Wie gebruikt een recorder ipv software?

Stabby

Ouwe rot
Ik was eens nieuwsgierig. Hoeveel onder jullie gebruiken een multitrack recorder of zelfs nog een bandopnemer in plaats van de computer? En hoe doen jullie dat toch? Ik zie het nog wel als mogelijk behalve één aspect. Als je een sampler of drumcomputer gebruikt om drumloops te maken voor je track, lijkt het me wel erg moeilijk om de timing juist te krijgen. Of speel je je drums gedurende heel de track live? :D

Zoals jij bedoelt klinkt het alsof je zonder midi of cv/gate zou willen recorden ? dan zou ik zeggen eerst de drums en daar de rest over heen recorden, andersom word nooit wat natuurlijk.

En zo niet dan heb je daarvoor natuurlijk midi of cv/gate

ik denk dat weinig mensen nog band gebruiken behalve wat versnipperde analoognazi's... digitaal is gewoon zo veel makkelijker tenzij je jezelf waant in een verloren tjd long long ago en je een vette-housuh-vintage freak image wil aanmeten... bijzonder uitzonderlijk schaarse bijna niet meer voorkomende uitzonderingen daargelaten nateluurlijk...

ik ken wel wat mensen die band gebruiken, maar niet een ervan gebruikt het in plaats van een computer. het schijnt wel iets te hebben om een bepaalde sound te krijgen die je dan weer terug in de mac/pc stopt. en stuk goedkoper dan alle apparaten die geadverteerd worden met warmte, tape-saturation, vintagevintagevintage, abbey road etc... voor mezelf volstaat de psp vintage warmer wel ;) ik ken niemand die nog n adat recorder ofzo gebruikt.

Is een tracking programma zoals bv Cubase of Acid niet hetzelfde als een recorder maar dan visueel op een beeldscherm ???

Ik heb overigens wel een tijdje een multitracker gebruikt hoor, maar ik vond het niet goed werken in vergelijking met de programma's die ik net noemde.

Als je een sampler of drumcomputer gebruikt om drumloops te maken voor je track, lijkt het me wel erg moeilijk om de timing juist te krijgen. Of speel je je drums gedurende heel de track live? :D

Ik begrijp je vraag waarschijnlijk niet zo goed, maar als je met mulitrack recorders werkt (tape of niet) kun je de recorder meestal syncen aan een tijdcode.
En als het geluid er een beetje naast ligt, kun je dat ook als charme zien, niet alles hoeft gequantized te zijn.

Ik gebruik zelf nog steeds een bandrecorder voor al mijn 2 track masters, maar echt mulitracken doe ik zelf nooit. De computer gebruik ik alleen voor sequencing en soms voor sampling, al het andere gebeurt buiten de computer. Mulitracken is overbodig, integenstelling tot bijvoorbeeld rock muzikanten ben ik niet afhankelijk van dubs en overdubs, alles wordt met midi aangestuurd en is dus sowieso altijd opnieuw op te roepen.

En waarom... tja... Ik vond het ooit interessant om uit te proberen, in rock studios wordt nog steeds veel met tape gewerkt. De resultaten bevielen me wel. De lichte compressie in 't hoog, het wat voller laag en de saturatie geven mij de illusie van een wat mooier geluid, of in ieder geval een geluid wat ik vind passen bij mijn muziek.

Nu is het eigenlijk gewoon een gewoonte. Ik zie een bandrecorder niet zozeer als een opname medium maar als een extra effect, net als een reverb of een compressor of wat dan ook. En ik blijf het leuk vinden om te doen, bij bandrecorders komt voordat je kunt opnemen een klein onderhoudsritueel wat ik leuk vind om te doen. Misschien toch een religie ;) Maar om nu over analoog nazi's te spreken...

@ major hostage: wat jij bedoelt zijn tracker programma's, zoals bijvoorbeeld Renoise en Buzz.

ik denk dat weinig mensen nog band gebruiken behalve wat versnipperde analoognazi's...
EEhh..dat ben ik dus :smeris:
Sinds een half jaar geleden gebruikte ik nog analoge [multitrack] media voor al mijn opnames.
Gewoon het manier van werken wat men van vroeger uit gewend is.
Maarde laatste maanden dus geen banden meer maar een hardware digitale recorder voor de opnamen.
Het enige stukje software/p.c wat gebruikt word is de conversie van het raw formaat wat er van die digitale recorder af komt , naar het eindproduct [dat kan een mp3 wezen]

Mijn situatie lijkt op die van Hilltree. De Korg D888 is verantwoordelijk voor de opnames en het enige wat ik op de computer doe is het converteren van WAV-bestanden die daaruit komen naar mp3's. Oh ja, en met de Geluidsrecorder van Windows samples bewerken voor in m'n MPC. Waarom geen computer? Ik zit al de hele dag achter zo'n ding en bovendien betwijfel ik of het voor mij echt werkbaar zou zijn met de pc.

@ major hostage: wat jij bedoelt zijn tracker programma's, zoals bijvoorbeeld Renoise en Buzz.

Acid en Cubase bieden ook de mogelijkheid om enkel en alleen als "tracker" gebruikt te worden. Vooral Acid werkt heel goed op die manier! Renoise en Buzz ken ik niet.

