wat is nou een leuke drumcomputer?

maar buiten gebruiksgemak en de kostprijs die veel hoger ligt dan een vst, wat heeft machinedrum meer dan een vst?

- Parameter locks in je sequencer (32 steps mk1 / 64mk2) (step button inhouden en LFO speed oid locken op elke step)
- 16 lfo's
- eigenzinnige sound
- veel ''machines'' (geluids generatoren met verschillende parameters die te beinvloeden en te locken zijn per stap) waar je ziekelijk mee kunt freaken
- de UW versie heeft sample ruimte van 2 of 2,5 mb (uw mk1/uw mk2)
- in de uw versie RAM machines (samplen van interne sounds en die weer verder freaken)
- CTRL-AL machine waarmee je alle parameters tegelijk kunt beinvloeden
- midi sequencer
- inputs om het geluid te filteren / of om te samplen
- een vst is echt niet te vergelijken met een machinedrum, iedere machinedrum bezitter kan dat beamen denk ik

De Machniedrum is leuk voor minimal en heeft een hele gave sequencer.
De JOMOX888/999 (met filter) is gewoon KEIHARDE VETTE SMERIGE ROCHELENDE BOOM TJAK TOKTOK TEKNO.

Een TOTAAL ander kaliber.
Beiden hebben een eigen karakter, waarbij de machinedrum gepolijst digitaal is en de JOMOX een beetje een inbreed on steroids crossover tussen 808/909

maar buiten gebruiksgemak en de kostprijs die veel hoger ligt dan een vst, wat heeft machinedrum meer dan een vst?

tja...een VST vergelijken met een hardware drumsynt+geintegreerde sequencer gaat gewoon niet joh

voor je VST heb je nog een (host)sequencer nodig + eventueel controller (om niet te moeten 'drummen' met je muis)

in de machinedrum zit alles geintegreerd in één doosje ('controller'+'sequencer'+'drumsynth')

maw 'niets meer' dan de PC config maar langs de andere kant...het is een instrument
pfff moeilijk om nu te zeggen wààrom dat iets totaal anders is

check wat youtubevideo's van de machinedrum, download wat demosoftware van een drumVST en probeer eens met je PC iets te maken zoals op de Machinedrum op een paar minuutjes kan geprogrammeerd worden...dan weet je wel snel wat het verschil is (laten we zeggen dat 'gebruiksgemak' relatief belangrijk is ... maar misschien vind jij klikken met een muis ook zeer gebruiksvriendlijk, da's iets persoonlijks)

Je ziet toch bij elke 'wat moet ik kopen' draad mensen hun eigen dingen promoten?
Maar denk dat de vraagsteller wellicht nog aan kan geven wat hij belangrijk vind.
Budget, sound, tweakability (knoppen), samples, oud/nieuw.
Dat maakt het keuzegebied vast wel wat kleiner zo want er zijn nogal veel mogelijkheden.

vermits ik klassiek geschoold ben, wil ik wat meer kunnen dan 4/4 tjes doen. stel dat machinedrum bv gemakkelijk triolen en MAATWISSELINGEN kan doen, lijkt me dat wat; uiteraard vind ik het leuk te jammen, maar het probleem is dat je dan gemakkelijk in die korte 4/4 patronen verzeild raakt. zelfs als ik techno maak is het niet repetitief. uiteraad is tweakability tof, maar het probleem is dat ik nu een berg samples heb, en dat soms een teveel aan info vertragend werkt. ik hou van de sound van oude instrumenten, maar ik heb liever nieuwe (vertrouw het niet da die dan stuk gaan enzo).
Budget als het echt totaaloplossing is voor paar jaar met uitbreidingsmogleijkheden max 1000 euro, voor zo een beetje jammen niet meer dan 200euro.

knoppen zijn uiteraard leuk, wie vind dat niet leuk.

ik heb veel synths gehad, maar bijna geen drumcomputers, enkel de rm1x. qua geluidsgemak goed, geluid cut. in de nord modular 2 zitten ook wat drummertjes die je via de knoppen live kan doen, alleen ambetant dat je maar 8 ipv 16 of 32 toetsen hebt

boss_DR-55_main2.jpg

Laatst gewijzigd:
Op de synthforum meeting van 2007 (in het Bit server gebouw) speelde Matt Second met
een ogeloofelijk leuk drumdoosje. Iemand een idee welke ik bedoel?

voor je VST heb je nog een (host)sequencer nodig + eventueel controller (om niet te moeten 'drummen' met je muis)

Hmmm,..Er zijn zat vst's met dedicated sequencers,..
Die zich zeker kunnen meten met de vetste drumcomputers mits je geluidskaart maar goed genoeg is.
Denk bv aan Guru en Microtonic,.. Supercoole drummachines.
Allebei met bizarre tweak- en sequencemogelijkheden die je in drumhardware echt niet tegenkomt.

Ik heb een hoop hardware gehad en zo'n beetje alle drumsoftware getest,.
En,..Als t de klus klaart boeit t me verder niet,.. hardware is meestal wel wat stabieler en staat een stuk stoerder :D en voor software heb je niet een hele dikke mixer nodig en allerlei randgear om echt goede opnames te maken.

Een vette controller is wel een must voor software maar kan evengoed
een vette aanwinst zijn voor de meeste hardware!

Ik zei overigens als eerste Machinedrum,. kheb m zelf niet,.. maar ken m wel van dichtbij,.. en als ik weer in de hardwaretrip ga komt ie er zeker! Gewoon omdat t 1 van de weinigen is met heeel veel mogelijkheden en een beregoeie sound.

dat is een goed idee; gewoon vsts voor klank en een hardware besturing ; wat zou daarvoor kunnen dienen?

Een TR-505, of een TR-626 als je iets meer velocity opties wilt hebben.

dit was mijn eerste drumdoos..
ik haalde er altijd van die ritme,s uit alsof je op een hobbelpaard zat..
:D

Ik vind de ritme selectie knop gaaf.
Hij veranderd meteen van patroon, zodat je daarmee weer nieuwe ritmes kan maken. De SR-88 doet dat ook.

Back