Stukke Druk Switches????

Stije

Lekker Huppelen!
Hai,

Vraagje. Ik ben laatst wezen kijken bij een member van dit forum. Hij had een Soundtracs Solo Midi 16:8:16:2 te koop.

Ik heb hem niet gekocht omdat alle 16 druk switches voor het aan of uit zetten van de EQ niet werkten. Nah ja de knopjes zelf wel maar dat wat ze moeten doen werkt niet.
Als de EQ aan stond hoorde je niks tenzij je aan de switches gaat zitten prutsen. Als je dan wel geluid hebt dan zakt het langzaam weer weg en hoor je weer niks of veel ruis/kraak. Ditzelfde gebeurt als je aan de EQ knopjes draait (bass, mid etc.)
Is dat door lang niet gebruikt of is dat iets electronisch? Want hij had onlangs een servicebeurt gehad waardoor je zou denken dat de mixer correct zou werken.

Aangezien ik technisch absoluut niet onderlegd ben vroeg ik me af hoe ik dat zou moeten maken. Is Soundtracs moeilijk zelf te fixen?

En kan je die switches smeren ofso? Want als dat kan dan is het wel makkelijk of valt dat ook tegen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of een goede tip om hem ergens voor een redelijke prijs te fixen? dan overweeg ik namelijk om die mixer alsnog te kopen :)

alvast dank

Dit is een heel bekend probleem.
Eigenlijk moeten alle schakelaartjes worden vervangen.
Laat je niet verleiden door contactspray. Dan heb je na een paar weken een hele hoop ellende.
Als ik dit soort problemen tegenkom vervang ik alle schakelaartjes die in het Audio-path zitten. Dat kan een redelijk kostbare aangelegenheid worden.
Schakelaartjes die in het Audio-path zitten zijn oa:
- -20DB,
- Phase,
- Mike/Line,
- EQ,
- Eventueel Aux on/off,
- Routingschakelaars.
Dit is enkel een voorbeeld maar deze funties kom je bij de meeste mengtafels wel tegen.
Kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid schakelaartjes en de tijd die er in gaat zitten.
Je krijgt er wel een hele mooie mengtafel voor terug.
(Van sommige tafels moeten soms wel tot 50 schakelaartjes per kanaal worden vervangen.)

Aha,

Dat dacht ik zelf ook al....contactspray is haast altijd een tijdelijke oplossing, alhoewel dit door de verkoper wel geadviseerd werd:(
Ik heb de koper thuis opgehaald om naar deze mixer te gaan kijken, hij was volgens de advertentie 100% en net geserviced, maar helaas werkte van elk kanaal de eq sectie niet. Zodra je de eq aanzette viel het signaal helemaal weg........en als het na veel wrikken eindelijk werkte dan viel het signaal weer weg als je aan de eq knoppen draaide.
Heel raar probleem voor een mixer die er nog zo goed uitziet.

Wel jammer van mijn tijd en de verspilde benzine, je gaat toch drie uur in de auto zitten om iets te bekijken wat niet goed werkt (stak iemand maar eens hand in eigen boezem als die iets verkoopt wat niet voldoet aan wat hij zelf zegt) en dat voelt altijd wel wrang op weg naar huis.

Sowieso hoop ik dat iemand een nette prijs kan maken voor een reparatie project als dit. Wellicht krijgt deze mixer dan een tweede jeugd.

Grtz Bruce

nee :) Bruce is met mij meegegaan om te rijden en te testen :) thanks! :P

@Mike Philco: dankje voor de uitleg....toch meer aan de hand dan ik dacht. Heb je misschien een indicatie qua kosten als ik dat zou laten repareren?

@brz: punt idd. Wel ergens fair als je denkt iets op te halen wat goed is (volgens advertentie) en je vervolgens teleurgesteld weer naar huis gaat, om een contantje voor benzine kosten ofso te krijgen. Hand in eigen boezem word dan wel geappriceerd :)
Of testen mensen zelf niet hun eigen verkoop product voor ze het verkopen?

Hmmmm zeg even per kanaal 6 schakelaars...die moet je dan lossolderen en vervangen voor nieuwe....voor bv een D&R Daynerkost 1 Alps schakelaar bij D&R zelf € 1,65 dus zeg per kanaal alleen aan materiaal al zeg een € 10,- en dat dan maal het aantal kanalen.....dan heb je de uurprijs van de reparatuer er nog niet bijgerekend......ik heb pasgeleden 1 kanaal van een Dayner losgesoldeerd....dat waren iets van 25 schakelaars daar ben je toch gauw al een uur of wat zoet mee......dus reken maar uit.....kan echt zeer kostbaar worden......daarna heb je uiteraard wel een mengert die weer een hele tijd voorruit kan....helemaal als je hem dan ook meteen recapped......:maffia:

Tja, dan is die mixer uiteraard geen 400 euro meer waard.
Hij werd geadverteerd als 100% werkend, dus dan istie nu nog zoiets als 200 euro waard..

Ik weet het niet, moeilijke materie dit.

grtzzzRb

helaas,
soundtracks is een helemaal prima de luxe mixert, totdat de schakelaars beginnen te haperen.
bij de laatste die ik tegenkwam was mijn advies, koop een andere, is goedkoper dan repareren ( weet het niet meer precies, maar ik dacht iets van 140,- per kanaal)
( eq switches, routing, mute, kortom alles was rot)
niet roken bij dit soort mixers , dat scheelt al een stuk.
/
.