Trouwens met mijn band toendertijd hebben we voor de ceedee wel een hardware tracker gebruikt, een Alesis HD24 recorder en dat werkte gewoon goed. Alles is daarna wel in Cubase afgemixt

Ik gebruik op het moment alleen een 1/4 track bandrecorder voor het opnemen (ik heb geen zin om te overdubben oid dus wil alles meteen in m'n sequencer klaar hebben staan. Het vervelende is wel dat mijn enige synth op het moment een Alpha Juno is, die niet multitimbraal is. Dus als ik het een stuk interessanter wil maken, moet ik wel gaan overdubben, of een extra synth aanschaffen (doe waarschijnlijk het laatste :P))

Maar, de bandrecorder is ook aardig naar de kloten, dus ik ga misschien een multitracker aanschaffen (wat makkelijker, door dingen zoals syncen aan een tijdscode zoals Chinetti al zei. En je hebt nog steeds die bandcompressie.)

Type 2 cassettes zijn het beste wat bandjes betreft toch? Iemand enig idee waar je die nog kunt halen? Ik zocht laatst even wat webshops af, maar alles was 2 euro per bandje of zo. En dat waren geen eens type 2 nog geloof ik.

Kheb een a77 mk3 hier staan, gebruik hem iets minder tegenwoordig.
Toch wel een hoop gedoe elke keer :P niet dat het 't niet waard is maar toch.

Een Neve Portico Tape simulator lijkt mij nog wel leuk een keer, of anders die nieuwe anamod, maar die ligt ver buiten mijn budget.

Ik heb nog nooit een demo gehoord van een Plugin (vst) die op een degelijke manier tape na kan doen.

Eeuh, als je nou denkt dat Tape een extra waarde toevoegt aan je muziek,
en dus van mening bent dat dát goed klinkt,
dan is dat toch wel interessant als er een goed alternatief is met meer gebruikersgemak.

Of zit je nou wéér te zaniken om te zaniken?
Want jij staat net zo stil als ieder ander hier.
Je hebt nog steeds het signaal pad niet uitgevonden 6,
en je zal helaas nog steeds werken met dingen die andere al hebben uitgevonden.

Pas op de dag dat jij met iets echt totaal nieuws komt kan ik dit soort posts van je pas serieus van je nemen :D :biertje:

het gaat hier om opname en wat makkelijker is, digitaal is makkelijker...
een opname medium zou JUIST niets met het materiaal moeten doen, of hou jij ook van gekleurde monitoring?

en als je op band opneemt dan moet het uiteindelijk toch weer digitaal...
of verspreid jij je ...muziek... (als je dat al doet) via MC's ofzo? :D

Hoeft niet, je kunt ook met je bandrecorder naar de vinyl pers.

Maar nogmaals, je moet het niet persé zien als opname medium, maar meer als extra effect. Misschien dat dat effect ook op een andere manier is te bereiken, maar die is ongetwijfeld minder charmant. En kom op, muziek maken mag ook wel charmant, irrationeel, ongemotiveerd of simpelweg naief zijn. Niet alles is wat electronische muziek leuk maakt komt louter voort uit noten en technologie.

Is een tracking programma zoals bv Cubase of Acid niet hetzelfde als een recorder maar dan visueel op een beeldscherm ???

Ik heb overigens wel een tijdje een multitracker gebruikt hoor, maar ik vond het niet goed werken in vergelijking met de programma's die ik net noemde.

exact
je hebt mega programmas die tape saturation / tape echo alles wat tapeeigen lijk charmey maakt na bootst ...4 free te gebruiken zijn

iig heb en telefnken desk [ paar keer gebruikt ]

iemand intresse
50.- td20 mic by

Ik gebruik een tascam recorder, dat dump ik dan weer naar mn laptop om er mp3tjes van te maken.

Gezellig topic trouwens. :biertje:

Laatst gewijzigd:
het gaat hier om opname en wat makkelijker is, digitaal is makkelijker...
een opname medium zou JUIST niets met het materiaal moeten doen, of hou jij ook van gekleurde monitoring?

bent met six eens
een digi opname kan perfect strak zijn ,..of nou een suicidal tenden cies
re cord id
of een dido new release denk dat byna alles digi recorded is
soms kan int voor verhaal tape gebruikt zijn
otari/ adat vanalles
een oude spoelen recorder
radio head heeft hele albums ge record met vintage tape shit
dat dan weer digi verknippen ...is wel de vintage manierr ] ...shit in uk [keetje sos gelezen ..]

Kheb een a77 mk3 hier staan, gebruik hem iets minder tegenwoordig.
Toch wel een hoop gedoe elke keer :P niet dat het 't niet waard is maar toch.

Een Neve Portico Tape simulator lijkt mij nog wel leuk een keer, of anders die nieuwe anamod, maar die ligt ver buiten mijn budget.
Klinkt alsof je die a77 hebt gekocht omdat je dacht dat je hem nodig had. Maar als je er echt zo weg van bent dat zou je hem toch bijzonder veel gebruiken.
En dan vraag ik me af of je bij die verzameling mensen hoort die een recorder aanschaffen om hun muzikale gebreken proberen op te lossen met apparatuur. Of wellicht het als mode artikel zien. (studio pimping)

Maar over multitrack recorders. Laatst nog iemand hiermee geholpen (zo'n roland vs) en we waren er samen al gauw uit dat zelfs als je het bloed uit je vingers mixed je toch niet bij een computer DAW in de buurt komt. Laat staan analoge multitrack op een analoge tafel.

Back