wat is nou een leuke drumcomputer?

musicheaven

Ouwe rot
of zijn die helemaal gedateerd en doen we dat beter met softsampler en samples?
heb wel een batterijtje synths, maar eigenlijk geen gedediceerde drumbox. doe dat meestal met battery. voegt hardware (buiten de handige bediening iets toe)?

had vroeger wel de rm1x, handige bediening, maar geluiden waren echt bagger

Hangt eraf wat je eruit wil halen. Ik vindt softsampler drums best cool, maar bijvoorbeeld hele grote virtual drums zoals Addictive Drums etc... zijn hele goeie virtual drums, maar qua volume vindt ik ze veel te groot (een flink aantal Gigabytes ben je dan kwijt).

Vroeger heb ik zelf de Alesis SR-16 gehad, de D4 en DM5. Stuk voor stuk goeie drumcomputers/modules (vooral de D4; geen effecten aanwezig, dus kon je goeie droge drums creëren). Hun meest recente is de SR18.

Hier een aantal sites:

Zie: http://www.alesis.com/sr18

Zie: http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=473&ParentId=69

Maar persoonlijk gebruik ik liever de drums op een synthesizer en/of samples (zoals prosamples bijvoorbeeld).*D

Een analoge drumsynth is leuk omdat je het geluid erg ver kan tweaken en omdat ze toch vaak echt een goede punch / dik geluid hebben. Alles wat op samples gebaseerd is kun je natuurlijk ook prima met een (soft)sampler oplossen, dus daar heb je niet echt een drumcomputer voor nodig.

Ik vind het zelf wel fijn om gewoon altijd een dedicated bak bij de hand te hebben die niets anders doet dan drummen, daar gebruik ik een Jomox Airbase 99 voor die wel aardig klinkt, vooral voor dance-achtige geluiden. De rest van mijn drums doe ik met met mijn sampler (vooral met zelf gemaakte/geknipte samples) en al dan niet getweakte drumkits uit de Motif XS.

Overigens heeft de RM1x notoir slechte drumgeluiden aan boord, dus dat is niet echt een maatstaf voor een goede drumcomputer.

Die Jomox 999 lijkt me wel erg vet, en ik ben ook benieuwd naar de LinnDrum II als die ooit nog uitkomt.

goh dat ik wat gigs kwijt ben op harde schijf, dan koop ik wel een derde of vierde bij :)
die jomox ziet er nochtans niet slecht uit

ja die rm1x was echt wel bagger

die analoge drumbakken kosten natuurlijk echt wel geld he
is (zonder discussie analoog-virtueel weer op gang te willen trekken :) het verschil met samples even groot als bij synths (want daar vind ik verschil analoog digitaal echt wel markant, maar die disscussie hoort elders thuis en is al genoeg gevoerd)

die analoge drumbakken kosten natuurlijk echt wel geld he
is (zonder discussie analoog-virtueel weer op gang te willen trekken :) het verschil met samples even groot als bij synths (want daar vind ik verschil analoog digitaal echt wel markant, maar die disscussie hoort elders thuis en is al genoeg gevoerd)

Je hebt ook wel goedkope analoge drumbakken, de Jomox M-Base is bijvoorbeeld alleen maar een analoge kickdrum en kost geen drol. Tweedehands Airbase 99's gaan tegenwoordig ook wel tussen de 200-300 euro en een nieuwe MFB 522(?) die een aardige 808 kloon schijnt te zijn kost nieuw maar 275 ofzo.

Wat betreft het verschil in geluidskwaliteit dat durf ik niet goed te zeggen. De meeste puristen vinden analoog beter dan digitaal, maar als je dan weer een Jomox hebt is dat toch weer niet goed genoeg vergeleken met een 808/909 etc. etc., daar kun je boeken over volschrijven.

Wat wel een voordeel is bij analoge drumsynths is dat je zonder kwaliteitsverlies met pitch etc. kan spelen, met samples gaat dat toch minder goed.

