Korg MS-20 Controller -> Abelton

wouterv

Nieuwkomer
Dag,

Ik heb een probleem, ik wil graag mijn Korg ms-20 (midi controller) aan Ableton Live hangen maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aansluiten.

Groetjes

Wouter

Bijna elke audio-interface (=geluidskaart) heeft midi in-out.
Of een USB-Midi kabeltje kopen.

@ralphvanzeel: ik heb wel degelijk wat beters te melden, maar ik vind het zo'n algemene vraag die ook nog eens heel lui gesteld wordt dat ik zo'n antwoord teruggeef. De TS mag best zelf wat meer moeite doen (manual al geprobeerd, google?), en anders in ieder geval meer informatie geven.

Ja das altijd het antwoord... zoek eens beter, ken je nie Googlen...

Daar is ie toch hier voor??..voor adviezen...van ervaren gebruikers.

Mischien wil ie gewoon contact met andere liefhebbers.

Mischien is ie wel 13 en net begonnen met muziek maken,,,

Zoeken op dit forum is niet makkelijk ivm overweldigend aantal posts.

Komt er een gast en die fakkelt hem meteen helemaal af.

Alsof jouw reactie zo veel toevoegt, voor jou geld dan toch hetzelfde, als je niks beters weet reageer dan niet..

Je hebt hem in ieder geval geen steek verder geholpen.

waarvan akte......

Maar nu is de TS nog niet geholpen...:confused: Noch door beiden.

Zelf heb ik er geen, maar dit kan ik je al vertellen. De MS-20 werkt geeft Midi door via een USB kabel. Als je geen drivers voor de USB-Midi hebt meegekregen, dan kan je die downloaden op http://www.korg.com/SupportResults.aspx?search=ms-20 onder "downloads".

Hoe je dit dan precies in Ableton Live aansluit, daarvoor raad ik je aan om eerst eens de manual door te lezen (Zoek naar Midi, Midi configuratie, Midi controller enz...) Het is gewoon een kwestie om na de installatie van de drivers de controller aan te vinken in het Ableton Midi menu (of zoiets:). Mocht je dan nog problemen hebben, stel ze. (Maar zeker eerst de manual doornemen!)

@Gijs: Geef nu toe: het is toch een van de weinige keren dat iemand nieuw zich de moeite doet om een aanhef, leestekens, volzin en afsluiter te gebruiken. :)
,

Laatst gewijzigd:
LOL@volzinnen. Maar soms snap ik de selectiviteit hier echt niet hoor.

Enfin, maar nu on topic, wil de nieuwe moderator natuurlijk wel te vriend houden. Als je de drivers hebt geinstalleerd en je korgje daarna aansluit, kun je ableton opstarten. Dan ga je naar je preferences (op de Mac appeltje->preferences) en daar kun je midi devices kiezen. Zie bijgevoegd plaatje. Bij input en output moet je nu je korgje kunnen selecteren, net zoals ik dat voor mijn x-station heb gedaan (eveneens USB-midi).

Zie je wel dat ik het kan? ;)

Attachments

• Picture 2.png
    Picture 2.png
    31,3 KB · Bekeken: 83
Dag,

Bedankt voor jullie reacties maar ik heb hem al aangesloten op mijn imac en de software werkt ook al. Mijn probleem is eigenlijk dat ik hem wil gebruiken in Ableton en daarin ook de MS-20 sound opnemen want bij de orginele software zit geen opname functie. Ik had ook van iemand gehoort dat je de VST moet importen in Ableton maar dit lukt niet echt....Iemand ervaring hiermee of een ander programma voor MAC OSX?

Als je zowel de stand-alone versie als de VST versie geinstalleerd heb, zou Ableton die automatisch moeten herkennen. Van "importen" is er geen sprake. Misschien eens tijd om Live beter te leren kennen? In de linkerhoek bovenaan kun je kiezen tussen native plugins, third party plug-ins en samples. Daar zou je Ms-20 plug-in moeten verschijnen. Indien niet kun je in het opties-menu een re-scan doen van je vst-folder of je vst- (heuu...of AU folder) aanpassen. Maar ik heb geen ervaring met Mac.

Heb je echt de manual al doorgelezen?

Die manual lijkt me een goed plan idd, maar ook zou ik je adviseren wat basiskennis op te doen over het maken van muziek met tussenkomst van computer. Wat is midi, hoe werken vst's/AU's, hoe neem je geluid op, etc. Dat zal je ongelooflijk helpen.
Van opnemen is hier namelijk niet echt sprake. De MS-20 geeft zelf namelijk geen geluid, maar alleen de plugin, en die blijft als je hem in Ableton gebruikt gewoon helemaal in Ableton. Als je dan je nummer heb gemaakt (nootjes ingespeeld in Ableton), dan kun je via de Export-functie een wav of mp3 van je track maken. Dat is denk ik wat jij met opnemen bedoeld?
Of bedoel je met opnemen hoe Ableton de nootjes die jij speelt onthoudt? In dat geval heb je het over het 'opnemen' van MIDI-data. Dan moet je in Ableton een midi-track aanmaken, daar je MS-20 plugin op laden, dan op record drukken en nootjes spelen.

Maar nogmaals, ik zou me eerst wat meer verdiepen in hoe dit soort dingen werken. Op internet zijn best wat tutorials te vinden, in Ableton zitten specifieke tutorials, en er zijn goede handboeken te koop (check Bol.com bv.).

Succes!

Ik zal nogmaals mijn vraag beter uitleggen; Ik wil de MS-20 Controller als muziek instrument, met zijn korg ms-20 geluid (dus de software) gebruiken in Ableton, maar ik heb de VST gevonden maar die kan ik niet gebruiken als plugin in Ableton, hij herkent deze niet.

ik heb wel een pc live maar :

in je live browser derde knopje van boven is de lijst met geïnstalleerde vsts op de computer.

Als je vst daar niet tussenstaat kan je :
-)je vst opnieuw installeren (en kijken of ie naast de standalone ook de vst in het algemeen vst mappie steekt (doet ie op de pc toch))
-)kijken of in live de verwijzing naar de algemene vst-map (in de options) goed staat .

veel geluk :W

edit : oops ik zette hier hetzelfde als jugjug :)

Ja zo werkt het ook op de mac maar dan staan ze er ook niet tussen...echt weird...

korg ms 20-ableton

korg ms 20-ableton

het is prima mogelijk om de korg ms 20 controller voor ableton te gebruiken.
je moet dan wel de midi driver van korg op de computer hebben geïnstalleerd. wanneer de korg ms 20 dan aangezet is(volume knop) dan open je ableton. hierin zoek je het dropdown menu options en klik op preferences. aan de linkerkant selecteer je midi. hier in selecteer je dan je controller. ook zit daar de rescan voor pluggins. wanneer je daar op drukt zal je korg ms 20 vst gevonden worden wanneer deze zich in de geselecteerde map bevindt. overigens werkt deze controller ook bij andere vst's.
je kan de korg ms 20 midi controller ook gebruiken om andere hardware aan te sturen maar dan heb je midi-ox nodig(gratis). ik weet ff niet of deze ook voor mac is. maar ik denk dat er wel ongeveer zoiets voor mac bestaat.

Back