Heeft de ION echt die 80's feel/sound?

Sowieso is een Alpha niet echt met een 60 te vergelijken :)
klopt, maar de 2 is wel de leukste juno qua sounds...
en nee dan bedoeld ik niet die gabberstofzuiger maar de synthese moog'lijkheden opzich...
instelbaar Chorus, een eigen LFO voor de PWM, verschillende waves (osc en subosc), ENV to OSC enz...

Als je hem alleen op een podium gaat gebruiken, zal dan niet een VA volstaan in het geweld van de band? Met andere woorden, zal het verschil tussen the real deal en een VA erg hoorbaar zijn in deze situatie?

Wellicht is een AN1x ook nog een optie voor de 80's sound.

Als je hem alleen op een podium gaat gebruiken, zal dan niet een VA volstaan in het geweld van de band? Met andere woorden, zal het verschil tussen the real deal en een VA erg hoorbaar zijn in deze situatie?
Dit was ook precies mijn eerste reactie! Ik denk dat de Ion dik genoeg is om stand te houden. Het is een prima machine met een goeie sound. Jaren 80 sounds zijn prima te maken (qua presets is het allemaal behoorlijk trancey, als ik 't me goed herinner) en nogmaals, de Ion kan echt wel z'n mannetje staan in een band.

Waar je misschien wel op moet letten is dat de eerste batch wat problemen had met de outputs en de knoppen inderdaad niet hufterproof zijn. Maar ik weet zo gauw geen betaalbaar alternatief met die mogelijkheden...

VA voor op het podium?

Zou ik een Nord (Lead) kiezen. Moet je wel zelf tweaken, want die presets halen lang niet alles eruit, dat erin zit. "Vet" is ie wel, en komt inclusief Performance Mode :)

Ja, dat bedoel ik dus, op het podium moet een VA-tje wel voldoen. Mijn MS2000r vind ik echter een erg digitaal randje hebben, en hoewel ik hem super vind is het voor mijn band niet echt de sound die ik zoek. Over die Ion heb ik goeie reviews gelezen, en op Ebay gaan ze hier rustig voor £300 de deur uit, dus qua prijs zijn ze erg goed te doen. Nord's zijn vrij duur hier, maar ik zal er zeker m'n ogen voor open houden :) Het is wel een must dat het een keyboard is, want live neem ik liefst zo min mogelijk mee (heb ook een gitaar bij me) en het rommelen met midi kabels met opbouwen vind ik ook een beetje vervelend. Bedankt voor de reacties in elk geval, eerst op vakantie en dan even sparen ;)

Geef die MS-2000 nog een kans als je er mee kan spelen ergens. Zal je echt verrassen. Dat digitale randje zullen de presets zijn. Hij staat niet voor niets nogsteeds op de riders van veel buitenlandse acts als ze dikke VA sounds zoeken. Vaak ook als basssynth onstage

Ja, maar hij heeft concurrentie van de Creamware bakjes.
Mja, maar die zijn wel keyless. Vind ik jammer.
Kwa sound zijn die bakjes wel heerlijk.

Wat de Ion betreft, ik snap niet dat deze uit productie werd gehaald met de Micron als vervanger. Dan mag ie nog even heerlijk klinken, wie houdt er nu niet van extra draaiknopjes ?
En djeez, het wordt tijd dat ze daar bij Alesis eens leren vormgeven. Dat zijn zowat de lelijkste synths ever :r

Laatst gewijzigd:
.... tik een EX5 op de kop. Diverse klankopwekking (AWM, FDSP, Sampling; VL, VA) en als je een beetje programmeren kan kom je een verdomd eind, ook als je de 80 sound zoekt. Heb zelf het nodige gehad of nog steeds aan 80 bakken (OB8, Juno 60, Polysix, CS70M, JX10) en vind de EX5 een eind komen! Hangt er ook vanaf wat je doet. In de studio snijdt een OB8 door je mix, dan hoor je het verschil wel... On stage daarentegen.... Verder is het vooral smaak en wat je ervoor overhebt ! Succes RFB

Ik heb er een T1950 van behringer tussen staan en dat is zeker aan te raden.
Het schuurt wel de scherpe digitale randjes eraf, maar voledig analoog wordt het nooit

Analoog is ie niet en wordt ie ook niet, wel kan je hem met goed rogrammeren zo laten klinken. Meer dan de meeste VA's..en door die Behringer haal je alleen maar troep binnen en haal je een deel (en niet alleen die randjes waar jij het over hebt, wat nogmaals een kwestie is van goed programmeren), en niet een deel wat je weg wilt halen van je signaal af.

