De Ensoniq ESQ-1 thread

haha zat ik serieus ff eens aan te denken, ensoniq tattoo, want ik ben verliefd op de eps16+, en de esq is ook vet. Of EPS16+ tattoo met dat mooie paars en zwart, mja, denk het niet toch...

Daar ga je jongen, Ensoniq tattoo binnenkort, trouwerij, kleine Ensoniqjes!
Je bent de Sjaak!!

Ik ben een Ensoniqfan vanaf het eerste uur. Het is dat die reparaties van Ensoniq zo veel kosten, anders zou ik een tatouage overwegen. Zie ook de TS-10-draad. De KMX-16 staat niet in onderstaand lijstje. Deze heb ik ook een keer moeten laten repareren.

we kunnen natuurlijk wel t-shirts maken ofzo met "Nederlandse Ensoniq ESQ1 gebruikers groep"
en een clubblad op gestencild papier

die underground muziekblaadjes had je in de 90s nog ; )
en het shirt voor de ESQ 1m gebruikers is zeker zonder mouwen?

Hoi, ik heb onlangs een ESQ-1 gekregen en wil er graag mee aan de slag, maar het is mijn eerste synthesizer en ik weet er eigenlijk niks vanaf. Wat voor mij het belangrijkste is om te weten is of hij nog functioneert voordat ik er veel tijd in steek en er echt mee om leer gaan. Op dit moment gaat hij aan en kan ik door het menu heen, de batterij is echter wel leeg. Patch is 2.3. Kan ik er geluid uit krijgen als de batterij leeg is? En moet hij aan een versterker of kun je er ook gewoon headphones in pluggen? En zijn er sowieso bepaalde do's en don'ts?
Ik heb al wat rondgekeken op internet en kwam sites als buchty tegen, maar kon daar nog niet echt wijs van worden.
Alvast bedankt voor de hulp, het lijkt me zeer tof om te leren hiermee om te gaan en zo'n oude machine nieuw leven in te blazen!

En moet hij aan een versterker of kun je er ook gewoon headphones in pluggen?
Je hebt een versterker nodig, tenzij je in mono via headphones wil luisteren.
Ik heb al wat rondgekeken op internet en kwam sites als buchty tegen, maar kon daar nog niet echt wijs van worden.
Buchty is een SQ80 emulatie plugin, maar het kan zijn dat je die ook als editor kan gebruiken, of om sysex uit te wisselen - dat weet ik niet zeker...

Je hebt een versterker nodig, tenzij je in mono via headphones wil luisteren.

Buchty is een SQ80 emulatie plugin, maar het kan zijn dat je die ook als editor kan gebruiken, of om sysex uit te wisselen - dat weet ik niet zeker...

Ok. Headphones op mono produceren nu geen geluid, zonder batterij dus. Wat zou zo'n batterijtje gaan kosten, en waar te vinden?

Don't: Tenzij je goed weet wat je doet, niet zelf de batterij vervangen (ik heb een ESQ gefried op die manier). Als de kap eraf is zijn het vrij tere bakken.

Er was wel ergens een soort blad over ESQ synths met allerlei programmeertrucs er in. Veel ringmod en sync tips.

Ja echt lachen die ouwe blaadjes, die advertenties ook, jezus wat een crisis toen eigenlijk zonder dat internet hoewel zo'n blaadje ook wel weer wat romantisch heeft.

Luitjes!

Ik heb zojuist m'n Ensoniq SQ-80 binnen gekregen via Ebay.. Na stapelverliefd geraakt te zijn op de Youtube filmpjes en alle lovende comments (!) kan ik niets anders zeggen dat het he-le-maal terecht is! Wat een onpretentieuse maar super karaktervolle sound en echt die workflow -> briljant! :)

MAAR =) naast een "battery replacement warning" is iedere zesde noot die ik speel heel heel erg zacht. Ik speel dus een melodie en dan ergens in het rondje is er eentje een stúk zachter. Dit is niet geheel consistent op de zesde noot, soms pakt ie gewoon een aantal keren dezelfde noot niet. Als ik dan een akkoord speel of iets dergelijks doet die noot het weer wel, maar later een andere weer niet.

Hier komt het: wanneer ik de "mono" aan zet in modus, dus hem gebruik als monosynth heb ik het probleem niet. Mijn theorie gaat uit naar een voice die stuk is.. Omdat hij het op mono wel perfect doet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou het 'gewoon' aan de batterij liggen?

Ben benieuwd!

Luitjes!

Ik heb zojuist m'n Ensoniq SQ-80 binnen gekregen via Ebay.. Na stapelverliefd geraakt te zijn op de Youtube filmpjes en alle lovende comments (!) kan ik niets anders zeggen dat het he-le-maal terecht is! Wat een onpretentieuse maar super karaktervolle sound en echt die workflow -> briljant! :)

MAAR =) naast een "battery replacement warning" is iedere zesde noot die ik speel heel heel erg zacht. Ik speel dus een melodie en dan ergens in het rondje is er eentje een stúk zachter. Dit is niet geheel consistent op de zesde noot, soms pakt ie gewoon een aantal keren dezelfde noot niet. Als ik dan een akkoord speel of iets dergelijks doet die noot het weer wel, maar later een andere weer niet.

Hier komt het: wanneer ik de "mono" aan zet in modus, dus hem gebruik als monosynth heb ik het probleem niet. Mijn theorie gaat uit naar een voice die stuk is.. Omdat hij het op mono wel perfect doet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou het 'gewoon' aan de batterij liggen?

Ben benieuwd!

Probeer eens een factory reset. Let er wel op (JE RAAKT AL JE SOUNDS KWIJT) Je hebt een 80 dus sla ze even op een floppy voordat je deze reset uitvoert.

Factory reset: Houd de record knop in + soft button 1, dan kies je YES.
Soft button 1 is de knop links boven de display.

Werkt dit niet, moet je echt even de batterij vervangen, mijn esq klonk heel zacht, of gaf helemaal geen gehoord, had de batterij vervangen en voila.

Bekijk deze lijst even,: http://www.buchty.net/ensoniq/hidden-functions.html

Laatst gewijzigd:
Is het echt de 6de noot of 8ste noot? De ESQ is namelijk 8 stemmig…vandaar.

Maar het lijkt idd dat er iets stuk is. Kun je makkelijk controlleren door een sound te kiezen/maken waarbij de VCF en VCA op 100% staan zonder modulatie van ENV of LFO.

Als je nu een cyclus van 8 noten speelt en alles is ok dan kun je bv de VCA's aansturen met een ENV.

Als je nu weer een cyclus van 8 noten speelt en alles is ok dan kun je bv de VCF's aansturen met een ENV…enz.

Back