Ensoniq DP/4 editten vanaf mac...

tumult

Advanced Gember
Ik heb me het leplazerus gezocht en dit is wat ik kon vinden:

Je kunt sounddiver gebruiken om hem te editten, moet je alleen wel dokken, je hebt ook nog Unisyn van Motu, ook betaald.
Ik heb geprobeerd om een shareware editor die op os 9 draait op mac os x met classic aan de praat te krijgen, maar die heeft natuurlijk geen OMS (nu is dat coreshizzle), en stopt er gelijk mee... Er is ook Noize voor de pc, gratis iets, alleen is zo crappy..

Is er een alternatief om je DP/4 vanuit OS X te editten?

Dit topic even een schop. Voor de mensen die het interessant vinden:

Ik heb voor 25 euro een G4 powermac gescoord met OS 9 er op. De editor die is gemaakt voor de DP/4 onder OS 9 is namelijk echt geniaal handig. Hoppa als tweede input op mn monitor en als ik de DP/4 wil editten moet ik alleen ff mn monitor op input 2 zetten. Alleen nu wil ik nog de versie die er niet elke 8 minuten uitknalt. Kostte 12 jaar geleden 25 dollar om m te kopen, maar lijkt er op dat ik die kerel die m heeft gemaakt niet meer kan mailen. Bedrijf wat de betaling verwerkte toen bestaat nog wel. Es ff zoeken..

Voor degene die daar interesse in hebben en een oude mac (OS 9 met OMS) hebben. Ik kan je de code PM'en om deze (http://www.humanworldwide.com/jim/data/DP4Editor.sit) editor te laten draaien op de oude mac.. Gemaakt door Rob Martin.

Supergeniaal... Heb er zelf even mee gewerkt en sindsdien de onhandige menus van de DP/4 niet meer aangeraakt. Je kan echt alle parameters van de DP instellen, ook de hoeveel in en outs je wil gebruiken en hoe de fx gerout zijn. Dus...

Kan als ik thuis ben wel even wat screenshots proberen te maken...

Screenie

Screenie

Hieronder een screenshot, van ieder FX heb je een window met voor elke parameter een slider en je hebt een main window om je fx te selecteren enzo en je kan er aangeven of ze achter mekaar moeten hangen of moeten feedbacken enz...

attachment.php

Attachments

• Picture-2.jpg
    Picture-2.jpg
    58,2 KB · Bekeken: 136
Weet niet of het goed werkt, maar Midiquest heeft een DP/4 editor en met Motu Unisyn schijnt het ook te kunnen.. Allemaal betaalde software en deze ziet er alsnog beter uit :P
Verder heb ik nooit wat kunnen vinden, en bij de DP/4 is dit voor mij echt een must. Ik merk nu dat ik hem pas ECHT ga gebruiken, want al die menus door had ik ech geen zin an.

Voor degene die daar interesse in hebben en een oude mac (OS 9 met OMS) hebben. Ik kan je de code PM'en om deze (http://www.humanworldwide.com/jim/data/DP4Editor.sit) editor te laten draaien op de oude mac.. Gemaakt door Rob Martin.

Supergeniaal... Heb er zelf even mee gewerkt en sindsdien de onhandige menus van de DP/4 niet meer aangeraakt. Je kan echt alle parameters van de DP instellen, ook de hoeveel in en outs je wil gebruiken en hoe de fx gerout zijn. Dus...

Hey, ik heb een oude iMac met OS9 en een DP/4 en geen editor dus ben erg geinteresseerd. Maar eh..., wat betekent dat OMS?

Dat is Open Music System ofzow, managed al je midi meuk...

Kan je wel ff wat links geven;
http://mac.softpedia.com/get/Audio/Open-Music-System-OMS.shtml - OMS Download
http://www.humanworldwide.com/jim/data/DP4Editor.sit - Editor Download

Beide installeren - vbn3767g (lowercase) in typen in het register venster van de Editor.

Grote kans dat ie m nog niet vind. Wat je moet doen is naar OMS setup gaan (geloof in de map opcode op je schijf). Daar een nieuw apparaat aanmaken, je DP4. en die op het plaatje linken aan de poorten van je midi interface waar die aanzit. Als je dan de DP/4 editor opent, kan je m kiezen uit de lijst met gear. Ff prutsen, maar al vrij snel werkte het bij mij...

Neej, denk het niet, want hij is om foutloos de DP/4 te editten afhankelijk van de laatste versie van het OS (1.15). Ik ga er vanuit dat de DP/2, ondanks dat het eigenlijk een kleine broer van de DP/4 is, toch teveel verschilt.. Je kan t proberen natuurlijk, als je alle gear thuis hebt...

Mocht iemand het geprobeerd hebben dan hoor ik dat graag...

Ah oke dank! Ik zal het binnenkort proberen als ik me dp/2 weer aan de praat heb. Moet je trouwens OS 1.15 hebben om die editor te draaien?

Hij zal het vast ook doen met OS 1.14 of een lagere, maar buggie.. De schrijver van de software geeft aan dat goede werking niet gegarandeerd is, gezien de sysex implementatie in de eerdere versies nog wat te wensen over kan laten..

Het is ff prutsen waarschijnlijk, maar voor mij heeft het ervoor gezorgd dat ik de DP helemaal opnieuw aan het uitmelken ben.. Ik werd zo moe van al die menu's :P

Oke duidelijk. Ik heb alleen een dp4+ ipv een dp4.

Heb je een link naar wat Rob Martin te vertellen heeft over zijn editor? Kan echt weinig vinden op google.

Er is ook niets te vinden, dat is een beetje het probleem. Maar er zit bij het programma een readme en faq enzo, dus je komt er wel uit. DP/4+ is geen probleem lijkt, zijn bijna identiek toch...

Lijkt me ook. Straks maar eens pielen. Ik heb de laatste os 8 voor Alchemy en me sp1200. Eens kijken of dat werkt.

Ik heb al geprobeerd via ctrlr.org

http://ctrlr.org/index.php

Hij schrijft gratis midi vst controllers voor win en osx. Maar er stond blijkbaar niet genoeg informatie in de handleiding om de juiste parameters te vinden. Misschien hebben we wat meer geluk als we wat gezamelijk gaan zoeken zodat hij een midi vst editor kan schrijven...

Back