muziek leren spelen: 'keyboard' kopen?

Ja, de 10000 uren-regel... Zou dat altijd nodig zijn, zou het ook nog afhangen van het soort instrument?
Het verschilt nogal van persoon tot persoon en je aanleg voor een instrument natuurlijk.
Voor sommigen voelt een piano heel natuurlijk aan en voor de ander weer een ander instrument.
Ik weet nog wel dat de gitaar wel ff duurde voor ik fatsoenlijk een paar liedjes kon spelen met al die snaren, de pijn in m'n vingers de eerste tijd enz terwijl op de dag dat ik een altsax kocht en iemand me een toonladder uitlegde op dat ding speelde ik dezelfde dag al een liedje en na een week al gauw een stuk of 10.
Was ook makkelijker, alleen maar noten en dus alleen de melodie terwijl akkoorden combinaties van noten zijn en dus ingewikkelder.
Alleen oefenen was lastig met de buren enzo, dan was een gitaar weer simpeler.

Zijn uitleg van de "kerktoonladders" gesorteerd op 'lading' was voor mij een eye (ear) opener
Ik voel me nu veel beter voorbereid om hele onaangename, duistere muziek te maken ; - )

Deze ga ik op een ander moment even op mijn gemak bekijken. Leuk!

Het verschilt nogal van persoon tot persoon en je aanleg voor een instrument natuurlijk.
Voor sommigen voelt een piano heel natuurlijk aan en voor de ander weer een ander instrument.
Ik weet nog wel dat de gitaar wel ff duurde voor ik fatsoenlijk een paar liedjes kon spelen met al die snaren, de pijn in m'n vingers de eerste tijd enz terwijl op de dag dat ik een altsax kocht en iemand me een toonladder uitlegde op dat ding speelde ik dezelfde dag al een liedje en na een week al gauw een stuk of 10.
Was ook makkelijker, alleen maar noten en dus alleen de melodie terwijl akkoorden combinaties van noten zijn en dus ingewikkelder.
Alleen oefenen was lastig met de buren enzo, dan was een gitaar weer simpeler.
Heb nu 5743 uur op mijn triangel erop zitten. Blijft lastig...

Na een dag sax? En het was ook echt om aan te horen? Wat je schrijft over de relatieve simpelheid qua melodie kan ik volgen. Maar een rietinstrument na één dag mooi laten klinken (embouchure), sorry dàt lijkt mij stug.

klarinet, triangel..

deze past ook in dat rijtje. Mooi instrument voor beginners.... Lekker basic..

0539.JPG

Klarinet past NIET in het rijtje van beginners :frons:
haha...

nee, in het rijtje instrumten waar ik voor het laatst van hoorde in muziekles op de lagere school...
Triangel, wood-block, sticks, blokfluit..

Mag ik dit best wel een slecht advies vinden, als toetsenist? :D je zou iemand die zeer waardevolle kennis wilt opdoen, van een van de mooiste hobbies ter wereld, toch niet willen ontmoedigen?
Het klinkt voor mij echt als: "Ik wil graag leren schilderen, de fijne kneepjes van dit mooie ambacht leren" antwoord: je kan toch gewoon in 'photoshop' iets laten genereren en uitprinten voor aan de muur?

Begrijp me niet verkeerd, je tip zal effectief/praktisch zijn zondermeer. Maar glijdt een beetje langs de kern..

Beste zoek je echt een leraar, en vermijdt je Youtube nog heel even. Zaken aanleren is al moeilijk genoeg, als je dan ook eerst nog iets moet af leren..
Ja, het kost je misschien op jaarbasis wat euries, maar het is 1000 midi keyboardjes waard imo.

Nog een bijvangst (hoofdvangst): als je eenmaal op dreef bent en het in de vingers en hoofd krijgt, ga je er ook geheugen voor ontwikkelen. Zoals Victor Wooten -superbassist- zegt in een van z'n songs: "You can't hold no groove, if you ain't got no pocket"

Je krijgt een 'ladenkastje' in je hoofd waar je niet alleen in kunt stoppen, maar ook uit kunt halen a la minute.. hoe waardevol is dat?
Natuurlijk mag dat. Zeker als toetsenist. Ken je Scaler2? (of Photoshop? :) ) om Scaler2 te gebruiken moet je eerst best wel wat van Chords weten. Ik denk zelfs dat het een prima manier is om meer over chords te leren.

