet op een veelzijdige synthesizer/workstation omdat de geluiden uit romplers toen destijds (jaren 80 bijv.) meer als aanvulling dienden in de verschillende nummers (denk maar aan Europe; Final Countdown).

Tegenwoordig heb je veel meer mensen die thuis in hun kamertje of garage een homestudio beginnen. Zelfs in grote studios maakt men gebruik van veelzijdige romplers om te produceren. Er wordt niet altijd een dure freelance muzikant ingehuurd om een partij in te spelen. Waarom zou je dat doen als het met een of twee goeie romplers ook kan?

Vaak is het een kwestie van welk soort muziek je interesse naar uit gaat. Maak je House , Trance en Hardcore muziek, dan zal de nadruk natuurkijk liggen op Analoge synts met veel knoppen etc.., maak je pop muziek dan heb je weer meer met digitale romplers die zich richten op het acoustisch geluid. Het punt is dat geen enkel fabrikant iedereen even tevreden zou kunnen en willen stellen. Ze kijken naar het overall en niet zozeer naar enkele voorkeuren voor analoog of digitaal.

Grote bedrijven als Yamaha zijn er ook niet om ons (ons in de zin van een stelletje gear-geobsedeerde synthnerds) te behagen, ze zijn vooral geïnteresseerd in geld verdienen. En dat doen ze door de dingen te doen waar ze goed in zijn en waarvan ze denken dat de kans op succes het grootst is. Uiteraard met zo weinig mogelijk inspanning qua ontwikkeling en technologie.

Als jij nu de baas van Yamaha was, zou je dan echt serieus overwegen om van scratch met analoog aan de slag te gaan terwijl je zo'n 10 jaar R&D effort in een (succesvolle) Motif serie op de plank hebt liggen? Een grote groep mensen heel lang aan het werk zetten om het wiel opnieuw uit te vinden terwijl je al een perfect vehikel hebt dat nog jaren meekan als je er wat aan poetst en op doorbouwt? Waar je nog een complete vervangingsmarkt mee aan kunt boren als je het goedkoper maakt en in leuke budgetproducten zet?

Dat zou toch wel het domste zijn wat ze zouden kunnen doen. Leuk voor ons misschien, maar vanuit commerciëel oogpunt volslagen belachelijk.

Dat zou toch wel het domste zijn wat ze zouden kunnen doen. Leuk voor ons misschien, maar vanuit commerciëel oogpunt volslagen belachelijk.

En toen brachten ze de DX7 uit...:)

Tja yamaha opnieuw speler op de analoge synthmarkt... Ik denk niet dat ze R&D en voldoende resources in willen zetten op een productlijn waarvan je je sterk kunt afvragen of het iets toevoegt aan de bestaande analoge markt.

Mijn inziens zou het wel een stoere move zijn om de schema's van zeg een DX of een FS1R erbij te halen en dat in een nieuw jasje te gieten. FM is altijd wel een van yammies dingen geweest.

Na alle budget dingen die ze de afgelopen jaren op de markt hebben gebracht zoals de MM-serie en die controllerkeyboardjes lijkt mij het ook logisch dat de S90 ES een opvolger krijgt.

Misschien is eerst wel de MO(6/8 ) serie aan vervanging toe, deze is net als de S90 ES nog op de oudere motif ES serie gebaseerd.

lijkt me ook dat het de s90xs gaat worden.

overigens zou een cursus synthese voor beginners voor sommigen hier geen overbodige luxe zijn, ik verbaas me soms echt over de statements hier :D. De xs bevat namelijk een beestachtig goede synthengine.

lijkt me ook dat het de s90xs gaat worden.

overigens zou een cursus synthese voor beginners voor sommigen hier geen overbodige luxe zijn, ik verbaas me soms echt over de statements hier :D. De xs bevat namelijk een beestachtig goede synthengine.

:D ik zeg daarbij ook een weekje meedraaien in een analoge studio. Lekker stoeien met multitrack-tapes, goede outboard gear, fysieke patchpanels, echte mengtafel enz...om te zien wat het nou allemaal is wat ze op hun schermpje doen!