Ok dankjewel iedereen......blijkt het dus toch niet zo'n foute keus om de mixer niet mee te nemen. Had me dus wel wat meer gekost dan ik dacht in eerste instantie. Da's jammer want was wel een vette mixer

De opmerking:

na stil gestaan te hebben sinds april heeft ie wat last van minder functionerende switches. FF smeren dus.

is dus helemaal geen goed advies van de verkoper? Maak je hier de mixer dan niet nog meer stuk uiteindelijk?

Ik denk dat ik in jouw geval eerst zou kiezen voor het vervangen van de EQ-schakelaars. Dat kost ongeveer 10 Euro per kanaal inclusief de schakelaar. Ik schat dat ik een kwartiertje per kanaal nodig heb.
Dan kun je zelf wel bereken wat het totaal zou gaan kosten.

Ik ben dus die verkoper... en ik heb het niet gehad over contactspray maar over IPA spray. Dit is iets totaal anders dan contact spray. Contact spray laat een vettige laag achter waar dus weer allerlei vuiligheid in gaat zitten. Dat heb je dus met IPA niet. Allen is IPA weer niet geschikt voor pots. IPA alleen voor contacten gebruiken.
Ik heb de tafel nu open staan in mijn studio en ben er zelf mee bezig. De flatcables zaten ook niet helemaal lekker en dat scheelt alweer een heel eind. Deze waren blijkbaar niet goed erin gedrukt sinds april. Ik had de tafel zelf al lang niet meer gebruikt. En heb hem preventief laten servicen in UK. Daarna niet meer aangehad en was in de verondstelling dat ie weer helemaal top zou zijn. Qua hand in eigen boezem... wel ik had gezegd dat er iets dergelijks voor zou kunnen komen. Daarnaast is € 400,- voor die tafel erg laag. Deze tafels doen normaal zo'n €800,-. Wanneer je dus alleen de switches zou moeten vervangen 16 stuks x € 10,- ben je dus voor 560,- klaar. Mutes zitten niet in het signaalpad. De L-R en subs werkte wel prima zoals we nog getest hebben. Auxes en andere switches niet geprobeerd. Maar zoals gezegd... ben met de tafel bezig en heb de flatcables aangedrukt wat al een slok op een borrel scheelt. Ben alleen nog niet achter het fantoom ledje dat aan blijft.
Ik heb zelf al diverse tafels geserviced en die IPA spray is geweldig. Het is daarmee niet zo dat het na een poosje weer terug komt. Vorige jaar 3 modules van m'n Megas ermee gedaan een functioneren nog uitstekend.

Nog even voor de duidelijkheid ... ik ben zeker niet iemand die moedwillig spullen verkoopt die niet goed functioneren.

De soundtracs waar j.baars het over heeft is waarschijnlijk een topaz geweest en zijn een stuk later gebouwd. Die zijn eigenlijk de budget Soundtracs en zijn opgebouwd uit kwalitatief mindere componenten dan de eerdere SC tafels.
De Solo zoals ik hem heb staan kostte toedertijd 4500 pond.. Zon 5500 euro nu. € 400,- is dus een absolute bargain zelfs al moet er wat aan gebeuren.

Laatst gewijzigd:
De soundtracs waar j.baars het over heeft is waarschijnlijk een topaz geweest en zijn een stuk later gebouwd. Die zijn eigenlijk de budget Soundtracs en zijn opgebouwd uit kwalitatief mindere componenten dan de eerdere SC tafels.

De Topaz is inderdaad een budgetserie van Soundtracs geweest.
Misschien ook wel mindere componenten. Maar zelf heb ik een Topaz Project8 staan (bouwjaar ca. 1995) waar ALLE knopjes nog 100% zijn, zowel de pots als de drukschakelaars incl. de ledjes in de drukschakelaars waar van toepassing.
Het is deels natuurlijk ook maar hoe je ermee omgaat (en idd niet-roken).

Ik wil dit even kwijt omdat de Topaz (Project8 ) zeker een aanrader is, mits in orde. Maar het is dus duidelijk zo dat de Topaz niet bij voorbaat niet OK is!

waar ik het over had was een 32 kanaals studiotafel, volgens mij iets van 20 jaar oud.
type weet ik niet meer.
de prijs voor alleen de schakelaars per kanaal ( een stuk of 20) kwam al op 90,-
dan moet je ze er nog inzetten.
maar zoals gezegd, niet teveel roken bij je dure studio spullen.
en schakelaars inspuiten blijft een lapmiddel, zelfs als je slagroom zou gebruiken.
groeten,
jeroen

De Solo zoals ik hem heb staan kostte toedertijd 4500 pond.. Zon 5500 euro nu. € 400,- is dus een absolute bargain zelfs al moet er wat aan gebeuren.

dat is verder met wat nieuwe schakelaars niet echt te duur, als het alleen de eq schakelaars zijn, je moet ze er natuurlijk wel inzetten.
groeten,
jeroen

Topaz idd ook een prima tafel. Soundtracs blijft gewoon lekker klinken.

Wanneer die tafel 20 jaar oud is zal het waarschijnlijk een CP6800 geweest zijn. Ook een hele mooie tafel. Er is er een in roulatie hier in nederland. Zie hem steeds opduiken op marktplaats.

Back