laad-tijd van samples in MPC

seiko

Unprofessional Abuser
in mn MPC5000 heb ik de mogelijkheid om te laden vanop Harddisk, of te laden vanop CF.

Ik heb een folder van 30 MB, het laden duurt vanop CF 6 minuten, en vanop Harddisk 4.30 minuten !!

Maw, als je de RAM expansie koopt zodat je 192 MB hebt en dit wil volladen, duurt dit via CF 36 minuten en via Harddisk 27 minuten...dat is toch haast onmogelijk !? (effe liveset inladen gaat dus niet)

Dezelfde folder van 30 MB vanop CF of harddisk naar mn PC overzetten duurt maar een paar seconden, dus volgens mij is de MPC de bottleneck...maar de cijfers die ik hierboven geef , dat kan toch eigenlijk niet

kan iemand me met een MPC (eender welke) wat cijfers doorgeven (dus : ik laad xMB aan samples in x seconden) zodat ik eens kan zien of mijn cijfers wel ok zijn.
alvast bedankt voor de moeite

Op de MPC1000 had ik voor 32 mb van de CF kaart 2 minuut 30 nodig. De harddisk deed dat wel sneller, al heb ik die niet gebenchmarked.

27 minuten in vergelijking met die 36 is wel erg wild; ik zou eens contact opnemen met Akai support.

Zal me niks verbazen als die cijfers gewoon kloppen. In de meeste MPC's zit gewoon een simpele processor waardoor het inladen altijd traag gaat. Als je de samples opslaat in een MPC-bestand gaat het inladen meestal wat sneller waarschijnlijk omdat hij dan minder hoeft te rekenen maar ook niet echt heel veel sneller.

Mijn MPC60 doet ongeveer een minuut ofzo over 1MB.
Ik heb net even getest op mijn MPC4000. Daar heb ik 737 samples wat in totaal ongeveer 130MB is in 3:20 minuten ingeladen. Maar ja die heeft dan ook een volledige sampler aan boord.

Maw, als je de RAM expansie koopt zodat je 192 MB hebt en dit wil volladen, duurt dit via CF 36 minuten en via Harddisk 27 minuten...dat is toch haast onmogelijk !? (effe liveset inladen gaat dus niet)
dat is niet bepaald snel idd, zo'n 90kb/sec vanaf CF en zo'n 120kb/sec vanaf HD...

Zal me niks verbazen als die cijfers gewoon kloppen. In de meeste MPC's zit gewoon een simpele processor waardoor het inladen altijd traag gaat. Als je de samples opslaat in een MPC-bestand gaat het inladen meestal wat sneller waarschijnlijk omdat hij dan minder hoeft te rekenen maar ook niet echt heel veel sneller.

Ik heb net even getest op mijn MPC4000. Daar heb ik 737 samples wat in totaal ongeveer 130MB is in 3:20 minuten ingeladen. Maar ja die heeft dan ook een volledige sampler aan boord.

1) ik zou niet weten wat een 'MPC bestand' is, ik save mn samples/programs in MPC formaat (= program + samples als WAV)

2) 130 MB in 3:20 min lijkt me realistisch. Ik zou niet weten waarom het feit dat de MPC4000 een volledige sampler aan boord heeft en de MPC5000 niet, een verschil zou moeten uitmaken...het gaat tenslotte om data uitlezen en dat in memory zetten zonder 'omzetting','berekening' etc

Niet zo mauwen jong. Bij die oude Yamaha Ax000 serie duurt het meer dan een half uur om 16Mb te laden. En de generatie daarvoor kon je ook nog samples via midi laden. Dat is helemaal takketraag.

Niet zo mauwen jong. Bij die oude Yamaha Ax000 serie duurt het meer dan een half uur om 16Mb te laden. En de generatie daarvoor kon je ook nog samples via midi laden. Dat is helemaal takketraag.

so ?
dus omdat een ouwe sampler van 20 jaar oud traag is, hoeft een sampler uit 2008 die +2000 euro kost niet sneller te zijn ?
rare redenering...

sorry maar als ik een live set wil laden van ocharme 150 mB en het kost mij bijna een half uur, dan vind ik dat redelijk onrealistisch ...zelfs in een studioomgeving is dit lachwekkend traag !!