Volgens mij programmeren de meeste rompler-gebruikers (lees goed mensen, ik zei: de MEESTE dus NIET ALLEMAAL) niets zelf meer, zowel niet voor thuis als al helemaal niet voor op het podium. Is ook niet altijd nodig, maar heeft vaak wel een meerwaarde hoor (al is het alleen maar die galm aanpassen of eraf rukken bij die Yamaha. Da's mijn enige echte puntje voor live)

En toen brachten ze de DX7 uit...:)

Uiteraard, maar dat was op dat moment juist heel verstandig. De techniek was revolutionair, goedkoper, draagbaarder en betrouwbaarder, en maakte hele nieuwe geluiden mogelijk. Ze zagen een gat in de markt en zijn er, met succes, ingedoken. Maar nu een nieuwe generatie duur analoog op de markt zetten lijkt me waanzin (in het geval van Yamaha dan).

Ik denk dat het een truc is om de prijs voor de Motif XS te drukken, die blijfr namelijk erg hoog

Ze hebben de prijzen net omhoog gegooid afgelopen maand, dus dat betwijfel ik. Tenzij ze in de laatste run XS nog even wilden cashen natuurlijk. Er is ook net een nieuwe OS versie en software versie voor de XS en de tools.

Ik zou eerder wat verwachten in het lagere segment, zoals iemand zei: de Mo6/Mo8 e.d. zijn nog steeds op de ES gebaseerd en misschien dat die nu een update krijgen.

Op een ander forum (http://www.synthzone.com/, vraag me niet exact waar, dat is al een aantal weken geleden....) heb ik iets van een Amerikaanse dealer gelezen die iets zei over "het binnenkort verschijnen van een opvolger van de S90ES."

Eveneens is dit de eerste synth van Yamaha die erg nodig aan vernieuwing toe is gezien de leeftijd van de S90ES. Eigenlijk zou dat dan ook zonder meer de meest logische stap zijn om daar eerst een nieuwe versie van uit te brengen.

De intro van de nieuwe synth is op 10 juni in de UK zoals eerder gezegd....wie weet krijgen wij al een sneak peak vanaf morgen op de yamaha site. Ik ben benieuwd.

Een nieuwe uitgebreide motif zal het niet worden denk ik. Die heeft zijn laatste dagen nog niet gehad. Het kan heel goed zijn dat de nieuwe een voorbode is voor een nieuwe workstation ergens in 2011? wie zal het zeggen. Een nieuwe MM6/8 look alike zit ik sowieso niet op te wachten. Heb op de MM8 gespeeld (mist heel veel features).

In ieder geval worden alle speculaties binnen de komende 11 dagen realiteit (of niet).

In ieder geval worden alle speculaties binnen de komende 11 dagen realiteit (of niet).

Uitermate sterk statement...

Music lovers,

Hierbij het officiële bericht van Yamaha zelf:

Yamaha Music Production present a fantastic opportunity to learn more about the award winning MOTIF XS synthesizers with world-famous demonstrator and product guru, Mr Bert Smorenburg during a series of events around the UK in June.

Bert will not only take you through the MOTIF range and explain the latest features in the new version 1.5 os, but will also show the brand-new and top secret product that will be launched at the London International Music Show a couple of days before this event. This will be one of the first showings of the new (top secret product) so come along and learn more about the product that Yamaha have tagged as 'The Perfect Performance'. All we can say at the moment is that it has massive waveROM, knobs, sliders and that Bert is the man to explain all!

Ik denk dat het al gaat kriebelen bij velen. Nieuwsgierig, ik ook.

LUISTER GOED! Een Grote WaveRom (500 mb of 1 gb?). En deze heeft ook Knopen en schuiven. Oh Oh Oh............heftig.

Bron: http://uk.yamaha.com/en/news_events/music_production/2009/bert_tour/

Attachments

• bert_tour.jpg
    bert_tour.jpg
    30,5 KB · Bekeken: 92
Dit forum lijkt ondertussen ene beetje achter te lopen :engel:, lees dit even door...

Voor degene die te lui zijn om op die link te klikken: er komt een S90XS en een S70XS . Op twee andere fora die ik vond hebben ze de thread moeten sluiten van Yamaha en het filmpje is ondertussen ook al van www.keyboardmag.tv gehaald. Beetje jammer, maar was te verwachten....

Zou het niet de nieuwe Yamaha bakken zijn zoals beschreven op de voorpagina;-)? De S70xs en S90xs?
Check 't KB filmpje (link staat in de post)

Zover had ik nog niet gekeken, maar dat klopt inderdaad. Desalniettemin, nu kan niemand meer wat zien....

Back