Je kunt een Vermona DRM sequencen met een TR-505, misschien is dat wel leuk. Analoge tweakbare drums gecombineerd met een dedicated drumsequencer. Een TR-626 heeft nog net wat meer opties. Volgens mij ben je dan klaar voor zo'n 400 euro, dan heb je een mooie glimmende 100% analoge tweakbare drumsynthesizer met 8 kanalen en een MIDI-syncbare drumsequencer. Nog de trigger out naar een synth met trigger in en je hebt al bjina een track :okdan:

Ik heb net een drumstation en ben er heel tevreden over.
Voordat ik de Drumstation aanschafte heb ik gewerkt met Attack.
Als wat duurder ook mag, zou ik voor een Vermona gaan. Op de één of andere manier spreekt dat ding me aan. Geen geheugen, alleen maar freaken met veel knopjes. Lijkt me wel wat en zo duur is ie nou ook weer niet.
Er staan al heel wat draadjes op dit forum over drumbakken.

@ musicheaven, je stelt een hoop vragen die ik probeer te beantwoorden.
1. Er zijn zat leuke drumcomputers, ze worden nog steeds nieuw gemaakt.
2. Of ze gedateerd zijn of niet, dat maakt niet uit. Hangt er een beetje vanaf hoe je em gaat gebruiken, hoe je em inprogt/inspeelt en uitmixt bijvoorbeeld.
3. Met een softsampler kun je vast wel de meeste drumcomputers nabootsen maar of het hetzelfde klinkt is een tweede. Ik lees op dit forum dat software drums vaak punch missen. Ik vind battery op zich een geweldig pakket, ik heb alleen geen a-b vergelijking gemaakt met een HW sampler.

Ik neig naar hardware drumcomputers (en niet omdat ik sinds een paar uur jomox eigenaar ben) omdat het juist beperkt. Een paar weken terug zag ik in de apple store de NI Maschine en hoe mooi dit ook is, de beschikking over zo ontzettend veel drumgeluiden zou op mij verlammend werken. The paradox of choice (Barry schwarz) is in dat opzicht op mij van toepassing. Hoe stel je een goede drumkit samen, was snaredrum nr 2396 niet beter? In de meeste hardware drumcomputers zijn maar een beperkt aantal samples aanwezig en daar moet je het mee doen.
Om terug te komen op de hoofdvraag.... wat voor soort muziek maak je eigenlijk, ik kan wel een electribe er-1 aanraden terwijl jij van acoustische drums houdt, daar schiet jij niets mee op.

Ik vind deze 5 erg leuk. (zie bijlage)
Ik zou zelf beginnen met een 606.
Leuk 2 triggers uit en punchy sound die goed blijft staan door fx heen.
En niet te vergeten van Playmode naar Recordmode zonder te stoppen!!!

Attachments

• Dromdozen.jpg
    Dromdozen.jpg
    55,9 KB · Bekeken: 107
ik maak zo een beetje vanalles, van klassiek tot film tot techno tot house en trance
vandaar dat ik met samples een breder pallet heb

maar de handson van drumcomputers spreekt me aan (vooral omdat ik wél veel hardware synths heb)

ik moet wel zeggen, bij veel muziek die ik maak is het niet gewoon 4/4 maar complexe maatsoorten etc.. dus ik weet niet of dat met die grids van standaarddrumcomputers wel te doen is (met een rm1x bv was dit echt de hel) dat is een beetje de hoofdzaak ook. maar langs andere kant jam ik ook graag eens gewoon wat op synths, en dan is drumcomputertje uiteraard plezant

Ben sinds kort ook trotse eigenaar van een machinedrum, en kan deze in jouw geval erg aanraden. Niet alleen als drummachine(synth) kan hij erg z'n mannetje staan, maar ook als sequencer en jam/freak doos is er weinig dat in de buurt komt van ergonomie & gebruiksgemak. Voor je 't weet zijn er (weer) een paar uur verstreken en ben je helemaal verloren in je groove. De mogelijkheden zijn niet onbeperkt, maar zeker ruim genoeg om een paar jaar alle sounds en samples binnenstebuiten te keren. Vreemde maatsoorten, syncopated stuff en zo is geen enkele probleem...