Analoog is ie niet en wordt ie ook niet, wel kan je hem met goed rogrammeren zo laten klinken. Meer dan de meeste VA's..en door die Behringer haal je alleen maar troep binnen en haal je een deel (en niet alleen die randjes waar jij het over hebt, wat nogmaals een kwestie is van goed programmeren), en niet een deel wat je weg wilt halen van je signaal af.

Ik weet dat zo'n behringer (buizen) spul het geluid 'verneukt', wat ik in de meeste gevallen toch erg kan waarderen.
Haalt de scherpe randjes eraf en meer idd, waardoor ie meer naar die ouwe troep gaat klinken.
Maar bij deze gaat ie voorlopig niet meer door die buizenbak en ga ik em beter afstellen.:okdan:
Wie weet, misschien ga ik die ms2k nog meer waarderen:D.

Ik heb nooit een ION gehad, dus kan em niet daarmee vergelijken.

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Het is lastig inderdaad. De rede voor het noemen van de Ion is dat ie mee op het podium moet. Dat zou ik met een Juno 60 echt niet durven. Veel te zonde!
Ik heb nu onstage een MS2000r icm controller, maar, hoewel ik het een super synth vind, mist hij die analoge warmte. M'n JX8p neem ik niet mee, dat overleeft ie niet lang, ben ik bang.
Een AlphaJuno is niet zo duur, en dat is op het moment de eerste keus. Iemand anders nog ervaring met de ION?
Ik heb een tijd lang een Ion te leen gehad en vond hem nou niet bepaald analoog klinken. Zoals Elektrovolt zegt "wat scherp en digitaal".
En een Juno-60 is prima on stage te gebruiken, hoor! Ik vind hem echt zeer stevig gebouwd en die van mij heeft al de nodige optredens overleefd, vervoerd in enkel een grote vuilniszak. :D Heb er sinds kort trouwens wel een keyboardtas voor.
Qua tweakability lijkt een Juno-60 mij trouwens ook fijner on stage. Voor alle functies heb je gewoon een slider/switch terwijl het bij een Ion nogal veel menuduiken is (wat voor mij ten koste gaat van workflow).

Conclusie: ik vind de Ion niet de 80's feel en sound hebben; te veel menuduiken en te digitaal qua geluid.

OK, thanks Sly Dog. Daar kan ik wat mee. Misschien toch maar even sparen voor een Juno 60 dan...:bekdicht:
M'n JX8p kan ik echt niet meenemen, die ziet er aan de buitenkant zo versleten uit dat ik dat niet aandurf (hij klinkt nog perfect). Maarja, wat wil je voor 150 euro :)

Ik zou voor een An1x gaan. Is (als je geluk hebt) voor minder dan 200 euro te krijgen, weegt niks, fijn toetsenbord. Erg goede (analoge) sound.

Ik zou juist die JX8p on stage meenemen. Zit degelijker in elkaar dan zo'n ion. Dat ze nog steeds leven na 20+ jaar wil ook wel wat zeggen. En de buitenkant is toch al verneukt dus als er hier of daar een kras bij komt maakt ook niet meer uit.

Volgens mij gaan er genoeg nieuwe apparaten stuk. Neem de knoppen van Dave Smith bijvoorbeeld.

Heb je er meer dan 100 nodig? Kom ik zelf nog niet eens aan en ik maak vrijwel ieder geluid van scratch.

Nog nooit meegemaakt, en als ie dat wel doet nog beter: dan zitten er in iedere geval VCO's in :okdan:

MKS-50/70/80. En nog veel meer als het om de Ion gaat

Veel bitimbrale bakken toch. Six~Trak kan zes verschillende geluiden aan.

