Re: Drumcomputers????
Origineel geplaatst door teknopaniek
hallo!
ik wil binnenkort een drumcomputer gaan aanschaffen om tekno te maken, maar weet ik verder niet veel van drumcomputers. ik heb een aantal keer met een yamaha-rm1x 'gespeeld' en ik vond dat wel een vet apparaat. ik denk er nu over om een rm1x aan te schaffen, maar ik kwam op deze site terecht en het leek me dat ik hier nuttige informatie kan krijgen over dit soort apparaten. heeft iemand tips voor bepaalde machines? of is een rm1x een net zo vet apparaat als ik nu in mijn hoofd heb zitten. ik vond hem namelijk wel onwijs vet klinken. ik zoek ook iets in deze prijsklasse (2e hands) dus aan belachelijk dure supershit heb ik niets (lijkt me ook onzin om gelijk een superduur apparaat aan te schaffen) bvd voor eventuele reacties!
Post waar teknopaniek wel wat aan heeft:
Ik heb net nog even het eerste verhaal gelezen. Ja, RM1x is dan 'n prima keuze. Ik zeg niet dat je er nooit op uitgkeken raakt, maar om te beginnen met 'live' hardware sequencen is het te gek spul voor 't geld (tweedehands). Mocht je 'm ooit zat zijn kun je 'm makkelijk weer kwijt zonder enorm verlies te maken. Ik heb 't idee dat je wat meer wil dan alleen 'n drumcomputer; ook bv bas en synth geluiden. Met de RM1x kan dat, dus da's mooi. Eventuele alternatieven onder de €400,- zijn de Roland MC303 (va€180,- 2e hands, maar beperkter dan RM1x), Korg ER-1 (va€180,- 2e, creatiever qua drums, maar verder heel beperkt, geen synth/bas/strings etc). Maar 'n Rm1x is flexibeler en uitgebreider dan beide, en gaat als enige bak langer mee voordat je 'm zat bent IMHO.
Wat ook heel tof is, maar misschien net wat te duur, is 'n tweedehands Korg ES-1. Dat is 'n kleine desktop sampler, met x0x-stijl sequencer en ingebouwde filters en effecten. Je werkt dan dus met drumgeluiden die je van platen of samplecds haalt, wat betekent dat je nooit uitgekeken raakt op de geluiden, en niet beperkt bent tot drums & percussie; je kan ook 'n basje, stem, of watdanook samplen. Ik denk dat je hiermee eerder iets maakt dat niet klinkt alsof 't uit 'n groovebox komt, en dat je 'm minder snel zat bent. Als ik zou mogen kiezen tussen dit ding of 'n RM1x als eerste bakkie dan wist ik 't wel, maar het idee van samplen moet je aanspreken natuurlijk.
Er staat er
hier een te koop met 10 maanden garantie en 32mb smartmedia kaart voor €425,-
Een uitgebreid verhaal over dit bakkie vind je
hier.
Tuurlijk is 'n volledig uitgebreide MPC2000XL flexibeler, maar als iemand 't heeft over de prijsklasse van 'n RM1x is dat onzin. Hetzelfde geld voor 'n Machinedrum, RS7000 of 'n volledige collectie x0x bakken.