cdromspeler vervangen in CD3000XL ???

Ola,

Ik zit hier nu een beetje te kutten met de CD3000XL, de oude cdromspeler werkte niet zo denderend meer en ik had nog wat plextor scsi cdromspelers liggen.

Nu wil ik de oude eruit schroeven en de plextor (ultraplex 40max) erin bouwen.
Dat bouwen is natuurlijk niet zo moeilijk, maar ik heb weinig ervaring met SCSI en het aansluiten ervan.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
SCSI ID, jumpers, terminator, blabla, ik zou het niet weten...

Dit is de bovenkant van de oude cdromspeler:
attachment.php

Dit is de achterkant van de oude cdromspeler:
attachment.php

Dit is de achterkant van de nieuwe cdromspeler:
attachment.php

Attachments

• IMG_1593.JPG
    IMG_1593.JPG
    59,8 KB · Bekeken: 108
  • IMG_1594.JPG
    IMG_1594.JPG
    69,9 KB · Bekeken: 98
  • IMG_1595.JPG
    IMG_1595.JPG
    79,7 KB · Bekeken: 113
Zoals ik het bezie moet je het volgende instellen op je "nieuwe" CD-ROM :

- Voor het gemak even alle jumpers eraf.
- Dan een jumper terug erop op de derde pin van links.

Zo te zien hoeft ie ook niet geterminate te worden.

Edit : btw...ik zie dat de audio out pins ook anders is....wel even rekening mee houden.
oud - ground/rechts/links
nieuw - rechts/ground/links (plus ook een andere connector)

Dank je RodmanSan!

Dat dacht ik zelf ook al inderdaad.
Maar wat nu het 'probleem' is:

Ik heb deze sampler een tijd geleden van iemand overgenomen en ik heb er serieus nooit iets mee gedaan, vandaar dat hij nu ook de verkoop in is gegaan en zo goed als zeker verkocht is.

Ik dacht, laat ik hem toch maar eens testen.
Ik wist wel zeker dat hij het deed, want diegene van wie ik hem heb, die werkte er altijd perfect mee, maar hij deed alles met zipjes via de externe zipdrive.

De cdromspeler werkte nooit zo lekker zei hij, maar het kan dus ook zijn dat de oude cdromspeler gewoon verkeerd aangesloten heeft gezeten...?

Ik heb alles aangesloten en inderdaad samples lezen van de zipjes werkt perfect!

Nu heb ik een Akai cd in de speler gestopt, maar ik zou even niet weten hoe ik hiervan samples moet inladen, aangezien ik nog nooit met deze sampler heb gewerkt en totaal geen ervaring heb met hardware samplers.
Zo moeilijk moet het natuurlijk niet zijn, maar tips etc. over hoe dit apparaat te gebruiken (en daarmee te checken of alles goed werkt) zijn uiteraard welkom!

P.s. Dat audiokabeltje had ik ook al gezien, dat wordt een ander connectortje zoeken, of gewoon geen audio cd's willen draaien!

Edit: Er klopt volgens mij niets van hoe de hele scsi nu aangesloten staat: cdromspeler intern id4, zipdrive extern id6, 750mb drive extern id2. Alleen de zipdrive werkt. De 750mb drive is nergens te vinden en in het single-menu staat CD: -inactive-

Sorry voor het *schopje* hoor, maar hoe 'load' ik iets van cdrom op de cd3000xl???

Leest ie uberhaupt wel akai cd's?
Of kan ik ook gewoon een cd met wavjes erin proppen?

Oudere Akai's zijn soms nogal kieskeurig met types cdrom-spelers. Op akaipro.com stond ooit een lijstje met types die werken.
Wat betreft de setup, misschien te overvloede, alle apparaten moeten hun eigen unieke scsi-id hebben.(en de sampler is er een van!) Het laatste apparaat in de ketting moet voorzien zijn van een terminator, (of knopje omzetten als het erop zit)
Laden van cdrom gaat als van een zip, kies de cdrom, en dan load volume of prg. De 3000 serie laat dus geen WAV, alleen s1000/s1100/s3000 cdroms

Thnx DaVince.

Ik ben alweer een stapje verder.
Ik heb de externe zip losgetrokken, nu doet de interne cdrom het wel.
Hij wordt ineens herkend en ik kan akai cd's lezen!

Sluit ik de externe zipdrive aan, dan is mijn cdromspeler verdwenen!
Hmm... nog even uitzoeken hoe dat kan!

Doet me denken aan een ID-conflict, twee apparaten met dezelfde ID, een van de twee moet dan op een ander nummer gezet worden. Je kan dan in de sampler het ID kiezen van het apparaat dat je wilt aanspreken.
Evt. staat er misschien ook twee keer een terminator aan.