De Ion heeft er 8?

Meestal van lage kwaliteit in nieuwe synths, net bruikbaar zeg maar. Niet te vergelijken met het mooie chorus wat bij een oude Roland zit.

jaaaa BIKKEL bent wel metje eens
er is genoeg budget van fm synths tot zelfs wavestation voor 150 a200 t stukte koop
dus voor 600 eu [noem maar wat
] hebje best drie leuke synths
zo kocht ik laatst dus kawai k4 [70.-
een wavestation 170.- sr trouwens
en een dx200 wel modern maar dat moest mn 6 op fm bak worden met extras dus net 200 :halleluja leuke machiene trouwens voor die net andere sounds van glitshy / strings basses typical FM shizzle
en wat was ik kwijt 450 r-ongeveer natte vinger werk

de kawai k4 viel me niet tegen leuke mogelijkheden ..moet een sausje achter ,

maar goed omdat mn midi beetje plat ligt hiero
hebk dus dat hele stapeltje ...geleend aan maatje zn studio[kwam inspiratie tekort ]

en mn vakantiecash aankoop ....novationn supernova
staat nog hier daar hebk samet de z1 aardig wat leuke tweakable sounds uit gehaald [gewoon freaken geluiden veranderen / opslaan ...vor later dus ! :halleluja:dubbel:

iig een super nova vervangt denkik dat hele stapeltjewel
wat nu by een maatje staat ...

is ook maar net wat je wil snapje

ik heb bv genoeg analoogdrumwerk/synth nogstaan
oja de mijjne = 44 stemmig
of heeft ie ook last van ...midi messages [YOOZER ???}
kd8 dat daar juist de begin jaren negintig bakken last van hadden ...

goed nadenken watje wil
een va kan best analoog klinken ,..
een op een vergelijken gaat gewoon niet ....
koop dan een hybride synth esq / sq80
dw8000 6000

de evolver moet ook analoog zijn ,..vondt er een bonte verzameling ...wicked / bright/screamy tegen t aliasing achtige set presets in zitten
dan heb ik een ander idee by analoog

de evolver is bv wel weer erg flexibel ..vraagt om programeren [watje met een analoog ook doet ]
mn cs30 bv blijf tweaken / draaien

so mn vingers zijn lammie
:kont:

Ik zou juist die JX8p on stage meenemen. Zit degelijker in elkaar dan zo'n ion. Dat ze nog steeds leven na 20+ jaar wil ook wel wat zeggen. En de buitenkant is toch al verneukt dus als er hier of daar een kras bij komt maakt ook niet meer uit.

Ja, maar als ie stuk gaat moet ik een nieuwe kopen... voorlopig haal ik nog even niks in huis (eerst op vakantie), maar een polysynth staat zeker nog op het lijstje. En een BCR2000 voor de JX8p, en ik wacht nog steeds op m'n Moog the Rogue, en een MFB 522 is ook leuk, en... en... hehe 8D

als ie stuk gaat moet ik een nieuwe kopen 8D

Doet bij mij de vraag opkomen of er ook werkelijk slecht gebouwde synths zijn. 'Vroeger' waren er nog slechter en beter gemaakte auto's. Tegenwoordig lijken er haast geen slechte meer te bestaan. Geldt deze trend ook voor synths?

Zijn puur analoge synths kwetsbaarder dan virtueel analoge?

Ja, ik hen o.a. een Alesis Micron waar ik veel plezier aan beleef. Goed, het volumeknopje kraakt bij het verstellen, maar dat ik dan ook alles. Dat ding kan wel tegen een stootje.

Kortom, zijn analoge bakken kwetsbaarder dan virtueel analoge? Of is dat onzin?

de micron klinkt sowieso natuurlijk wat (artificieel) dikker dan de ION door de FX die de ION niet heeft. De ideale oplossing is de ION of Micron met wat analago FX (zoals DP2 of 4, of space echos natuurlijk :halleluja)

Back