De Ensoniq ESQ-1 thread

Thanks voor de replies!

Resetten werkt helaas niet. Net ook even contact opgenomen met Rainer Burcht zelf. Antwoordde me gelijk terug (chill!).

Hij kwam ook met de tip om direct na het aanzetten een opeenvolging van acht ingehouden noten te spelen. En idd, het is de achtste (niet zesde) die het slecht doet.

Hij heeft me nu aangeraden om nummer 8 te vervangen met 7 enzovoorts, om zo te kijken of het specifiek aan die voice ligt. Zo niet, dan de chips van volume vervangen met die van Panning om te kijken of het aan de eventuele volume chips ligt.

Ik vroeg of ik dit zelf kan doen (no engineer!) en hij zei: ja, als je je zelfverzekerd genoeg voelt om het keyboard los te halen en weer terug te plaatsen..

Hmmmmm.. Ben nu in twijfel, heb fijne motoriek, maar absoluut 0 ervaring met techniek.

Grappig die demo heeft meest geluiden die ik totaal niet bij de ESQ/SQ zou plaatsen
ik programeer altijd hele andere soort (meer wolliger, fluffier, rauwer) naja laat goed zien wat voor veelzijdige bak het is! Maar weer eens aan de slag ermee vandaag nu wil ik ook wel dat soort sounds :koffie:

Ik kijk meestal als er demo's zijn meteen die van Olo Garb maar toen kwam ik na het gebruikelijke donkere en obscure geluidsspektakel dit ineens tegen. Die bass sequence en die drumkit, knetter rauw, die snare!
volgens mij zijn alleen de oscillatoren digitaal en de rest, env, amp, filter allemaal analoog. (cem)

de techniek en tutorials die ik heb gezien geeft zeker aan dat het om een unieke synth gaat die wellicht wat is ondergesneeuwd door wat yamaha, roland en korg in die tijd deden (dx7, wavestation, m1, d50 etc) . dat hybride had je toen niet echt volgens mij, rond 88 was volgens mij elk workstation of synth digitaal met uitzondering van een paar dco bakken.

mocht ik hem een keer voor een leuk prijsje voorbij zien komen dan zou ik het zeer zeker in overweging nemen, je zou er zo een oldskool boogaloo track met miker g mee kunnen opnemen.

dat kan zeker, je kan er alles zo'n beetje mee maken.
de prijs die je er nu voor betaald is naar kwaliteit vertaald peanuts, denk dat ze over een paar jaar flink gaan stijgen.
hij is binnen een jaar alweer €100 duurder geworden.
er staat er een op marktplaats voor €450

Ik kijk meestal als er demo's zijn meteen die van Olo Garb maar toen kwam ik na het gebruikelijke donkere en obscure geluidsspektakel dit ineens tegen. Die bass sequence en die drumkit, knetter rauw, die snare!

Ja die filmpjes van wc olo garb zijn leuk maar soort van alle synths klinken hetzelfde bij hem met een of ander VHS video geluids filter eroverheen.

Zijn sounds staan me meestal wel aan dus als ik zo'n filmpje kijk weet ik meteen wat er in de diepe spelonken van zo'n bak zit. Het is wel vaak van hetzelfde of van melancholische aard maar prima. Of hij het opneemt op VHS om het wat te kleuren vind ik in eerste instantie minder belangrijk maar kan uiteindelijk ook wel wat bijdragen aan een bepaalde sound. Denk dat het eerder de filmpjes zelf zijn maar aan de andere kant is het ook wel weer zo'n freak dat ik hem er wel voor aan zie.

Rond 88 had je toen nog niet echt hybride volgens mij.

Dan zit je er toch echt naast, de Oxford OSCar ging de ESQ-1 in 1983 al voor!
De ESQ-1 was sowieso een vreemde eend in de bijt, met zijn bijzondere specs (3 osc, 3 lfo's, 4 vca's, etc) was hij de concurrentie "far ahead of its time :eureka:
Je kunt hem easy programmeren en hij klinkt ook nog eens goed (mede dankzij het analoge filter), zwaar onderschatte machine die je ook niet zo heel vaak tegenkomt.

Dan zit je er toch echt naast, de Oxford OSCar ging de ESQ-1 in 1983 al voor!

wist niet dat die hybride was! maar het zal een enkeling zijn.

maar zeker als je kijkt naar de gangbare synths en technologie die gebruikt werd in die tijd vind ik de ensoniqs er zo uitspringen en wat ik heb gehoord so far klinkt echt fantastisch.

een prophet vs zal veel duurder zijn geweest waarschijnlijk en heeft naar mijn weet ook geen sequencer, wel veel modulatiemogelijkheden. de wavestation is digitaal. ik weet ook niet of we deze vergelijkingen kunnen trekken. vreemde eend in de bijt dat zeker en wellicht nergens mee te vergelijken .. er is meer geproduceerd op ensoniq apparatuur dan menig mens zal denken, de mirage was ook vrij populair.

Er is meer geproduceerd op ensoniq apparatuur dan menig mens zal denken.

OSCar heb ik onlangs verkocht, herkenbare en typische sound, mono/duofoon en natuurlijk niet zoveel modulatie mogelijkheden als een ESQ-1, maar wel in een heel andere prijsklasse mede door zijn zeldzaamheid en status.
Adamski gebruikte de ESQ-1 voor alle tracks (lead, bass, drums, geluid effecten) op het nummer Killer en naar mijn weten heeft hij voor Seal bij Crazy hetzelfde nog eens dunnetjes overgedaan.
Deze nummers geven goed aan waar een Ensoniq ESQ-1 toe in staat is, voor wie er nog geen heeft, koop er één voor het te laat is =(

ik ben bezig met de uitbouw van mijn modulaire setup .. toch houd ik die op marktplaats in de gaten.
de sq 80 is wat uitgebreider en sounds makkelijker op te slaan. deze mp sq-1 heeft geen card etc.. heb vernomen dat deze erg schaars zijn.

Toch houd ik die op marktplaats in de gaten.

Die op Mp is dezelfde als van grandaddy (Bart) hierop 't forum, easy om voor jou op te pikken want hij laat altijd al zijn spullen die hij te koop heeft staan om de onverklaarbare reden door zijn vriend conso (Pieter) afhandelen en die woont in A'dam.
Ja een SQ-80 heeft niet alleen het voordeel van opslag op floppy maar ook nog eens meer waveforms :eureka:
Nadeel van een floppydrive is dat deze wel meer gevoeliger is voor defecten, ik heb bij mijn ESQ-1 twee cards.
Zo heel zeldzaam zijn die nou ook weer niet, hou echter rekening met een prijs van 50 euro voor een card.
Jean Michel Jarre had beide hybrides, zowel de OSCar alsmede de ESQ-1.

Last edited by a moderator:
ESQ1 mist vooral de polyfonische aftertouch van de SQ en dat hebben ook niet zo heel veel betaalbbare synths.

wat de SQ80 ook extra heeft is die rare extra "magische" envelope die reverb simuleert, door heel zachtjes nog een extra release staartje aan het geluid te geven ofzoiets, dit werkt best goed...heb het nooit gezien op een andere synth?

Back