1) ik zou niet weten wat een 'MPC bestand' is, ik save mn samples/programs in MPC formaat (= program + samples als WAV)

2) 130 MB in 3:20 min lijkt me realistisch. Ik zou niet weten waarom het feit dat de MPC4000 een volledige sampler aan boord heeft en de MPC5000 niet, een verschil zou moeten uitmaken...het gaat tenslotte om data uitlezen en dat in memory zetten zonder 'omzetting','berekening' etc

Dat bedoelde ik; MPC formaat. Maar hoe dat op de MPC5000 werkt weet ik niet, ik probeer slechts mee te denken.

De MPC4000 is de enigste MPC met een sampler, gebaseerd op de Z4/Z8 reeks. Zal dus ook meer rekenkracht hebben; zit voor zover ik weet een intel processor in. Dus dat dat kan een verklaring zijn waarom hij zo snel laadt. De andere MPC's zullen meer op elkaar lijken, en die waren altijd al traag.

so ?
sorry maar als ik een live set wil laden van ocharme 150 mB en het kost mij bijna een half uur, dan vind ik dat redelijk onrealistisch ...zelfs in een studioomgeving is dit lachwekkend traag !!

Waarom denk je dat er zoveel mensen een laptop gebruiken tegenwoordig voor dat soort dingen?

kan liggen aan je hardeschijf die in je mpc zit
eerst die HD formateren in AKAI/MPC formaat
net als die CF kaart
kan ook zijn dat die CF kaart van je gewoon kapoet is ofzo.
met mijn 4k laad ik gemiddeld 64 mb aan heeeeel veeeel korte samples in (6 a 7 programs vol met one shot drums (96 pads))
dat gaat ook binnen 3 minuten.
Alleen als de folder waar die zooi in zou staan te vol word (meer dan x aantal files) dan gaat die wel stuk trager met laden.
Volgensmij was het bij 1024 files dat de folders langzamer gingen.

net even gechecked hier
vanaf een folder die heel erg vol zat
6 programs met ieder 96 drum samples (26 mb maar) duurde 1.19 minuten.
Vanaf een iets legere folder duurde het 1 minuut (precies dezelfde programs)

Op de MPC kan je veel sneller samples laden in SND formaat. Dat scheelt echt meer dan de helft als ik me goed herinner. In iedergeval op de 1000 en 2000 is dat zo als je het via memory card doet.

Misschien moet je via SCD vragen want die is betatestert geweest van deesch masjien.
Als de ontwikkelaars zo weten wat het beste werkt.

Op de MPC kan je veel sneller samples laden in SND formaat. Dat scheelt echt meer dan de helft als ik me goed herinner. In iedergeval op de 1000 en 2000 is dat zo als je het via memory card doet.

bestaat niet op MPC 5000...

30 MB ?! pfff wat wil je allemaal inladen dan? zelfs als ik een hele uitgebreide beat maak met meerdere gechopte samples, kom ik nog niet eens aan de 5 mb per beat!

misschien moet je eens kijken om je projecten wat kleiner te maken, zodat ze ook sneller geladen worden...

Waarom denk je dat er zoveel mensen een laptop gebruiken tegenwoordig voor dat soort dingen?

zooo, helpvolle reply ouwe, werk je bij feedback ofzo?!?

30 MB ?! pfff wat wil je allemaal inladen dan? zelfs als ik een hele uitgebreide beat maak met meerdere gechopte samples, kom ik nog niet eens aan de 5 mb per beat!

misschien moet je eens kijken om je projecten wat kleiner te maken, zodat ze ook sneller geladen worden...

tja, ik gebruik mn MPC anders dan jou dan.

Wat ik doe is een 10 tal programs met samples inladen waaruit ik dan kan kiezen ,dus ja, 95 % van mn samples zit er 'ongebruikt' in
dus inderdaad, als ik dan voor één nr bekijk hoeveel mb ik eigenlijk gebruik is dat ook maar een paar mb
maar ik wil nu eenmaal véél samples in geheugen zodat ik gemakkelijk eruit kan pikken (ipv door samplelibraries te scrollen op HD of CF)

ik begrijp dan toch niet waar die 192 MB voor nodig is als iederéén enkel één projectje van 5MB inlaadt !

Misschien zou je dan toch een iets gestructureerder je programs moeten maken/inladen als je je stoort aan de laad tijd.... of een half uurtje eerder bij je liveset komen, je mpc neer kwakken, half uur laten laden en ondertussen een biertje of een joint nuttigen? :)

zou ik kunnen doen, maar da's toch wat overdreven...als ik hoor dat op een MPC 4000 130 Mb in een goeie 3 minuten ingeladen wordt dan vraag ik me af waarom dat in de MPC 5000 tien maal trager zou gaan ?? (we spreken hier over een veel nieuwere machine...achteruitgang dus)

Back