Doet me denken aan een ID-conflict, twee apparaten met dezelfde ID, een van de twee moet dan op een ander nummer gezet worden. Je kan dan in de sampler het ID kiezen van het apparaat dat je wilt aanspreken.
Evt. staat er misschien ook twee keer een terminator aan.

Doet mij ook denken aan een conflict.
Maar ik heb net alle mogelijke combinaties zitten proberen.
Cdrom: ID4
Ex Zip: ID6
Local: IDx (iets anders dan voorgaande)

Bij de ene combinatie doet alleen de cdrom het, bij de andere combinatie doet alleen de zipdrive het. Ze doen het nooit beide tegelijk!

Probeerseltje: Het ligt eraan hoe de scsi chain loopt. Aan elke kant moet een terminator zitten.

Terminator <-> scsi dev 1 <-> scsi dev 2 <-> ... <-> scsi dev 7 <-> Terminator

Het scsi board van de sampler is waar de chain begint en dat uiteinde is al terminated. Voor het gemak is scsi dev 1 dan ook de S3000XL CD

je moet even kijken hoe de kabels lopen van het moederboard naar de externe scsi poort. Gaat hij van het moederboard via de externe poort naar de CD, dan is het externe apparaat wat je aansluit het tweede device in de chain. Stel: scsi dev 2 is de zip drive, kijk dan even of die niet op terminate staat. Dat zou verklaar waarom als je de zipdrive afkoppeld, je wel de CD drive normaal kunt gebruiken.

Als je geen zip drive aansluit is dus de CD rom het tweede scsi device. Normaal gesproken zou die dan ook een terminator moeten hebben, maar gek genoeg werken chains zonder terminators vaak ook goed.

Dat de CD geen termination heeft zou er ook op kunnen wijzen dat het het tweede device in de chain is en het apparaat op de externe scsi poort device 3. Dan kan ik het gedrag echter niet verklaren.

zet je zip op ID5
meestal heeft die akai als interne scsi id 6
daar kan het conflict ook zitten

zet je zip op ID5
meestal heeft die akai als interne scsi id 6
daar kan het conflict ook zitten

Heb ik ook al geprobeerd!

Wat L56 zegt, die chain is inderdaad heel logisch, maar het vreemde hier is, het maakt totaal niet uit hoe ik het aansluit. Of ik de cdrom nu wel of geen terminator geef, of ik de zipdrive nu wel of niet terminator, welke ID ik de cdrom en de zip ook geef, zo'n beetje alle mogelijkheden geprobeerd...

Resultaat, OF de cdrom werkt, OF de zipdrive. Gewoon nooit tegelijk!
En ik kan zeg maar 'switchen' tussen de cdrom of de zipdrive door de local scsi ID van de sampler te wisselen. Als deze op ID6 staat, doet de zipdrive het, als deze op iets anders dan ID6 staat dan doet de cdrom het.

Het is een beetje supervaag eigenlijk.

Heeft niemand toevallig deze zelfde configuratie en zo ja, kan diegene even checken voor mij hoe het daar staat aangesloten / ingesteld?

kheb lang niet met een cd3000 gezeten, ik zal kijken of ik een deze dagen een kan vinden bij een kennis en ga er dan mee stoeien

Ha Subgroover, dan heb je het toch werkend? Zo gaat het bij mij ook. Switchen tussen de verschillende devices gebeurd door die Id te veranderen in de sampler. Ik heb de zooi nu even niet operationeel, maar dit is wel hoe het hier werkte. Als ik een andere device wou aanspreken moest ik dus in het utility-menu of zo de Id veranderen. Je kon niet in het diskmenu van device wisselen, daar kon je alleen kiezen tussen floppy en 1 SCSI device. Bij mijn yamaha ex5 kan dit bijvoorbeeld wel. Daar zorg je ervoor dat de disks eerst aanstaan, en die herkent dan alle aangesloten devices in 1 keer, en kun je simpel wisselen in het diskmenu. De akai werkt helaas wat primitiever, die is nog uit de tijd dat een externe cdrom speler bijna 1000 gulden kostte, en er waarschijnlijk niet vanuit gegaan werd dat je er een hele chain aan hebt hangen....

En ???

Hij is verkocht en ik heb de koper nog niet horen klagen... :)

Maar inderdaad, het wisselen kon alleen door de interne ID te veranderen.
Prima toch.

De nieuwe cdromspeler (plexwriter 12x4x32) werkt in ieder geval perfect!

Back