Maar..... even terug naar de basis, het gaat niet om de keuken, maar om de kok, jij moet WILLEN leren koken
er zijn plenty resources online die je dat gratis kunnen leren, op je ipad, op een midi controller, op je toetsenbord, het maakt niet uit.
Het gaat erom dat JIJ de tijd en moeite erin stopt.
Toonladders
de akkoorden
harmonieleer

Alleen dán ga je meters maken, heb je daar geen zin in, de motivatie niet voor. Dan blijf je lekker samples hashen op 16 pads, ook niks mis mee, maar andere tak van sport. Dus niet zeuren over een keyboard, maar gewoon aan de bak (of niet natuurlijk)

jij moet WILLEN leren koken er zijn plenty resources online die je dat gratis kunnen leren, op je ipad, op een midi controller, op je toetsenbord, het maakt niet uit.
Toonladders
de akkoorden
harmonieleer
(...)
Dus niet zeuren over een keyboard, maar gewoon aan de bak (of niet natuurlijk)

Ach het is advies inwinnen hier - heeft niks met zeuren te maken.. Maar ik snap je punt. Theoretische kennis wat uitbouwen is inderdaad het handigst nu en oefenen met spelen.. Ik denk net als tafels instampen bij rekenen moeten akoorden ook een soort automatisme worden qua positie van je handen.. Op een gegeven moment heb je denk ik wat lekkere akkoord progressies op total recall in je hoofd..

Welkom terug hier btw...:)

Laatst gewijzigd:
Klopt, dat is het idd, het spelen is van minder belang, tenzij je live gaat optreden, anders blijft het gewoon stukje bijnbeetje je DAW in prakken.
veel belangrijker is idd het “stampen” de relaties binnen de schalen leren herkennen en “door” de 12 toetsen van een oktaaf heen leren kijken.

Na een dag sax? En het was ook echt om aan te horen? Wat je schrijft over de relatieve simpelheid qua melodie kan ik volgen. Maar een rietinstrument na één dag mooi laten klinken (embouchure), sorry dàt lijkt mij stug.
Het gaat een beetje offtopic nu maar ik wil toch ff reageren op je opmerking.
Ik speelde dezelfde dag dat ik 'm kocht nog Strangers in the night en weliswaar klonk ik niet als Stan Getz met z'n hele coole sound die indertijd m'n sax held was maar voor mij was een blaas instrument ahw een soort verlengstuk van m'n stem en schijnbaar was dat voor mij een nogal natuurlijk gevoel in vergelijking met bijv een gitaar of een piano.
Ik speelde in het begin ook op een wat lichter reed natuurlijk, dat scheelt ook.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor, ik gaf het voorbeeld alleen maar omdat de aanleg voor een instrument van persoon tot persoon nogal verschilt, voor de rest is het niet zo belangrijk.

Toonladders
de akkoorden
harmonieleer

Alleen dán ga je meters maken, heb je daar geen zin in, de motivatie niet voor. Dan blijf je lekker samples hashen op 16 pads, ook niks mis mee, maar andere tak van sport. Dus niet zeuren over een keyboard, maar gewoon aan de bak (of niet natuurlijk)

Zekers, alle theorie helpt maar de praktijk en vooral aanleg is het allerbelangrijkst, je leert niet fietsen als je niet op de fiets stapt.
Het begint met een keyboard kopen en oefenen, een oud gezegde voor leraren is; hoe meer zintuigen je streelt, des te beter alles blijft hangen.
Voor iedereen geldt een andere aanpak, sommige zijn helemaal autodidact en anderen gaan op les.
Wel zeker is dat met kennis van wat muziektheorie het makkelijker wordt om dan te begrijpen wat je speelt en hoe bijv harmonie en verhoudingen hun plaats hebben in de muziek.
Er zijn ook mensen met veel talent en aanleg bij wie het allemaal op natuurlijke wijze gaat zoals bijv bij Rein de Graaff die als jojnge jongen pianoles kreeg en na een aantal lessen op een ochtend vanuit de slaapkamer de trap afliep naar de huiskamer en op dat moment gewoon zag waar alle noten lagen op het klavier en vanaf dat moment met niet al teveel oefenen al snel allerlei muziek kon spelen.
Maar da's vrij uitzonderlijk want voor de meeste stervelingen is het toch vooral flink oefenen en daarnaast wat theorie tot je nemen, en waarschijnlijk behoor jij ook tot deze categorie want als je echt heel begaafd zou zijn dan had je al gespeeld waarschijnlijk.
Belangrijk is dat het vooral leuk blijft dus oefen vooral in datgene wat je aanspreekt, dan gaat het 't meest natuurlijk.
Hoeveel talenten hebben vroeger toen alles nog zo rigide was zolang allerlei vervelende dingen moeten leren en oefenen net zolang tot ze een hekel kregen aan hun instrument en er op een gegeven moment helemaal mee stopten.
Voor degenen die het leuk vinden hier het verhaal van Rein de Graaf; Draai om je oren - Interview Rein de Graaff

Klopt, dat is het idd, het spelen is van minder belang, tenzij je live gaat optreden, anders blijft het gewoon stukje bijnbeetje je DAW in prakken.
veel belangrijker is idd het “stampen” de relaties binnen de schalen leren herkennen en “door” de 12 toetsen van een oktaaf heen leren kijken.
Ben het daar niet mee eens. Spelen is juist het belangrijkst.
Muziektheorie leert je niet hoe je moet spelen.
Komt ook bij als je kun spelen gaat het maken van tracks sneller.
Omdat je niets hoeft in te programeren.
Dus je keyboard beheersen maakt dat je je een prima input device hebt om mee te werken.

