Juno 106 naar Juno 60

knikkink

Ingeburgerd
Ik speel met de gedachte mijn juno 106 in te ruilen voor een juno 60.
Ik heb op mijn 106 enkele mooie sounds gecreeert, die ik ook op mijn pc opgeslagen heb via de juno 106-librarian.

Krijg ik dezelfde (of soortgelijke) geluiden als ik de sliders van een juno 106 en juno 60 op dezelfde hoogte plaats? (inclusief waveform-toetsen, schakelaars e.d. gelijkgesteld). Het panel van de 106 is, behalve de arpreggiator, gelijk aan de 60 dacht ik.

Tja, hangt er van af hoe pietluttig je bent.
Ik vind het persoonlijk een wereld van verschil
maar ik weet zeker dat bijv. mijn pa zoiets zou hebben van...
"dat klinkt toch gewoon hetzelfde" :D

Krijg ik dezelfde (of soortgelijke) geluiden als ik de sliders van een juno 106 en juno 60 op dezelfde hoogte plaats? (inclusief waveform-toetsen, schakelaars e.d. gelijkgesteld).
zo ongeveer, ik denk dat het op de juno-60 alleen net ietsjes ronder/strakker allemaal klinkt.

Portamento, unison (Poly 1 + Poly 2 tegelijk indrukken) en MIDI heb je op de 60 ook niet, maar op de 106 was die portamento toch niet zo je van het, en de unison klinkt waardeloos op een DCO bak als je geen detune hebt.

Portamento, unison (Poly 1 + Poly 2 tegelijk indrukken) en MIDI heb je op de 60 ook niet, maar op de 106 was die portamento toch niet zo je van het, en de unison klinkt waardeloos op een DCO bak als je geen detune hebt.
portamento is slechts ende alleen een speelhulp, dus geen onderdeel van een preset... die poly-porta is idd niet zo heel handig (op een 106)... en de unison is gewoon niet erg bruikbaar idd, tenzij je van een soort metallische zompige brei houdt waar geen pijl op te trekken valt hoe het klinkt...

Laatst gewijzigd:
kheb ze hier alle2 boven elkaar staan

Als je een foto van een instelling post wil ik het wel eens namaken op beide synths en het hier plaatsen.
Eventueel met een midi file als referentie..

TS kan beter gewoon zelf weer geluiden from scratch maken op de juno-60 en niet de 106 sounds nabouwen/overzetten... een juno is toch vrij low-level qua synthese, there's nothing to it...
en daarbij passen alle presets er toch niet in want de Ju-60 heeft 72 geheugenplaatsen minder dan de 106...

of het een speelhulp is of niet t zit er niet op dat portamentoen en das best een beetje jammer
je kan overigens wel unison op de 60.. nou ja unison.. eerder een verzuip optie
klinkt als een uitgeknepen sugar lee hooper

ik heb ook de 106 gehad en verkocht en een juno60 gekocht.. aanrader is wel een midi2dcb jekkeltje

tips:
The JUNO-60 can have 76 patches. By pressing down nr 5 and 1 or 2, at the same time, you get access to patch 57 to 76.

To access patches 80 to 98, (dead-patch) plug a cord into the PATCH SHIFT connector. Now you can access the test-programs 80-98: Keep 5 down and press 3 for bank 8, 5 and press 4 for bank 9.

Fire the JUNO up with the KEYTRANSPOSE button pressed and the arpeggio mode-switch up to enter MONO-MODE. All 6 voices will be assigned to the last key pressed.

of het een speelhulp is of niet t zit er niet op dat portamentoen en das best een beetje jammer
je kan overigens wel unison op de 60.. nou ja unison.. eerder een verzuip optie
klinkt als een uitgeknepen sugar lee hooper
da's ook nix idd, zelfde als de bij de 106, is ook alleen bedoeld als testmode...

The JUNO-60 can have 76 patches. By pressing down nr 5 and 1 or 2, at the same time, you get access to patch 57 to 76.
9 x 8 = 72...

Roland%20Juno-60%20logo.JPG

oww ja
nou ik gebruik er toch maximaal 0
hehe... alleen manual? ...ergens wel beter want anders grijp je steeds terug naar dezelfde geluiden (nu is dat bij een juno-60 trouwens zonder eventuele presets ook niet al te moeilijk daar het scala aan mogelijkheden niet bijster grotesque te noemen is maar goed)...

ik meestal ook maar soms als je aan een track bezig bent spaar je graag de settings..

altijd leuk van die mensen die je studio binnenwandelen en de schuivers "zomaar" op en neer doen voor de fun.

voor Rvooh een van mijn 106 settings: LFO: rate=6
delay time=3
range=8
DCO: lfo=1
pwm=0
lfo/man switch=lfo
square/sawtooth leds=square
sub=5
noise=0
HPF: freq=1
VCF: freq=6
res=3
switch=naar beneden
env=2
lfo=1
kybd=5
VCA: env/gate switch= env
level=0 (midden)
ENV: a=0
d=3
s=5
r=5
Chorus: II

Hoop dat het zo ook lukt,
Bij voorbaat dank.

De Juno 60 heeft veel langer meegaande geluidschips voor zover ik weet.

Iemand bevestig dat please. :halleluja

Ik vind de 6 veel rijker klinken. maar dat is mijn mening
Ik ben trouwens op zoek naar een Juno 6. Wie hem wijt wil moet bij mij wezen :D

grt

Laatst gewijzigd:
ok een 6/60 klinkt vetter als de 106, precies daarom wil ik hem inruilen. maar in de basis zijn het toch dezelfde synths?

ok een 6/60 klinkt vetter als de 106, precies daarom wil ik hem inruilen. maar in de basis zijn het toch dezelfde synths?

Ik dacht dat je hem wilde ruilen omdat je een mooie library op je pc had staan. Maar niet wist dat de 6/60 vetter klinken.
En ik denk ook niet dat iemand in staat is zijn 6/60 te ruilen tegen een 106.
Of je moet er extra geld bij leggen.

juno series

juno series

De verschillen tussen de 6/60/106 met betrekking tot de klank zijn minimaal.
Heb de gehele serie al gehad ook de 2 en die heb ik na 20 jaar nog steeds.
De 6/60/106 klinken inderdaad wat voller, maar het ligt er ook aan welke muziekstijl je speelt.
De 2 :okdan: is een onderschat instrument, met name op het gebied van Fx en strings die op de 2 dankzij de 5 staps env heel mooi klinken.Je kunt er ook hele smerige ruige bassen mee maken.
Wil je een 60, wacht niet te lang, die gaan in de toekomst duur worden.

Back