Muziek uitschrijven

Shoarma

Gedeactiveerd account
Ik won overal in nergens , zie prof. Ik woon @werk
Hey , Synthforum(ers)!

Ik ben al enige tijd bezig met het zoeken van tuturials over hoe ik nou eens de noten/ akkoorden van een muziekstuk op gehoor uitschrijf.

Mijn doel momenteel is echter deze live versie van "Stay on these roads" van de band "A-Ha" na te spelen op de piano en met gitarist.

Ik ben 15 jaar oud en speel al zo'n 4 a 5 jaar piano.

Is hier ook een programma voor die mij een beetje op weg helpt? (toonsoort aangeven e.d)

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij mee konden helpen en/of wat tips konden geven!:)

Mvgr, Shoarma

Absoluut gehoor dat heb je of niet, relatief gehoor kan je trainen.

Te doen:
- Je pianospel nog verder ontwikkelen.
- Akkoorden leren herkennen en spelen, ook harmonie (volgorde van akkoorden)
- Gebruik de piano om voor / na te spelen.

'k Heb op die manier hopen nummers uitgeschreven tot 'n paar jaar geleden.
Nu doe ik het vlot op het gehoor, zonder de piano.

Aangeleerd zonder tutorials, wel H3 piano op zak, is een plus.

Grappig trouwens dat je na een klassieke opleiding akkoordisch gaat denken, en constateert dat de muziek die je in heel je opleiding gespeeld hebt niets anders is dan uitgesmeerde akkoorden ;).

De sleutel: doen, doen, doen, en naspelen wat je schrijft om te controleren.

Ohja, en haal eens een MIDI-file af van een nummer, importeer in een muziektekstverwerker (Sibelius, Finale of een DAW). Leer hoe hetgene wat je hoort 'eruitziet' op partituur.

Ha Shoarma,

nog een tip van mij (ik sluit me trouwens helemaal aan bij de post van mrt, ik herken er veel in):

- Als je een nummer een keer uitgeschreven hebt, probeer het dan o.a. ook eens in een (of meerdere) andere toonsoort te spelen, dan leer je jezelf namelijk ook ' associaties' aan, je gaat wisselingen/afstanden herkennen, ongeacht de toonsoort waar een nummer in gespeeld wordt. Voor mij helpt het tot op heden nog steeds bij het uitschrijven van nummers.

En inderdaad.............veel doen, heel veel..............

Succes *D

CJ

Mijn manier:
Probeer een paar akkoorden te vinden door mee te spelen met het nummer. Indien je deze gevonden hebt weet je de toonsoort waarin het nummer staat. Als je de toonsoort weet, dan kan je eigenlijk al de rest van het nummer "voorspellen" simpelweg omdat binnen een toonsoort bepaalde akkoorden wel / niet thuis horen. Het akkoordenschema is voor mij de basis van het nummer. Vanuit deze basis ga ik solo's, rifjes etc uitzoeken. Dit werkt bij simpele nummers (bv REM everybody hurts) maar ook Toto (can't stop loving you bv) lukt. Zo nu en dan loop je tegen een nummer op dat wat moeilijker is maar ja dat is dan ook weer de uitdaging....
Nog een tip: "vroeger" (toen ik nog jong was, ahum) moest ik de keyboard solo uitzoeken van Africa van Toto. Destijds ging me dat te snel. Wat je dan kan doen is het stukje solo samplen en dan een octaaf lager afspelen via je MIDI keyboard. Door deze "truuk" wordt de solo op halve snelheid afgespeeld; alleen een octaaf lager....Dus makkelijker uit te zoeken vanwege de halve snelheid.

Succes

"vroeger" (toen ik nog jong was, ahum) moest ik de keyboard solo uitzoeken van Africa van Toto.

Nu mogen we je slaan met 'n stuk harp toch...?

já. maar dit nummer van a-ha (zie begin post) is erg moeilijk te ontdekken, de noten evenal als de akkoorden.

Hoe werkt dat precies? ik heb hem al , alleen heel verwarrend :S

já. maar dit nummer van a-ha (zie begin post) is erg moeilijk te ontdekken, de noten evenal als de akkoorden.
Nou nou, zo moeilijk is dat nummer nu ook weer niet !!
Maar OK om je alvast op weg te helpen:

Stay On These Roads

Intro:
F Dm Bb C F Dm Bb C
F Dm/F Bb/F C/F

Verse 1:
F Dm Bb
The cold has a voice
C
It talks to me
F Dm Bb
Stillborn by choice
C Bb F
It airs no need to hold

Pre-chorus:
Am Dm Bb F
Old man feels the cold
Am Dm
Oh baby don't
C
Cause I've been told

Chorus:
F Dm
Stay on these roads
Bb C
We shall meet, I know
F Dm
Stay on... my love
Bb C
We shall meet, I know
F
I know

Verse 2:
F Dm Bb
Where joy should reign
C
These skies restrain
F Dm Bb
Shadow your love
C Bb Dm Bb
The voice trails off again
C Bb F
The voice trails off again

Pre-chorus:
Am Dm Bb F
Old man feels the cold
Am Dm
Oh baby don't
C
Cause I've been told

Chorus:
F Dm
Stay on these roads
Bb C
We shall meet, I know
F Dm
Stay on... my love
Bb C
You feel so weak, be strong
F Dm
Stay on, stay on
Bb C
We shall meet, I know
F Dm Bb
I know
C Bb F
I know, my love, I know

Bridge:
Bb F Am Bb

(feels the cold)

Bb F Am Dm Bb Bb

F C Bb C
Winter's gone, I'm on my own

Chorus/Outro:
Stay on these roads
We shall meet, I know
Stay on... my love
We will meet, I know
So stay on...I know
Stay my love, stay on
We will meet, I know, I know

repeat to fade: F Dm Bb C

Stuk muziek inladen. Stukje geluid selecteren waarvan je het accoord wil weten. In het onderste deel verschijnt nu een spectrumgrafiek afgebeeld op een piano, zodat je weet welke noten je (waarschijnlijk) hoort. Hij maakt ook een gok hoe hij denkt dat het akkoord heet, maar op basis van de noten kun je dat ook zelf.

Kwintencircel leren. Toonafstanden mineur en majeur ladders leren en je bent al een heel eind op weg. Wat Rollie uitrgeschreven heeft is een standaard stukje accoorden progressie. Hoort allemaal binnen de F majeur ladder

Inderdaad, leer de kwintencircel (Engels: "circle of 5ths" voor als je gaat googlen!)
Trouwens: ik heb niets uitgeschreven; gewoon even een search in google naar dat nummer en voila...

Had je niet moeten zeggen, staat veel te interessant :D

Vertel dan eens, wat kan je met die kwinten cirkel? (omdat ik niet mag googlen xD) lol

Vertel dan eens, wat kan je met die kwinten cirkel? (omdat ik niet mag googlen xD) lol

Sorry hoor maar ik ga niet voor jou googlen. Blijkbaar mag je wel op synthforum.nl maar niet op google.nl?? En naast google heb je ook nog andere zoekmachines op internet. Gebruik die dan maar; dan hoef je niet te "googlen"

lol haha , ja ik google wel even -,-"

Kebap,

Back