Gewoon uren maken met je keyboards.
Er is ook een heel gebied waarin je eigenlijk zo maar wat doet.
Maar zo leer je wel het keyboard kennen.
Anders kun je ook covers leren en bouw je een portofolio akkoorden op.

Maar goed als je iets niet leuk vind ga je er ook geen 10000 uur is stoppen.
Als je het wel leuk vind dan gewoon simpel elke dag 15 min wat spelen.

Wellicht zoiets proberen?

Ben het daar niet mee eens. Spelen is juist het belangrijkst.
Muziektheorie leert je niet hoe je moet spelen.
Komt ook bij als je kun spelen gaat het maken van tracks sneller.
Omdat je niets hoeft in te programeren.
Dus je keyboard beheersen maakt dat je je een prima input device hebt om mee te werken.

Gewoon uren maken met je keyboards.
Er is ook een heel gebied waarin je eigenlijk zo maar wat doet.
Maar zo leer je wel het keyboard kennen.
Anders kun je ook covers leren en bouw je een portofolio akkoorden op.

Maar goed als je iets niet leuk vind ga je er ook geen 10000 uur is stoppen.
Als je het wel leuk vind dan gewoon simpel elke dag 15 min wat spelen.

Wellicht zoiets proberen?

Ben ik met je eens hoor, denk dat beiden belangrijk zijn.

Zekers, alle theorie helpt maar de praktijk en vooral aanleg is het allerbelangrijkst, je leert niet fietsen als je niet op de fiets stapt.
Het begint met een keyboard kopen en oefenen, een oud gezegde voor leraren is; hoe meer zintuigen je streelt, des te beter alles blijft hangen.
Voor iedereen geldt een andere aanpak, sommige zijn helemaal autodidact en anderen gaan op les.
Wel zeker is dat met kennis van wat muziektheorie het makkelijker wordt om dan te begrijpen wat je speelt en hoe bijv harmonie en verhoudingen hun plaats hebben in de muziek.
Er zijn ook mensen met veel talent en aanleg bij wie het allemaal op natuurlijke wijze gaat zoals bijv bij Rein de Graaff die als jojnge jongen pianoles kreeg en na een aantal lessen op een ochtend vanuit de slaapkamer de trap afliep naar de huiskamer en op dat moment gewoon zag waar alle noten lagen op het klavier en vanaf dat moment met niet al teveel oefenen al snel allerlei muziek kon spelen.
Maar da's vrij uitzonderlijk want voor de meeste stervelingen is het toch vooral flink oefenen en daarnaast wat theorie tot je nemen, en waarschijnlijk behoor jij ook tot deze categorie want als je echt heel begaafd zou zijn dan had je al gespeeld waarschijnlijk.
Belangrijk is dat het vooral leuk blijft dus oefen vooral in datgene wat je aanspreekt, dan gaat het 't meest natuurlijk.
Hoeveel talenten hebben vroeger toen alles nog zo rigide was zolang allerlei vervelende dingen moeten leren en oefenen net zolang tot ze een hekel kregen aan hun instrument en er op een gegeven moment helemaal mee stopten.
Voor degenen die het leuk vinden hier het verhaal van Rein de Graaf; Draai om je oren - Interview Rein de Graaff
Ook eens! Maar het gaat erom dát je gaat verkennen, wanneer je in je huidige comfortzone blijft hangen, gebeurt er niks. En ik denk dat dat idd mijn punt is, er over blijven lullen verandert niks, je moet iets gaan doen, met je vingers, met je hoofd of beiden.
pak een PDF’je met toonladders en ga maar spelen. Muscle memory trainen.

Het gaat een beetje offtopic nu maar ik wil toch ff reageren op je opmerking.
Ik speelde dezelfde dag dat ik 'm kocht nog Strangers in the night en weliswaar klonk ik niet als Stan Getz met z'n hele coole sound die indertijd m'n sax held was maar voor mij was een blaas instrument ahw een soort verlengstuk van m'n stem en schijnbaar was dat voor mij een nogal natuurlijk gevoel in vergelijking met bijv een gitaar of een piano.
Ik speelde in het begin ook op een wat lichter reed natuurlijk, dat scheelt ook.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor, ik gaf het voorbeeld alleen maar omdat de aanleg voor een instrument van persoon tot persoon nogal verschilt, voor de rest is het niet zo belangrijk.
Ik heb het getypt vanuit mijn eigen referentiekader. Nu schijnt klarinet qua embouchure lastiger te zijn dan saxofoon. Als ik een tijdje wat minder heb gespeeld en ik wil weer meer dan een half spelen, merk ik dat ik na pakweg een halfuur moeite heb om mijn wangen goed te spannen (oververmoeid).