Ook in combinatie met Battery of elke andere (soft)sampler puur als sequencer is dit zo erg fijn werken. De sound van een MD is natuurlijk (zoals altijd) persoonlijk, maar hij 'werkt' wel hoor! In ieder geval succes en hou ons op de hoogte wat het wordt.

Anders wellicht kijken voor een Akai MPC-sampler? Daar kun je dan je eigen sounds instoppen via USB (of sampling) en inspelen via de pads. Maar goed, dan zit je weer op het punt dat je op zich ook gewoon via een MIDI-controller je drums kunt inspelen.

Klankmatig zou ik dan liever gaan voor een drumsynthesizer à la Elektron Machinedrum of Vermona (en goedkoper: Electribe ER). Dan kun je lekker experimenteren met het maken van je eigen drumklanken. :)

Nog even ervaring vanuit eigen hand: JoMoX vind ik persoonlijk nogal 'kil' klinken qua karakter en de TR-606 nogal beperkt qua klankmogelijkheden (en klankmatig nogal ondergeschikt aan, bijvoorbeeld, een 808 ).

Ik vind deze 5 erg leuk. (zie bijlage)
Ik zou zelf beginnen met een 606.
Leuk 2 triggers uit en punchy sound die goed blijft staan door fx heen.
En niet te vergeten van Playmode naar Recordmode zonder te stoppen!!!

Hou eens op met jezelf te promoten...we weten nu wel dat je bijna alles van Roland hebt...;) :halleluja

Anders wellicht kijken voor een Akai MPC-sampler? Daar kun je dan je eigen sounds instoppen via USB (of sampling) en inspelen via de pads. Maar goed, dan zit je weer op het punt dat je op zich ook gewoon via een MIDI-controller je drums kunt inspelen.

Klankmatig zou ik dan liever gaan voor een drumsynthesizer à la Elektron Machinedrum of Vermona (en goedkoper: Electribe ER). Dan kun je lekker experimenteren met het maken van je eigen drumklanken. :)

Nog even ervaring vanuit eigen hand: JoMoX vind ik persoonlijk nogal 'kil' klinken qua karakter en de TR-606 nogal beperkt qua klankmogelijkheden (en klankmatig nogal ondergeschikt aan, bijvoorbeeld, een 808 ).

Hier kan ik me wel bij aansluiten.....alhoewel ik geen voorstander ben van samplers zou ik zeker kijken naar bv een Elektron als je budget dat toelaat.....anders idd een Korg ER-1, komen zeker goede drums uit.....Jomox ben ik ook niet zo'n fan van....de TR606, Dr110, Dr55 worden pas leuk als ze gemodificeerd zijn, anders zeer beperkt drumbakjes maar wel analoog.
Daarnaast heb je natuurlijk nog een hele zooi digtale drumbakken zoals 707,727, RX serie etcetc.....
Nog 1 die is aan te raden is een SR-16 zijn ook best geinig.

beetje vreemd om de jomox hier "kil klinkend" genoemd te zien worden en verder de machinedrum keer op keer aangeprezen te zien worden.

verder niks tegen de machinedrum hoor, verschillende mensen zijn er supertevreden mee. persoonlijk vind ik'm akelig klinken en de jomox xbase888 juist weer prettig. niet zo warm als een 808 (maar wat is er warmer dan een 808??) maar kil toch echt niet.

zo zie je maar weer, verschillende smaken voor verschillende mensen. @ topicstarter: gewoon zelf wat uitproberen dus.

Back