Daarnaast is ademsteun belangrijk. Als je veel op een goede manier gezongen hebt, was die techniek je niet vreemd. Of je hebt een zwaar afgetrainde "sixpack". Scheelt ook.

Ik typte het ook omdat het voor een ander een deceptie kan zijn als die daardoor denkt een instrument in een dag te kunnen spelen en het niet zo blijkt te zijn.

@Furious5 Muziekles nemen, wanneer het weer kan, in het instrument dat je mooi vindt, is in meerdere opzichten belonend :)

Voegt zo'n keyboard nu iets toe als je wil leren spelen
Wanneer je toetsen wil leren spelen, dan is een chromatisch klavier best handig. Indien een plug & play systeem je praktisch lijkt dan kunnen ingebouwde speakers een meerwaarde betekenen. Als je harmonie wil begrijpen, kan je best beroep doen op je oren & de theoretische kennis die voorgangers reeds uitzochten. Toonladders train je best zowel visueel als in je spiergeheugen. Verlichte toetsen kunnen het leerproces toegankelijker maken, al denk ik dat het op lange termijn productiever is om de patronen puur vanuit jezelf te memoriseren. Een GPS lijkt me een goede metafoor. Het is erg efficient om snel ergens te geraken maar het tast tegelijk je persoonlijke navigatievermogen aan...

Het objectief om in 1 keer de 'juiste' keys te vinden daar zou ik van afstappen. Er bestaan geen deterministische 'juiste' oplossingen, enkel verschillende alternatieven die je kan toepassen of aftasten naar gelang het verhaal dat je wil brengen.

Het objectief om in 1 keer de 'juiste' keys te vinden daar zou ik van afstappen. Er bestaan geen deterministische 'juiste' oplossingen, enkel verschillende alternatieven die je kan toepassen of aftasten naar gelang het verhaal dat je wil brengen.

ik bedoelde met dat ik de melodie die ik in mn hoofd heb direct juist kan spelen.. Dat ik het juiste akkoord weet te spelen. Die combinatie van toetsen weet ik nu niet.. 7th chords of 9th chords bijvoorbeeld. Met dat pielen wat ik nu doe kan ik niet krijgen wat ik wil... Als ik dat dus zou leren breid ik de mogelijkheden uit die ik heb om melodieen te maken. Dan weet ik wat ik gericht moet doen om het lekker te laten klinken...

Dan heb je nog een lange weg te gaan, wanneer je de akkoorden voor je hebt onder pads of knoppen kan je dan wel de juiste pads vinden? Of klinkt het dan wanneer je de akkoorden zoekt nog steeds niet als in je hoofd?
4 tonen achter elkaar in je hoofd neurien is iets heel anders als een progressie.
dat is eerder vaak een melodie, dus één vinger, waar je wanneer die hebt, je bijpassende akkoorden er bij kan zoeken.
je kan bijv ook eens kijken naar vsti’s als captain chords.

ik bedoelde met dat ik de melodie die ik in mn hoofd heb direct juist kan spelen.. Dat ik het juiste akkoord weet te spelen. Die combinatie van toetsen weet ik nu niet..
Dan moet het spelen een verlengstuk van jezelf worden en je innerlijke stem door je handen laten gaan en dat begint toch met veel oefenen zodat je op een gegeven moment hoort in welke toonladder je zit.
Veel wisselen met akkoorden helpt je om de sprongen/afstanden te leren horen en naarmate je dat meer en meer doet vervaagt de de grens tussen jou en het keyboard.
Het is hetzelfde als met autorijden, in het begin denk je na bij elke handeling en later gaat alles vanzelf omdat de auto een verlengstuk van jezelf is geworden.
Zoals al eerder gezegd, zing of neurie mee en dat helpt je.
En vooral; begin met simpele akkoordenwisselingen dan gaat het makkelijk, je begint met autorijden als beginner ook niet meteen in het centrum van een drukke stad.
Maar vergis je niet; de meeste mensen spelen niet alles meteen vloeiend op een keyboard, voor velen is het toch oefenen en als jij wel het talent hebt om alles wat je in jezelf hoort direct te kunnen spelen dan heb je meer talent dan gemiddeld en kan je ook makkelijk improviseren, da's niet voor iedereen weggelegd maar als je zover komt dat je de basic chords al vlot kan spelen ben je al een eindje op weg.

Laatst gewijzigd:
Back